Historia filozofii 2555-s1KUL1Z-HF
Wykład koncentruje się na chronologicznym omówieniu dziejów europejskiej filozofii od starożytności po początki filozofii współczesnej. Przedstawianiu kolejnych stanowisk będzie towarzyszyć omawiania kluczowych dla nich pojęć. Dla usprawnienia zapoznawania się z trudnymi treściami filozoficznymi, wybrane teorie będą ilustrowane i zestawiane z wybranymi tekstami kultury popularnej, w których można odnaleźć rozwijaną przez nie problematykę.
W ramach wykładów poświęconych historii filozofii omówione między innymi zostaną następujące zagadnienia:
- Powstanie i rozwój filozofii w starożytnej Grecji
- Sokrates i Sofiści
- Myśl filozoficzna Platona.
-Arystoteles.
-wybrane zagadnienia z filozofii chrześcijańskiej: święty Augustyn, spór o uniwersalia, system filozoficzno-teologiczny św. Tomasza z Akwinu.
- Nowożytny racjonalizm kontynentalny - Descartes, Spinoza, Leibniz
- Nowożytny empiryzm brytyjski - Locke, Berkeley, Hume
- Filozofia Oświecenia, nowożytna filozofia polityki i społeczeństwa (Hobbes i Rousseau) oraz jej współczesna krytyka (Graeber i Wengrow)
- Klasyczny niemiecki idealizm - Kant i Hegel
- pesymizm Schopenhauera
- mistrzowie podejrzeń - Marks, Nietzsche, Freud
W cyklu 2024/25Z:
Kurs wprowadza w kluczowe idee nowożytnej myśli filozoficznej, które pozostają istotne dla późniejszych studiów kulturoznawczych. Zajęcia obejmują lekturę i analizę fragmentów dzieł takich autorów jak Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, Karl Marks, Ludwig Wittgenstein, Martin Heidegger oraz Michel Foucault. Szczególny nacisk położony jest na filozoficzne ujęcia poznania, świadomości, woli, języka, historii, władzy i kultury – kategorii istotnych także dla refleksji kulturoznawczej. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi stanowiskami filozoficznymi, które ukształtowały nowoczesne rozumienie podmiotowości, racjonalności i kultury. Kurs rozwija umiejętności krytycznej lektury tekstów filozoficznych oraz zdolności do ich analizy, interpretacji i kontekstualizacji. Filozofia traktowana jest tu jako narzędzie namysłu nad problemami współczesnego świata oraz jako fundament wielu teorii humanistycznych. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu informacyjnego, konwersatoryjnego i problemowego, z wykorzystaniem tekstów źródłowych oraz opracowań. Studenci są zachęcani do zadawania pytań, podejmowania prób rekonstrukcji argumentacji oraz formułowania własnych stanowisk wobec omawianych problemów. Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Kurs stanowi element dalszych, pogłębionych studiów kulturoznawczych i filozoficznych, kształtując refleksyjne podejście do zjawisk kultury. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwium końcowe.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrane publikacje, do których warto zaglądać, aby uzupełniać treści wykładów:
Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. Barbara Markiewicz, WSziP, Warszawa 1987.
Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa 2000.
Frederick Copleston, Historia Filozofii Warszawa 1998 t 1 i n..
Cezary Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia, Warszawa 1993.
Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe
Jostein Gaarner, Świat Zofii, tłum. Iwona Zimnicka, różne wydania, pierwsze w jęz. polskim: 1995.
W cyklu 2022/23Z:
Filmografia Coś, reż. John Carpenter, 1982 Szczegółowe informacje dotyczące tego kiedy i co oglądać zostaną podane na zajęciach. |
W cyklu 2023/24Z:
Filmografia Coś, reż. John Carpenter, 1982 Szczegółowe informacje dotyczące tego kiedy i co oglądać zostaną podane na zajęciach. |
W cyklu 2024/25Z:
Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max, Przemysł kulturalny, w: Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2023. Copleston, Frederick, Historia filozofii. Tom VII: Od Fichtego do Nietzschego, tłum. J. Łoziński, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 2006. Deleuze, Gilles, Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997. Dobrzański, Marek, Rola krytyki rozumu i języka w filozofii Schopenhauera. Foucault, M., Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa: PIW, 1997. Foucault, M., Historia seksualności. Tom 1: Wola wiedzy, tłum. B. Banasiak, T. Komendant, Warszawa: PIW, 1995. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Fenomenologia ducha, cz. A i B, tłum. A. Landman, Warszawa: PWN, 2023. Heidegger, Martin, Bycie i czas, rozdz. VI, tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2004. Kant, Immanuel, Krytyka czystego rozumu, Przedmowy i Wstęp, tłum. P. Chmielowski, Warszawa: PWN, 2013. Kołakowski, Leszek, Immanuel Kant, w: O co nas pytają wielcy filozofowie, Kraków: Znak, 2006. Marks, Karol, Fetyszystyczny charakter towaru i jego tajemnica. Michalski, Krzysztof, Heidegger i filozofia współczesna, rozdz. II, Warszawa: Znak, 1998. Miłkowski, Marcin, Dlaczego Wittgenstein nie był dualistą?, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 2002, nr 4, s. 69–83. Nietzsche, F., Z genealogii moralności, Przedmowa i cz. I, tłum. L. Staff, Warszawa: PWN, 2003. Nietzsche, F.,Wola mocy, rozdz. I i II, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa: Wydawnictwo Zielone, 2022. Schopenhauer, Arthur, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, Wstęp, księga I i III, Warszawa: PWN, 2009. Wittgenstein, Ludwig, Tractatus logico-philosophicus, tezy 1–5, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN, 2004. |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: