Historia i społeczeństwo Chin 2555-s1KUL1L-HISC
1. Podstawowe informacje o Chinach i języku chińskim, w tym dane dot. ludności, powierzchni, róznorodności etnicznej. Krótka informacja na temat państw ościennych i oraz kluczowych partnerów Chin w regionie Azji i Pacyfiku.
2. Podział administracyjny i geografia fizyczna Chin.
Regiony autonomiczne, przypadek Hongkongu i Makao (jeden kraj, dwa systemy).
3. Tajwan jako Republika Chińska vs. zbuntowana prowincja.
4. Historia Chin (I) od wojen opiumowych do 1949 roku.
5-6. Historia Chin (II) po 1949
Kampanie maoistowskie (Wielki Skok Naprzód, kampanie antyprawicowe, rewolucja kulturalna), aneksja Tybetu i powstania w Tybecie, wojna koreańska, stosunki ChRL z ZSRR, wizyta Nixona i dyplomacja pingpongowa, Deng Xiaoping i jego reformy, pekińska wiosna 1989, Igrzyska Olimpijskie w Pekinie w 2008 roku,
7-8. Mniejszości narodowe i etniczne w Chinach
- prawa mniejszości narodowych, regiony i prowincje zamieszkałe przez mniejszości etniczne, przedstawienie wybranych mniejszości (ogólna charakterystyka – polityka językowa i edukacyjna, język, kultura, perspektywa przertrwania, tożsamość etniczna.
9-15. Wybrane zagadnienia kulturowe i społeczne (opium w Chinach, rozwody w Chinach, "lotosowe stopy", rozwój muzyki rozrywkowej w Chinach, propoagadna polityczna, powstanie i rozwój instytucji cenzury w Chinach i jej wpływ na rozwój kinematografii, kanibalizm w Chinach jako zjawisko społeczne, polityka "krzywd historycznych".
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- biograficzna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie:
- obecności - 10%
- przygotowania do zajęć - 10%
- aktywności na zajęciach - 10%
- realizacja zadań polegających na analizie żródeł i przygotowania krotkiej informacji pisemnej - 20%
- praca zaliczeniowa pisemna (analiza lektury z zakresu tematycznego zajęć lub analiza wybranych tekstów kultury w nawiązaniu do tematyki zajęć w trkacie semestru) - 50%
W czasie, kiedy zajęcia przeprowadzane są zdalnie, podstawowym kryterium oceny są prace pisemne.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe spojrzenie. Warszawa: Wydawnictwo Marabut.
Gittings John 2010. Historia współczesnych Chin. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Granet Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy,.
Jung, Chang 2017. Dzikie łabędzie. Trzy córki Chin. Wydawnictwo Znak Literatanova.
Kissinger, Henry. 2017. O Chinach. Wydawnictwo Czarne.
Kunstler Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Liao Yiwu 2011. Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe, Chiny z perspektywy nizin społecznych. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Terzani, Tiziano 2011. Zakazane Wrota. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Wasserstorm Jeffrey N. 2010. Chiński nowy wspaniały świat i inne opowieści czasów globalizacji. Kraków: Universitas.
Yu Hua 2013. Chiny w dziesięciu słowach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Skrittmatter, Kai 2010. Chiny instrukcja obsługi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Astraia.
Skrittmatter, Kai 2020. Chiny 5.0 Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Zajdler Ewa (red.) 2011. Zrozumieć Chińczyków. Kulturowe kody społeczności chińskich. Warszawa: Wydawnictwo Dialog.
Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów)
Pomocnik Historyczny POLITYKI - Historia Chińczyków 9/2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: