Historia filmu i telewizji 2555-s1KUL1L-HFITV
Początki kina – Thomas Edison, bracia Lumière, Georges Méliès
Film d’art we Francji
Rozwój języka filmu. Wielka Brytania – G.A. Smith; USA – W. Porter.
Włoski monumentalizm.
Początki przemysłu filmowego w USA. Twórczość D.W. Griffitha.
Burleska filmowa– Mack Sennett, Charles Chaplin, Buster Keaton.
Kino skandynawskie – Victor Sjöström, C. Th. Dreyer.
Kino duńskie. Asta Nielsen w roli Hamleta.
Niemiecki ekspresjonizm filmowy i kammerspiel.
Przełom dźwiękowy w kinie
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin.
Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona.
Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J.
„Triumf woli” – totalitaryzm w kinie.
„Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina.
Włoski neorealizm.
Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii
Francuska Nowa Fala.Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni
Historia telewizji:
1. Początki telewizji. Pionierzy telewizji monochromatycznej
2. Początki telewizji w Europie. John Logie Baird vs. Guglielmo Marconi
3. Początki telewizji w USA
4. Propaganda telewizyjna w III Rzeszy
5. BBC po II wojnie światowej. Rodzina Królewska na srebrnym ekranie
6. Reklama telewizyjna u USA
7. Gatunki telewizyjne w USA. Narodziny kultury serialowej
8. Początki telewizji w Polsce (lata 30.) – eksperymenty techniczne
9. Telewizja Polska po II wojnie światowej
10. Lata 70. W TVP. Program 2 i Studio II – nowa jakość telewizji
11. Telewizja Polska w stanie wojennym
W cyklu 2022/23L:
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. |
W cyklu 2023/24L:
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. |
W cyklu 2024/25L:
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: student oceniany jest po każdym semestrze. Semestr 1 i2 – pisemne kolokwium zaliczeniowe, semestr 3 pisemny egzamin.
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej, po uzgodnieniu zasad ze studentami.
Literatura
Literatura:
„Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne".
David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995
Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009.
Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa"
Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008.
"Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006.
Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011.
David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993
Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005.
Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000
"Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005
Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968
"Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004
Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989
"Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003
Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001.
Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999
"Bergman – rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007„Wiek ekranów” red. A.
Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002
Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002
Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
W cyklu 2023/24L:
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
W cyklu 2024/25L:
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: