Historia dramatu i teatru
2555-s1KUL1L-HDIT
Najważniejsze zagadnienia:
1. Przełom XVIII i XIX wieku: narodziny teatru mieszczańskiego i teatrów narodowych.
2. Inscenizacja romantyczna; romantyczny dramat obcy i polski.
3. Richard Wagner i Friedrich Nietzsche.
4. Techniki pièce bien faite.
5. Teatr gwiazd.
Dokładny zakres tematów ustalany jest w sylabusie przedmiotu dla każdego roku akademickiego.
W cyklu 2021/22L:
1. Wprowadzenie problematyki wykładu. Narodziny teatrów narodowych w Europie 2. Teatr Narodowy w Polsce czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wojciech Bogusławski. Franciszek Bohomolec 3. Śpiewogra Wojciecha Bogusławskiego Krakowiacy i Górale - przedstawienie w reż. Olgi Lipińskiej 4. Sztuka aktorska w XIX wieku - Paradoks o aktorze Diderota i Mimika Bogusławskiego, teatr gwiazd (Helena Modrzejewska) 5. Teatr romantyczny jako laboratorium nowych form audiowizualnych 6. Adam Mickiewicz. Lekcja XVI i "Dziady" jako projekt kulturowy 7. "Dziady" Adama Mickiewicza w reż. K. Swinarskiego 8. Dramaty ironiczne i mistyczne Juliusza Słowackiego 9. Wybrana realizacja teatralna Juliusza Słowackiego 10. Dziewiętnastowieczna komedia - świat komedii Fredrowskich 11. Śluby panieńskie A. Fredry, reż. Jan Englert 12. Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera. Gesamtkunstwerk 13. "Traktat o marionetkach" H. Kleista – od ludycznego teatru lalkowego do lalki na salonach 14. Narodziny nowoczesnego dramatu. Teatr naturalistyczny. Wielka reforma teatru (Adolphe Appia i Edward Gordon Craig) 15. Kolokwium
|
W cyklu 2022/23L:
1. Wprowadzenie problematyki wykładu. Narodziny teatrów narodowych w Europie 2. Teatr Narodowy w Polsce czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wojciech Bogusławski. Franciszek Bohomolec 3. Śpiewogra Wojciecha Bogusławskiego Krakowiacy i Górale - przedstawienie w reż. Olgi Lipińskiej 4. Sztuka aktorska w XIX wieku - Paradoks o aktorze Diderota i Mimika Bogusławskiego, teatr gwiazd (Helena Modrzejewska) 5. Teatr romantyczny jako laboratorium nowych form audiowizualnych 6. Adam Mickiewicz. Lekcja XVI i "Dziady" jako projekt kulturowy 7. "Dziady" Adama Mickiewicza w reż. K. Swinarskiego 8. Dramaty ironiczne i mistyczne Juliusza Słowackiego 9. Wybrana realizacja teatralna Juliusza Słowackiego 10. Dziewiętnastowieczna komedia - świat komedii Fredrowskich 11. Śluby panieńskie A. Fredry, reż. Jan Englert 12. Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera. Gesamtkunstwerk 13. "Traktat o marionetkach" H. Kleista – od ludycznego teatru lalkowego do lalki na salonach 14. Narodziny nowoczesnego dramatu. Teatr naturalistyczny. Wielka reforma teatru (Adolphe Appia i Edward Gordon Craig) 15. Kolokwium
|
W cyklu 2023/24L:
1. Wprowadzenie problematyki wykładu. Narodziny teatrów narodowych w Europie 2. Teatr Narodowy w Polsce czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wojciech Bogusławski. Franciszek Bohomolec 3. Śpiewogra Wojciecha Bogusławskiego Krakowiacy i Górale - przedstawienie w reż. Olgi Lipińskiej 4. Sztuka aktorska w XIX wieku - Paradoks o aktorze Diderota i Mimika Bogusławskiego, teatr gwiazd (Helena Modrzejewska) 5. Teatr romantyczny jako laboratorium nowych form audiowizualnych 6. Adam Mickiewicz. Lekcja XVI i "Dziady" jako projekt kulturowy 7. "Dziady" Adama Mickiewicza w reż. K. Swinarskiego 8. Dramaty ironiczne i mistyczne Juliusza Słowackiego 9. Wybrana realizacja teatralna Juliusza Słowackiego 10. Dziewiętnastowieczna komedia - świat komedii Fredrowskich 11. Śluby panieńskie A. Fredry, reż. Jan Englert 12. Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera. Gesamtkunstwerk 13. "Traktat o marionetkach" H. Kleista – od ludycznego teatru lalkowego do lalki na salonach 14. Narodziny nowoczesnego dramatu. Teatr naturalistyczny. Wielka reforma teatru (Adolphe Appia i Edward Gordon Craig) 15. Kolokwium
|
Całkowity nakład pracy studenta
50 godzin, w tym 35 godziny kontaktowe, 15 praca własna studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Student orientuje się w najważniejszych zjawiskach z historii dramatu i teatru wieków XVIII i XIX, rozpoznaje najważniejszych twórców dramatu i artystów teatru w Polsce i w Europie oraz ich dzieła, orientuje się w architekturze, repertuarze środków wyrazu, konwencjach gry aktorskiej, zna najważniejsze dzieła dramatyczne z poszczególnych epok (K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student umie wskazać najważniejsze dzieła dramatyczne z poszczególnych epok omawianych na wykładzie, a także rozpoznać podstawowe formy i konwencje teatralne (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student zdaje sobie sprawę, że historia dramatu i teatru obejmuje niezwykle bogate i zróżnicowane zjawiska, warte rozpoznania na własną rękę (K_K01)
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa literacko-teatralnego Polski i Europy (K_K05)
Student ma świadomość rangi i znaczenia teatru i widowisk w kulturze polskiej i światowej (K_K14)
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną (slajdy, fragmenty spektakli i filmów dokumentalnych, użyteczne strony internetowe)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
1. Sprawdzian wiadomości - test (z możliwościa wykorzystania metod online).
3. Samodzielna lektura wybranego dramatu polskiego lub europejskiego (wg ustaleń dla każdego roku akademickiego).
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977
2. Historia teatru, red. J. R. Brown, Warszawa 1999
3. A. Nicoll, Dzieje dramatu, Warszawa 1983
4. D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX w., Kraków 2016
5. D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010 (cz. II i cz. III)
6. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015
7. A. Łuksza, Tort Marcello. Kultury fanowskie w teatrze XIX wieku, Kraków 2023
Źródła online:
- Encyklopedia Teatru: encyklopediateatru.pl
- 250 lat teatru narodowego. Mediateka: http://www.250teatr.pl/mediateka,36,250_minut_o_polskim_teatrze.html
- Teatr Narodowy, historia: https://www.narodowy.pl/o_teatrze,historia.html
- Wiek XIX. Przedstawienia: http://www.teatrpubliczny.pl/WiekXIX
W cyklu 2021/22L:
D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX w., Kraków 2016 Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010 (cz. II i cz. III) D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015
|
W cyklu 2022/23L:
D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX w., Kraków 2016 Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010 (cz. II i cz. III) D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015
|
W cyklu 2023/24L:
D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX w., Kraków 2016 Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010 (cz. II i cz. III) D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015
|
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Obowiązuje samodzielna lektura dramatu H. Ibsena, "Dzika kaczka". Zajęcia online na platofrmie MsTeams: Historia dramatu i teatru XIX wieku - 2022 - kod dostępu przesyłany bezpośrednio zarejestrowanym uczestnikom zajęć
|
W cyklu 2022/23L:
Obowiązuje samodzielna lektura dramatu H. Ibsena, "Dzika kaczka". Zajęcia online na platofrmie MsTeams: Historia dramatu i teatru XIX wieku - 2022 - kod dostępu przesyłany bezpośrednio zarejestrowanym uczestnikom zajęć
|
W cyklu 2023/24L:
Obowiązuje samodzielna lektura dramatu H. Ibsena, "Dzika kaczka". Zajęcia online na platofrmie MsTeams: Historia dramatu i teatru XIX wieku - 2022 - kod dostępu przesyłany bezpośrednio zarejestrowanym uczestnikom zajęć
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: