Fakultet kulturoznawczy - Studio Ghibli. Kulturowe konteksty japońskiej animacji 2555-s1KUL-L-FK-SG
Wykład poświęcony będzie wprowadzeniu do historii japońskiej animacji oraz Studia Ghibli - jednego z najbardziej popularnych wytwórni filmów animowanych w Japonii. W trakcie wykłady studenci zapoznają się z takimi wątkami, jak:
1. Historia filmu animowanego
2. Historia japońskiego filmu animowanego
3. Procesy dojrzewania bohaterów
4. Wątki władzy w wybranych filmach Hayao Miyazakiego
5. Pacyfizm i motywy wojny
6. Demonologia japońska w filmach Studia Ghibli
7. Ekologizm i wizja „utraconej Japonii”
8. Muzyka w filmach Studia Ghibli
9. Nawiązania literackie i komiksowe w filmach Studia Ghibli
10. W kręgu japońskich baśni i legend
11. Funkcje i znaczenie zwierząt w filmach Studia Ghibli
12. Interkulturowość filmów Studia Ghibli
13. Japońskie malarstwo i sztuka w filmach Studia Ghibli
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności oraz aktywności podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Praca zbiorowa, Sztuka animacji Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, Arkady, Warszawa 2006, s.12-114; 236-239.
2. P. Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.
3. S. J. Napier, Anime from Akira to Howl’s Moving Castle. Experiencing Contemporary Japanese Animation, St. Martin’s Griffin New York 2001.
4. M. Bednarz, M. Lisiecki, Pamięć świadomość i tożsamość społeczna bohatera filmowego. Refleksje na podstawie Szumu morza Tomomiego Mochizukiego, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
5. K. Stefański, Czy wypada płakać na Grobowcu świetlików?, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
6. M. Lisiecki, Między westernem a melodramatem. Postmodernistyczna wizja filmu Hayao Miyazakiego Szkarłatny Pilot, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
7. M. D. Foster, Yokai. Tajemnicze stwory w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2017.
8. Z. Davisson, Yurei. Niesamowite duchy w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018.
9. R. Iwicka, Źródła klasycznej demonologii japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2017.
10. I. Merklejn, Alicja i Konfucjusz w krainie bogów. Bogactwo kulturowe współczesnej Japonii w filmie Hayao Miyazakiego Spirited Away: w krainie bogów, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
11. A. Kerr, Japonia utracona (różne wydania).
12. E. Kostowska-Watanabe, Mój sąsiad Totoro w Japonii utraconej, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
13. A. Kamarowska, Metafizyka natury. Motywy shintoistyczne w anime Hayao Miyazakiego, „Kwartalnik Filmowy”, 2016/96 (https://www.proquest.com/openview/c25030fcb19bd12e858a4b50e58203b6/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=29652)
14. M. Lisiecki, „Jeszcze usłyszę szum ryżu”: wątki ekologiczne i wizja „utraconej Japonii” w filmach animowanych Hayao Miyazakiego, [w:] M. Jeziński, Ł. Wojtkowski (red.), Sztuka i polityka: sztuki wizualne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014.
15. D. W. Jones, Ruchomy zamek Hauru, Wydawnictwo Nowa Baśń, Poznań 2020.
16. E. Kondo, Podniebna poczta Kiki, Kirin, Bydgoszcz 2022.
17. U. le Guin, Czarnoksiężnik z Archipelagu (różne wydania).
18. H. Miyazaki, Kaze-no tani-no Naushika (manga).
19. P. Pomostowski, Muzyka w filmie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2019.
20. Z. Lissa, Estetyka muzyki filmowej, PWM, Warszawa 1964, rozdz. V i VIII.
21. A. Korpalaska, Lis w kulturze Japonii, Wydawnictwo Tako, Warszawa 2015.
22. M. Furmanik-Kowalska, Ikonografia jenotów, lisów i japońskich demonów w filmie Szopy w natarciu. Pom poko, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.
23. B. Kubiak Ho-Chi, Zwierzę jako motyw i podmiot w japońskiej kulturze – wprowadzenie, [w:] B. Kubiak Ho-Chi, Y. Fujii-Karpoluk (red.), Zwierzęta w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UW, Warszawa
24. B. Kubiak Ho-Chi, Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Universitas, Kraków 2009, część 1, część 2 (pkt 3).
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: