Fakultet kulturoznawczy - Polskie i chińskie przekazy ludowe 2555-s1KUL-L-FK-PCPL
Szczegółowy zakres zagadnień:
1. Informacje ogólne
2. Folklor, folklorystyka, kultura ludowa, przekaz ludowy - charakterystyka terminów i problemów metodologicznych
3-4. Bajka zwierzęca w Polsce i w Chinach.
5-7.Podania wierzeniowe o duchach i zmarłych.
8-11. Bajki magiczne chińskie i polskie.
12-14. Legendy miejskie i ich źródła.
15. Podsumowanie zajęć - test.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- stolików eksperckich
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach - referat i test końcowy sprawdzający wiedzę.
Kryteria oceny:
- referat w parach 6 pkt.
- test wyboru - 10 pytań po 2 pkt. Zaliczenie testu przy minimalnej liczbie punktów 11.
Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności bez usprawiedliwienia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Źródła:
1. R. Wilhelm, The Chinese Fairy Book, New York 1921, https://en.m.wikisource.org/wiki/Chinese_Fairy_Book_(Richard_Wilhelm)
2. R. Wilhelm! Baśnie chińskie, przeł. T. Kupczyk, Warszawa 2024.
3. O. Kolberg, Dzieła wszystkie, wybór baśni, http://oskarkolberg.pl/pl-pl/page/64
4. E. T. C. Werner, Myths and Legends of China, London 1922, https://www.gutenberg.org/files/15250/15250-h/15250-h.htm
Opracowania:
1. Mieczysław Jerzy Kunstler, Mitologia chińska, Warszawa 1981.
2. Tadeusz Żbikowski, Legendy i pradzieje Kraju Środka, Warszawa 1978.
3. Wolfram Eberhard, Symbole chińskie. Słownik, Kraków 2015 i in. wyd.
4. Lidia Kasarełło, Chińska kultura symboliczna. Jej współczesne metamorfozy w literaturze, teatrze i malarstwie, Warszawa 2014.
5. Ewa Paśnik, Duchy i czary chińskie, czyli palimpsestowy charakter zebranych zapisków o zjawach nadprzyrodzonych (Soushenji), Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: