Fakultet kulturoznawczy - Kultura piśmienna Azji Wschodniej 2555-s1KUL-L-FK-KPAW
Oferta kursu akademickiego dotyczącego języków pisanych ludów Azji Wschodniej z kulturowego obszaru Chin ma na celu ukazanie bogactwa istniejącego tam dziedzictwa kulturowego. Jednocześnie podczas kursu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące znaczenia posiadania języka pisanego. Studenci zostaną wyposażeni w podstawową wiedzę dotyczącą rozumienia społecznej roli pisma w chińskim obszarze kulturowym, struktury poszczególnych pism pisanych oraz ich orientacji przestrzennej i czasowej. Ponadto dokonamy analizy historycznej procesów politycznych i kulturowych, które wpłynęły na rozwój lub upadek poszczególnych języków pisanych. Ten blok tematyczny obejmie m.in. historyczną politykę językową Chin oraz politykę językową Rządu Republiki Chińskiej i ChRL. Na tej podstawie studenci będą mogli podjąć próbę oceny aktualnego stanu języków pisanych w regionie Wielkich Chin. Seminarium zakończy się projektem budowy pełnego inwentarza zagrożeń i warunków przetrwania dla wybranych zagrożonych języków Azji Wschodniej w ramach pracy grupowej. Języki pisane, które zostaną omówione to, m.in.: Dtomba (Nahsi, Naxi); Li-saw (Lisu); Yi (Lolo); Nushu; Mongol; mandżurski; Sui (Shui); Tangut (Xixia), a także wietnamski, koreański i japoński.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena aktywności studenta na seminarium, ocena pracy domowej studenta (przygotowanie prezentacji poszczególnych pism) oraz projekt grupowy dotyczący inwentaryzacji zagrożeń i warunków przetrwania dla wybranych zagrożonych języków regionu Azji Wschodniej (krytyczna analiza wybranej literatury, aktualnych - sytuacja polityczna lub inne zjawiska kulturowe).
Na ocenę końcową składają się: aktywność studenta na seminarium, ocena pracy domowej studenta oraz końcowego projektu grupowego (w równych proporcjach).
Literatura
Literatura - wybrana:
Burkiewicz, Kamil 2015. The script and language of the Sui in Southern China: description, dictionary, relations with Chinese language and culture. PhD dissertation. Poznań: Adam Mickiewicz University.
Coulmas, Florian 2003. Writing Systems. An introduction to their linguistics analysis. Cambirdge: Cambridge Univesrity Press.
Frawley, William (ed.) 2003. International encyclopaedia of linguistics (second edition, vol. 4). Oxford: Oxford University Press.
Gaca, Maciej 2004. Czasowy Model świata w piktografii ludu Naxi (Temporal Model of The World In Naxi Pictography). Stęszew: IIEOS
Hansen, Mette Halskov 1999. Lesson in Being Chinese. Minority Education and Ethnic Identity in Southwest China. Seattle and London: University of Washington Press.
Sampson, Goeffrey 1985. Writing Systems: A Linguistic Introduction. Stanford University Press.
Wasilewska, Halina 2003. Unity and Diversity: the Yi Writing System and Its Multiple Representations. PhD disseration, Adam Mickiewicz University.
https://islandfolklore.com/writing-the-taiwanese-language/
W. G. Aston 2015. A Grammar of the Japanese Written Language. 1kg Limited.
YU Li 2019. The Chinese Writing System in Asia: Routledge.
Zev Handel 2019. Sinography: The Borrowing and Adaptation of the Chinese Script. BRILL ACADEMIC PUB.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: