Fakultet kulturoznawczy - Kultura atrakcji 2555-s1KUL-L-FK-KA
Zajęcia poświęcone są analizie historycznych i współczesnych form widowisk, technologii rozrywkowych oraz technik wizualnej iluzji, ze szczególnym uwzględnieniem kultury XIX wieku. Kurs łączy perspektywę historyczną, medialną i performatywną, ukazując kulturę atrakcji jako dynamiczne pole przecięcia sztuki, nauki, technologii oraz doświadczenia społecznego. Omawiane są zjawiska takie jak jarmarki i wystawy światowe, pokazy latarni magicznych, teatry mechaniczne, zabawki optyczne (m.in. phenakistiskop, zoetrop, praksinoskop), urządzenia stereoskopowe (fotoplastykon, stereoskop), automaty, salony gier i inne.
Kurs integruje cztery komplementarne podejścia: historyczne (genealogie widowisk i ich konteksty kulturowe), medialne (materialność, technika i transmisja), performatywne (rola ciała, zmysłów, propriocepcji) oraz infrastrukturalne (otoczenie technologiczne, instytucjonalizacja i ponowne użycia w muzeach, parkach rozrywki i przestrzeniach cyfrowych).
Uczestnicy uczą się interpretować dawne formy atrakcji nie jako muzealne kurioza, lecz jako złożone praktyki kulturowe, które miały realny wpływ na kształtowanie nowoczesnych form percepcji, afektu i uczestnictwa w kulturze.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i problemowy. Obejmują wykłady, wspólne analizy źródeł wizualnych oraz pracę z historycznymi artefaktami medialnymi.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu opiera się na aktywnym udziale w zajęciach oraz przygotowaniu pracy końcowej w jednej z dwóch form:
1. Praca pisemna – min. 5 stron (czcionka 12 pt, interlinia 1,5, przypisy, bibliografia), zawierająca analizę wybranego zagadnienia związanego z kulturą atrakcji (np. dawne urządzenie medialne, forma widowiska, technologia iluzji itp.).
lub
2. Prezentacja ustna – 20 minut, z materiałem wizualnym, przedstawiona w trakcie zajęć lub pod koniec semestru.
Dodatkowo oceniana jest:
Obecność na zajęciach – dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności (nadmiarowe należy odrobić),
Aktywność – udział w dyskusjach, zadaniach grupowych i analizach materiałów źródłowych.
W trakcie semestru pojawią się także krótkie zadania problemowe (np. interpretacja ilustracji, analiza artefaktu), które będą wspierać przygotowanie do pracy końcowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bak, Meredith A. Playful Visions: Optical Toys and the Emergence of Children’s Media Culture. Cambridge, MA: MIT Press, 2020.
Crary, Jonathan. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 1990.
Huhtamo, Erkki. Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. Cambridge, MA: MIT Press, 2013.
Kittler, Friedrich A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford, CA: Stanford University Press, 1999.
Marvin, Carolyn. When Old Technologies Were New: Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. New York: Oxford University Press, 1988.
Riskin, Jessica. The Restless Clock: A History of the Centuries-Long Argument over What Makes Living Things Tick. Chicago: University of Chicago Press, 2016.
Standage, Tom. The Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth Century's On-Line Pioneers. London: Phoenix, 1998.
Zielinski, Siegfried. Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Cambridge, MA: MIT Press, 2006.
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: