Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka 2525-s1ETN3Z-AOP-AF
Afryka I.
1. Tradycyjna rodzina afrykańska – zróżnicowanie i charakterystyka
2. Dziecko w tradycyjnej rodzinie afrykańskiej
3. Rola kobiety w tradycyjnych kulturach Afryki
4. Przemiany rodziny we współczesnej Afryce
5. Obrzędowość rodzinna i jej przemiany (inicjacje, ślub, pogrzeb)
6. Systemy społeczne oparte na podziale terytorialnym i systemy polityczne – tradycja i przemiany
7. Konflikty etniczne współczesnej Afryki
8. Konflikty społeczne współczesnej Afryki – migracje, emigracja, imigracja, dzieci ulicy, bieda i ubóstwo.
9. Pomoc humanitarna
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą, kolokwium,
przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza
W przypadku nauczania zdalnego:
aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą,
opracowanie pisemne: krótka analiza wybranego problemu i przesłanie opracowania do prowadzącego
przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza,
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. „Afryka” Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego.
2. 16 opowiadań afrykańskich, Wybór M. Metelskiej, Iskry 1978;
3. Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo. red. J. Pawlik, M. Szupejko, Olsztyn 2009;
4. Afryka. 40 lat penetracji oraz poznawania ludów i ich kultur, red. J. Łapott, Szczecin 2004
5. Buchalik L. Dawny świat Dogonów, Żory2012
6. Dzieci żyjące na ulicy - nowe zjawisko miast afrykańskich, red. J. Różański, Warszawa 2004
7. Ewangelia między tradycją a współczesnością afrykańską, red. J. Różański, P. Szuppe, Studia i materiały Misjologiczne, t. 2
8. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, 1994
9. Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o sztuce Orientu, t. 4, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009;
10. J. Pawlik, Religijny wymiar choroby w tradycyjnych społecznościach afrykańskich, w: Werbiści a badania religiologiczne, Dialog kultur i religii, t. 1. Verbinum, 2005
11.Kurcz M., Za trzecią kataraktą, PTL, Wrocław2007
12.Pawlik J. , Zaradzić nieszczęściu. Rytuały kryzysowe u ludu Basari z Togo, Olsztyn 2006;
13. Pawlik J.J. Klonowanie człowieka w świetle afrykańskiej symboliki bliźniąt. Lud, t. 85, 2001,
14. Pawlik J.J., Śmierć dziecka w Afryce, w : red. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Funeralia lednickie spotkanie 6, ‘ Dusza maluczka a strata ogromna”. Poznań 2004
15. Plemię, państwo, demokracja, red. R. Vorbrich, Poznań 2007
16. Przywództwo i przywódcy we współczesnej Afryce, red. A. Żukowski, Olsztyn 2008;
17. Rybiński A., Tuaregowie z Sahary, Dialog, 1999
18. Szupejko Małgorzata, Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, PAN, Warszawa 2007.
19.Świat Grup etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, , red. A. Posern-Zieliński, rozdział XIII i XIV ( R. Vorbrich)
20. Vorbrich R., Tradycyjna społeczność afrykańska a szkoła. Systemy wychowawcze i edukacyjne w pluralistycznym społeczeństwie Kamerunu, Lud, t. 86, 2002
21. Vorbrich R., Wódz jako funkcjonariusz. Despotyzm zdecentralizowany w społeczeństwie postplemiennym Kamerunu, Lud, t. 88, 2004
22.Wokół IV Katarakty, Społeczności Wiejskie nad środkowym Nilem przed wielką zmianą, W-wa 2005
23.Ząbek Maciej, Arabowie z Dar Hamid, Dialog 1998;
24. Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka, Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.
25. Alicja Wrzesińska, Mwana znaczy dziecko. Z afrykańskich tradycji edukacyjnych, Warszawa 2005;
26. Taże, Afrykańska młodzież i jej dzisiejszy świat, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 1994
27 J. Różański ( red.),Dzieci – ofiary wojny, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2005;
28. J. Różański, (red.) Dzieci głodujące i bez imienia, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2007
29.Małgorzata Szupejko, Społeczeństwo Bugandy: zmiana i rozwój, PAN, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: