Antropologiczne interpretacje kultur 2525-s1ETN3Z-AIK
Zob. informacje o zajęciach w cyklu.
|
W cyklu 2022/23Z:
Studenci poznają koncepcję "współczynnika humanistycznego" w konkeście jej narodzin i ostatecznego uformowania oraz w kontekście poglądów naukowych w czasach jej powstawania i póżniejszych oraz jej wcześniejszy i współczesny potencjał naukowy. Przekaz będzie miał formę wykładu oraz ćwiczebnych analiz wybranych przez studentów zjawisk społeczno-kulturowych. |
W cyklu 2023/24Z:
Studenci poznają koncepcję "współczynnika humanistycznego" w konkeście jej narodzin i ostatecznego uformowania oraz w kontekście poglądów naukowych w czasach jej powstawania i póżniejszych oraz jej wcześniejszy i współczesny potencjał naukowy. Przekaz będzie miał formę wykładu oraz ćwiczebnych analiz wybranych przez studentów zjawisk społeczno-kulturowych. |
W cyklu 2024/25Z:
Studenci poznają koncepcję "współczynnika humanistycznego" w konkeście jej narodzin i ostatecznego uformowania oraz w kontekście poglądów naukowych w czasach jej powstawania i póżniejszych oraz jej wcześniejszy i współczesny potencjał naukowy. Przekaz będzie miał formę wykładu oraz ćwiczebnych analiz wybranych przez studentów zjawisk społeczno-kulturowych. |
W cyklu 2025/26Z:
Celem kursu jest inne podejście analityczne do przeszłości niż w przypadku klasycznej historii, opartej na analizach danych archiwalnych i oficjalnych dokumentów. Historia i przeszłość będą traktowane nie jako zbiór faktów, ale wyobrażeń ludzi o tych faktach. W ramach zajęć omawiane będą sposoby przedstawiania przeszłości w przekazach nieoficjalnych (m.in. historia mówiona, pamiętniki, wspomnienia) oraz ich relacja do faktów historycznych i przekazów oficjalnych (podręczniki, encyklopedie, opracowania naukowe). Studenci wraz z prowadzącym będą analizować język opowieści o przeszłości, ich lokalne i ponadlokalne znaczenie oraz interpretować wizje przeszłości jako jeden z elementów składowych tożsamości grupowej. Proponowane są następujące tematy szczegółowe, które mogą ulegać modyfikacji w zależności od zainteresowań uczestników zajęć: - Historia społeczna w różnych perspektywach teoretycznych, - Koncepcja pamięci zbiorowej Halbwacha, - Pamięć ustna i jej powiązania interdyscyplinarne, - Współczynnik humanistyczny Znanieckiego i koncepcja pamięci społecznej. Pamięć społeczna jako fakt społeczny w ujęciu Durkheima, - Różne sposoby określania najważniejszych wydarzeń historycznych, - Poglądy ludzi na historię, - Wywiad, ankieta, kwestionariusz i obserwacja uczestnicząca w badaniach nad pamięcią społeczną, - Istota badań pamięci społecznej, przykłady i własne próby studentów, - Nostalgia i jej wymiar społeczno-kulturowy. Nostalgiczne grupy i czasopisma w mediach społecznościowych. Pamięć społeczna w kulturze popularnej - Przykłady obrazów niedawnej przeszłości w różnych kontekstach. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (przygotowanie bieżące - znajomość lektur) oraz esej lub prezentacja na wybrany temat uzgodniony z prowadzącym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zob. informacje o zajęciach w cyklu.
|
W cyklu 2022/23Z:
Kmita Jerzy, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985. |
W cyklu 2023/24Z:
Kmita Jerzy, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985. |
W cyklu 2024/25Z:
Kmita Jerzy, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985. |
W cyklu 2025/26Z:
Bałdys, Patrycja. 2016. Wprowadzanie. W: Bałdys, Patrycja; Jakimowicz-Ostrowska, Iwona; Charuta-Kojkoł, Janetta (red.), Pomiędzy pamięcią zbiorową a historią. Rekonstrukcje przeszłości w Europie środkowo-Wschodniej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA, s. 7–18. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: