Antropologia obszarów pozaeuropejskich – etap II - (Kultury Chin)
2525-s1ETN3L-AOP-E2C
I Historia i cywilizacja chińska (od wojen opiumowych do czasów panowania Xi Jinpinga)
II Społeczeństwo (zwyczaje, wpływ polityki na społeczeństwo)
III Etnologia (w tym mniejszości etniczne i narodowe)
IV Kultura (film, literatura, sztuki wizualne)
V Religie, filozofie i wierzenia
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- 30 godzin = 1p. ECTS;
2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną:
- przygotowanie do zajęć = 25 godzin = 1p. ECTS
3. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
1. Posiada uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii i
antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i
społecznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
(K_W01).
2. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu klasycznej
terminologii i metodologii badań etnologii i antropologii
kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii
innych nauk o kulturze (K_W04).
3. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu współczesnych
osiągnięć metodologicznych etnologii i antropologii kulturowej
(K_W05).
4. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu studiów
etnicznych i narodowościowych, podejmujących problematykę
tożsamości i konfliktów kulturowych (K_W06).
5. Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu etnologii
Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata,
sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, folkloru, studiów lokalnych i
regionalnych, muzealnictwa etnograficznego, historii myśli
etnologicznej (K_W07).
6. Posiada szeroką wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć
metodologicznych i badawczych dotyczących badań nad
tożsamością kulturową (regionalną, etniczną, narodową,
transnarodową) (K_W10).
7. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur
od czasu kształtowania się etnologii po współczesność (K_W12).
Efekty uczenia się - umiejętności
1. Potrafi wyszukiwać informacje oraz materiały w źródłach
zastanych (literatura, archiwalia, internetowe bazy danych) (K_U01).
2. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę wykorzystując
konsultacje i różnorodne teksty kultury(K_U06).
3. Potrafi określić konsekwencje zastosowania w badaniach
różnych sposobów interpretacji kultur (K_U08). 4. Posiada umiejętności prowadzenia polemiki, argumentacji
naukowej i przyjmowania krytyki własnych poglądów oraz
formułowania wniosków z dyskusji (K_U10)
5. Potrafi opracować pisemnie zadany temat z zastosowaniem
warsztatu naukowego (recenzja, pisemny referat, esej, notatka z
wykładu) (K_U11).
6. Potrafi przygotować krótkie wypowiedzi z wykorzystaniem rozmaitych źródeł i technik multimedialnych (K_U12)
7. Potrafi w ramach posiadanej wiedzy analizować oraz
interpretować przyczyny i przebieg procesów społeczno-kulturowych (K_U13).
8. Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju
intelektualnego
(K_U15)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1. Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań
badawczych, dobierając tematy pod względem ich wartości
2. Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z
odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich
wyników (K_K03).
3. Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie
światowego dziedzictwa kulturowego oraz odczuwa potrzebę
jego ochrony (K_K04).
4. Wykazuje postawę humanitarną i wrażliwość wobec
problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata
(K_K05).
5. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu
międzykulturowego (etnicznego i religijnego) (K_K06).
6. Odczuwa potrzebę wykorzystywania posiadanej wiedzy w
rozwiązywaniu problemów badawczych oraz korzystania z
wiedzy eksperckiej (K_K07).
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- tekst programowany
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- punktowana
- obserwacji
- referatu
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową zaliczenia składają się:
- obecność i aktywność na zajęciach;
- cotygodniowe przygotowanie do zajęć;
- pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne
Praktyki zawodowe
Literatura
Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe spojrzenie. Warszawa: Wydawnictwo Marabut.
Gittings John 2010. Historia współczesnych Chin. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Granet Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy,.
Kissinger, Henry. 2017. O Chinach. Wydawnictwo Czarne.
Kunstler Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Liao Yiwu 2011. Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe, Chiny z perspektywy nizin społecznych. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Terzani, Tiziano 2011. Zakazane Wrota. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Wasserstorm Jeffrey N. 2010. Chiński nowy wspaniały świat i inne opowieści czasów globalizacji. Kraków: Universitas.
Yu Hua 2013. Chiny w dziesięciu słowach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Skrittmatter, Kai 2010. Chiny instrukcja obsługi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Astraia.
Skrittmatter, Kai 2020. Chiny 5.0 Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Zajdler Ewa (red.) 2011. Zrozumieć Chińczyków. Kulturowe kody społeczności chińskich. Warszawa: Wydawnictwo Dialog.
Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów)
Pomocnik Historyczny POLITYKI - Historia Chińczyków 9/2012
oraz filmy ("Ostatni cesarz", "Żegnaj, moja konkubino", "Zawieście czerwone latarnie", "Dotyk grzechu", "Chunking Express")
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: