Język a kultura 2525-s1ETN2Z-JK
Wspólne paradygmaty i przedmiot badań językoznawstwa, nauk społecznych i nauk o kulturze.
Pojęcie języka naturalnego i jego związek z kulturą. Język a pismo.
Język jako fakt społeczny, instytucja społeczna i zjawisko kulturowe.
Różnorodność języków świata. Zróżnicowanie językowe i kulturowe.
Lingwistyczne i filozoficzne źródła relatywizmu i uniwersalizmu (Humboldt, Sapir, Whorf, Chomsky, Wierzbicka).
Miejsce etnolingwistyki w nauce o języku i naukach humanistycznych. Relatywizm a uniwersalizm językowy.
Język jako źródło wiedzy o człowieku, grupie społecznej, grupie etnicznej i kulturze (na tle pojęć stereotypu i językowego obrazu świata).
Tożsamość kulturowa i język.
Językowe świadectwa odrębności kulturowej i etnicznej: wykładniki systemowe (np. leksykalne, gramatyczne) i tekstowe. Dwujęzyczność i dwukulturowość.
Czynności mowy (akty illokucyjne) w różnych językach i kulturach.
Frazeologia potoczna i językowy obraz świata.
W cyklu 2022/23Z:
Jak w części ogólnej. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w części ogólnej. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w części ogólnej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- doświadczeń
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie testu, który zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach.
Na ocenę końcową wpływ mają także: bieżące przygotowanie oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także realizacja zadań dodatkowych (np. zaprezentowanie w czasie zajęć referatu na uzgodniony z prowadzącą temat).
Skala oceniania:
Bardzo dobry – 93-100%
Dobry plus – 84-92%
Dobry – 75-83%
Dostateczny plus – 66-74%
Dostateczny – 60-65%
Niedostateczny – 59% i mniej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Z. Bokszański, A. Piotrowski, M. Ziółkowski – Socjologia języka, Warszawa 1977.
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961.
E. Durkheim, Co to jest fakt społeczny?, w: J. Szacki, Durkheim, Warszawa 1964, s. 129-141.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
K. Handke, Socjologia języka, Język kobiet i mężczyzn, Warszawa 2009, s. 134-219 [134-147, 166-173, 180-185].
A. Krawczyk, Język źródłem wiedzy o człowieku, Etnolingwistyka 2, 1989, s. 29–38.
C. Levi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 2000.
E. Mironowicz, Świadomość narodowa ludności prawosławnej Białostocczyzny, w: Język a tożsamość na pograniczu kultur, E. Smułkowa, A. Engelking (red.), Białystok 2000, s. 51-55.
M. Misiak, W kręgu badań nad mniejszościami etnolingwistycznymi w Europie, Wrocław 2006.
A. Pajdzińska, Antropocentryzm frazeologii potocznej, Etnolingwistyka 3, 1990, s. 59–69.
E. Sapir. Język. Wprowadzenie do badań nad mową, Kraków 2010.
E. Sapir, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.
B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982.
A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki –różne kultury, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23Z:
Jak w części ogólnej. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w części ogólnej. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w części ogólnej. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia stacjonarne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: