Antropologia sztuki 2525-s1ETN2Z-ASZ
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego.
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- pomiaru w terenie
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym.
Studenci w pracy pisemnej dokonują próby indywidualnej analizy wybranego zagadnienia z zakresu antropologii sztuki, podejmując rodzaj studium przypadku. Opisują i dokonują krytycznej refleksji wybranego zjawiska w sztuce (dzieło, artysta, grupa artystyczna, kierunek, nurt, teoria etc) w perspektywie społeczno-kulturowej analizy. Objętość min. 10 stron znormalizowanego maszynopisu. Dyskusja z prowadzącym dotyczy zawartości pracy w odniesieniu do zagadnień poruszanych w toku wykładu.
Literatura
W cyklu 2021/22Z:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2022/23Z:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2023/24Z:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2024/25L:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2022/23Z:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2023/24Z:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2024/25L:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: