Antropologia sztuki 2525-s1ETN2Z-ASZ
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się działań z pola sztuki i problemów społecznych, zagadnień post-humanistycznych oraz badań posługujących się sztuką. Na zajęciach poruszane są zagadnienienia dotyczące związków sztuki, kultury i natury oraz kulturowych sposobów odczytywania. Prowadzona będzie też refleksja nad twórczością oddolną i wernakularną, a także sztuką jako środkiem propagandowym oraz sposobem wyrażania sprzeciwu i oporu. Zajęcia dotykać będą także zagadnień związanych z rolą sztuki w wytwarzaniu przestrzeni publicznej, budowania zaangażowania społecznego, wymiany społecznej i wreszcie sztuki jako metodologii badań.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia mają na celu ukazanie antropologicznej perspektywy na sztukę z głównym uwzględnieniem sztuki w przestrzeni publicznej, sztuki performatywnej, oraz przecinania się sztuki i życia codziennego, społecznego. Zagadnienia poruszane na zajęciach: 1) Kraj-obrazy • Krajobrazy codzienności - krajobrazy wspólne - antropologia codzienności - niewidzialne miasta - wyroby - handmade - praca ludzkich rąk 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw - pomniki w przestrzeni publicznej - przestrzeń jako miejsce pamięci - usuwanie i demontaż pomników - artystyczne interwencje w pomniki - guerilla art - pamiec i zapominanie - rozpad architektury propagandowej - cancel culture vs. retain and explain 3) Performowanie oporu - karnawał w kulturze - karnawalizacja - odwrócenie - świat na opak - wentyl bezpieczeństwa - reprodukcja porządku społecznego 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej - demokracja performatywna - aksamitne rewolucje - marsz przez instytucje - obywatele za sprawą teatru - publiczne/prywatne a oficjalne/nieoficjalne - logika awangardy - awangarda a demokracja 5) Sztuka ze społecznością - sztuka zaangażowana społecznie - sztuka współtworzona przez społeczność - sztuka jako pułapka - sprawczość sztuki ● Community arts – animacja kultury utopia realizowana - antropologia stosowana ● Barter, czyli sztuka wymiany - antropolog jako dzieło sztuki - barter w animacji kultury ● Sztuka miejsca wspólnego - pedagogika miejsca wspólnego - pedagogika w miejscu - spotkania i mikroutopie 6) Sztuka w społeczności - sztuka partycypacyjna - sztuka o tematyce społecznej - stosowane sztuki społeczne 7) Sztuka jako metodologia badań - artysta jako badacz - człowiek inwencyjny/innowacyjny - tworzenie jako badanie - człowiek jako badacz - przyjemność badania: |
W cyklu 2025/26Z:
Zagadnienia omawiane w trakcie kolejnych zajęć: Zagadnienia poruszane na zajęciach: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- pomiaru w terenie
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia wykładu jest test pisemny.
Student musi wziąć udział w 50% zajęć (bez odrabiania na dyżurach)
Podstawą do otrzymania oceny są:
a) Test pisemny z tematyki zajęć obejmujący treści lektur i znajomość omawianych dzieł sztuki. Zaliczenie pisemne składa się z krótkiej odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki zajęć w formie tekstu ciągłego z próbą indywidualnej analizy wybranego zagadnienia z zakresu antropologii sztuki - studium przypadku. Student/ka opisuje i dokonuje krytycznej analizy wybranego zjawiska w sztuce (dzieło, artysta, grupa artystyczna, kierunek, nurt, teoria etc.)
b) Przygotowanie prezentacji – studiów przypadku związanych tematycznie z danymi zajęciami. Sposób oceniania: Ostateczna ocena obejmie wynik testu oraz przygotowanie prezentacji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Elżbieta Matynia, Demokracja performatywna, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji. Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, MUZA SA, Warszawa 2013.
Wojciech Dudzik, Karnawały w kulturze, Sic!, Warszawa, 2005.
Agnieszka Sosnowska, Performans oporu, Bęc Zmiana, Warszawa, 2018. Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018.
Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna, MOCAK, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.
Magdalena Hasiuk, Etos i utopia w działaniach Teatru Węgajty, “Konteksty” 3:226-236.
Grzegorz Godlewski, Animacja i antropologia, Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M., Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002.
Eugenio Barba, Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt. Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2003.
Maria Mendel, Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
Agnieszka Wołodźko, Spotkania i mikroutopie. Sztuka partycypacyjna w Skandynawii, Kultury ponad kulturą, Gdańsk 2017.
Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
Artur Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna” 2007, nr 11/12.
Karol Sienkiewicz, Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2017.
Susan Finley, Carmen Vonk, Madeleine L. Finley, At Home, At School: Critical Arts-Based Research as Public Pedagogy, “Cultural Studies Critical Methodologies” 14(6), 2014, s. 619-625.
Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. Tomasz Rakowski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
|
W cyklu 2022/23Z:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2023/24Z:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2024/25L:
1) Kraj-obrazy Ogrody wiktoriańskie: • Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY: 2) Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY: 3) Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 4) Wytwarzanie przestrzeni publicznej Pracownia Olsztyńska, 5) Sztuka ze społecznością ● Sztuka ze społecznością, Jaśmina Wójcik,Igor Stokfiszewski, Izabela Jasińska red.,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018. ● Community arts – animacja kultury ● Barter, czyli sztuka wymiany, ● Sztuka miejsca wspólnego, 6) Sztuka w społeczności Paweł Althamer: 7) Sztuka jako metodologia badań ● Artysta jako badacz: ● Działanie twórcze jako badanie: |
W cyklu 2025/26Z:
Antropologia sztuki 2025/2026 1. Wynalezienie natury Robert Smithson, Spiral Jetty: https://youtu.be/v-N3vbH52bQ 2. Ogród polityczny Camera obscura: https://www.visitisleofman.com/experience/great-union-camera-obscura-p1292471 CASE STUDY 3. Krajobrazy codzienności Dacza - działka - mikrokosmos: Dzieło-działka, MEK Kraków, 2012. CASE STUDY 4. Sztuka wernakularna i art brut Irena Bilkowska. Łatwiej rysować niż mówić INNI. Wacław Rędziński (twórca z kręgu Habitants-Paysagistes) CASE STUDY 5. Sztuka jako propaganda i sprzeciw, Demontaż Pomnika w Legnicy Pomnik Armii Czerwonej w Sofii CASE STUDY 6. Performowanie oporu Akademia Ruchu, https://artmuseum.pl/pl/filmoteka/artysci/akademia-ruchu CASE STUDY: 7. Wytwarzanie przestrzeni publicznej CASE STUDY: 8. Sztuka społeczna 10. Stosowane Sztuki Społeczne w Polsce Paweł Althamer Bródno 2000 11. Artywizm Arek Pasożyt, Obrazy Strajkujące, https://parasite.pl/pl/obrazy-strajkujace/ CASE STUDY: 12. Artysta jako badacz: CASE STUDY 14. Etnografia twórcza CASE STUDY: |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2023/24Z:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2024/25L:
Formą zaliczenia wykładu jest egzamin. Obejmuje on pracę pisemną i dyskusję nad nią z prowadzącym. |
W cyklu 2025/26Z:
Formą zaliczenia wykładu jest test pisemny. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: