Historia myśli etnologicznej /antropologicznej 2525-s1ETN2L-HME/A
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych.Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Druga część kursu koncentruje się na problematyce współczesnej (II semestr: od strukturalizmu do ujęć w XXI wieku), pierwsza na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie egzaminu ustnego. W trakcie egzaminu studenci odpowiadają na trzy pytania. Jedno pytanie obejmuje zagadnienie z wykładów, drugie dotyczy wybranego podręcznika, trzecie dotyczy wybranego dzieła antropologicznego.
Studenci losują pierwsze pytanie z przedstawionej na 2 tyg. przed egzaminem listy pytań-zagadnień, w zbliżonej formie do tematów wykładów. Referują jeden z wybranych podręczników z listy. Referują przeczytany tekst antropologiczny. Lista pytań-zagadnień i literatury, obowiązujących na zaliczeniu jest zarchiwizowana przez prowadzącego i udostępniana.
Literatura
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie):
Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.
Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
Lista dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie, można także wybrać samemu spoza listy po skonsultowaniu z prowadzącym):
Barthes Roland, System mody, Kraków 2005.
Barthes Roland, Mitologie, Warszawa 2020.
Bourdieu Pierre, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
Bourdieu Pierre, Loїc J. D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
Bourdieu Pierre, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, z Jean-Claude’em Passeronem, Warszawa 2006.
Bourdieu Pierre, Rozum praktyczny. O teorii działania, Kraków 2009.
Bourdieu Pierre, Szkic teorii praktyki, poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, Kęty 2007.
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny, Kraków 2008.
Clifford James, Kłopoty z kulturą: Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.
Douglas Mary, Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii, Kraków 2004.
Douglas Mary, Czystość i zmaza, Warszawa 2007.
Douglas Mary, Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne, Kęty 2007.
Douglas Mary, Jak myślą instytucje?, Warszawa 2010.
Geertz Clifford, Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000.
Geertz Clifford, Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Kraków 2003.
Geertz Clifford, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.
Geertz Clifford, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005,
Geertz Clifford, Negara. Państwo-teatr na Bali w XIX wieku, Kraków 2006.
Geertz Clifford, Po fakcie. Dwa kraje, cztery dekady, jeden antropolog, Kraków 2010.
Latour Bruno, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, Warszawa 2011.
Latour Bruno, Steve Woolgar, Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych, Warszawa 2020.
Rabinow Paul, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty 2010.
Sperber Dan, Symbolizm na nowo przemyślany, Kraków 2008.
Turner Victor, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Kraków 2005.
Turner Victor, Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, Warszawa 2005.
Turner Victor, Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, Kraków 2007.
Turner Victor, Antropologia widowiska, Warszawa 2008.
Turner Victor, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, Warszawa 2010.
W cyklu 2022/23L:
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Lista dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): |
W cyklu 2023/24L:
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Lista dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): |
W cyklu 2024/25L:
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Lista dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacja kształcenia wykład w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Egzamin odbędzie się tradycyjnie formie stacjonarnej w wyznaczonym terminie po zakończeniu zajęć. W szczególnie uzasadnionych przypadkach egzamin może odbyć się w formie ustnej z wykorzystaniem technologii informatycznych przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
W cyklu 2023/24L:
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacja kształcenia wykład w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Egzamin odbędzie się tradycyjnie formie stacjonarnej w wyznaczonym terminie po zakończeniu zajęć. W szczególnie uzasadnionych przypadkach egzamin może odbyć się w formie ustnej z wykorzystaniem technologii informatycznych przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
W cyklu 2024/25L:
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacja kształcenia wykład w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Egzamin odbędzie się tradycyjnie formie stacjonarnej w wyznaczonym terminie po zakończeniu zajęć. W szczególnie uzasadnionych przypadkach egzamin może odbyć się w formie ustnej z wykorzystaniem technologii informatycznych przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: