Folklor słowny 2525-s1ETN1Z-FS
Zajęcia przybliżają uczestnikom warunki życia w społeczności wiejskiej z przełomu wieku XIX i XX. Społeczność ta nazywana lokalną, bądź tradycyjną funkcjonowała w systemie mitu toteż w trakcie konwersatorium przywołane zostają podstawowe teorie nt. mitu i kategorie myślenia mitycznego.
W odniesieniu do folkloru ludowego mit jako wzorzec światopoglądowy towarzyszył wielu przekazom literackim. Zajęcia przybliżają i omawiają podstawowe gatunki ludowej prozy i liryki. Poddają też analizie wybrane zagadnienia folkloru współczesnego miejskiego i internetowego zwracając uwagę na mitologie społeczne obecne m.in. w: plotkach, opowieściach niesamowitych, teoriach spiskowych.
W cyklu 2021/22Z:
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2022/23Z:
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową ocen z wykonania poszczególnych zadań. Składają się na nią: aktywna obecność na zajęciach, tzn.: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena pracy pisemnej z motywem przewodnim i/lub ocena prezentacji multimedialnej na zaaprobowany wcześniej temat, lub kolokwium.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bartmiński J., „Niebo się wstydzi”. Wokół ludowego pojmowania ładu świata, [w:] Kultura, literatura, folklor. Prace ofiarowane Profesorowi Czesławowi Hernasowi w sześćdziesięciolecie urodzin i czterdziestolecie pracy naukowej, red. M. Graszewicz, J. Kolbuszewski, Warszawa 1988.
Bystroń J. St, Etnografia Polski, Warszawa, 1947, (rozdz. IV: Literatura, Wiedza).
Czubala D., Opowieści z życia. Z badań nad folklorem współczesnym, Katowice 1985; [lub:] tegoż, Współczesne legendy miejskie, Katowice 1993.
Ferfecka E., Święci i grzesznicy. Bohater jako jeden z wyznaczników gatunkowych legendy ludowej, [w:] Genologia literatury ludowej. Studia folklorystyczne, pod red. A. Mianeckiego i V. Wróblewskiej, Toruń 2002.
Folklor w dobie Internetu, pod red. G. Gancarczyk i P. Grochowskiego, Toruń 2009.
Goody J., Mit, rytuał i oralność, przeł. O. Kaczmarek, Warszawa 2012 (rozdział II: Literatura oralna, rozdział IX: Pismo, a pamięć ustna. Znaczenie lektooralności).
Grochowski P., Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego, [w] „Literatura Ludowa”, nr 3, 2010.
Juza, M., Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne „Studia Medioznawcze”, nr 4, 201349-60.
Kalniuk T., Sacrum w bajce ludowej, [hasło w:] Słownik polskiej bajki ludowej, t. 3: P – Z, red. V. Wróblewska, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2018, s. 115-121.
Kalniuk T., Literatura i folklor w kontekście mityczności, [w:] Folklor - tradycja i współczesność, red. R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska, Toruń 2016, s. 21-32.
Krzyżanowski J., Polska bajka ludowa w układzie systematycznym, Wrocław t.1: 1962, t.2: 1963.
Pawluczuk W., Obraz świata w kulturze ludowej, [w:] Z problemów badania kultury ludowej, red. T. Kłak, Katowice 1988; [lub w:] tegoż, Świat w kulturach tradycyjnych, „Literatura Ludowa” 1985, nr 3/4.
Simonides D., Folklor słowny, „Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej”, 1. 2, pod red. Marii Biernackiej, Marii Frankowskiej, Wandy Paprockiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1981, s. 327-341.
Simonides D., Memorat i fabulat we współczesnej folklorystyce, [w:] Literatura popularna – folklor – język, pod red. W. Nawrockiego i M. Walińskiego, t. 2, Katowice 1981.
Simonides D., Bajka i podanie jako podstawowe gatunki tradycyjnej prozy ludowej, „Zeszyty Naukowe WSP w Opolu”, seria B, nr 24, Opole 1969.
Literatura dodatkowa:
Barber M., Legendy miejskie, przeł. Katarzyna Berger-Kuźniar; Piotr Błoch, Polskie legendy spisał i skomentował Wojciech Orliński, Warszawa 2007.
Bartmiński J., Formy obecności sacrum w folklorze, [w:] J. Bartmiński I M. J. Wojtkowska (red), Folklor - sacrum – religia, Lublin 1995.
Czubala D., Nasze mity współczesne, Katowice 1996.
Dargiewicz L., Wróblewska V., Kompozycja tekstu folkloru, [w:] Kompozycja dzieła literackiego, pod red. A. Stoffa, Toruń 2004, s. 185-193.
Hajduk-Nijakowska J., Wstęp, [do:] Nie wszystko bajka. Polskie ludowe podania historyczne, wybór, wstęp i komentarz J. Hajduk-Nijakowska, Warszawa 1983.
Ługowska J, W świecie ludowych opowiadań. Teksty, gatunki, intencje narracyjne, Wrocław 1993.
Kalniuk T., Świat jako wartość w ludowej filozofii życia, [w:] Konstrukcje i destrukcje tożsamości, t. 4: Wartości w świecie słowiańskim, red. E. Golachowska, D. Pazio-Wlazłowska, Warszawa 2015, s. 525-534.
Kamińska, M., Niecne memy Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011.
Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. i wstępem opatrzył J. Japola, Lublin 1992.
Propp V., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.
Propp V., Morfologia bajki, przeł. Wiesława Wojtyga-Zagórska, Warszawa 1976.
Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówi?. Ludowa wizja świata, Opole 2010.
Tomiccy R i J., Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Białystok 1975.
W cyklu 2021/22Z:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2022/23Z:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: