Filozofia kultury 2525-s1ETN1Z-FK
Zadaniem przedmiotu jest przegląd wybranych zagadnień z filozofii kultury z silnym akcentem położonym na filozoficzne uwikłania nauk o kulturze: ontologię kultury, problematykę wyjaśniania zjawisk kulturowych, etyczne uwikłanie badania kultury, kulturowe usytuowanie badacza/ki. Przedmiot zorientowany jest na problematykę współczesną, toteż nad niewielką ilością ujęć klasycznych dominować będą odniesienia do współczesnych dociekań dotyczących kultury prowadzonych zarówno w obrębie filozofii, jak i dyscyplin pozafilozoficznych (socjologii, antropologii/etnologii, kulturoznawstwa, cultural studies itd.). Szczególna uwaga zostanie także poświęcona dynamice kultury współczesnej.
Zagadnienia omawiane w trakcie kolejnych wykładów (poniższa kolejność nie odzwierciedla kolejności spotkań):
- Historia pojęcia kultury i jego zakresy znaczeniowe. Uwikłanie sposobów rozumienia kultury od ich kulturowego, społecznego i historycznego kontekstu. Typy definicji kultury, ogólne perspektywy badawcze i co z nich wynika. Problematyka relatywizmu kulturowego i rozmaitych antyrelatywizmów.
- Max Weber i kulturalistyczne wyjaśnienia procesów społecznych. Procesy racjonalizacji. Makdonaldyzacja. Karol Marks i kultura jako nadbudowa. Spór między dwoma alternatywnymi sposobami wyjaśniania zjawisk kulturowych.
- Teorie oparte na opozycji natura - kultura. Georges Bataille.
- Psychoanaliza klasyczna jej nurty późniejsze.
- Strukturalizm i semiotyka.
- Mechanizmy innowacji kulturowych; kultura jak rafa koralowa (R. Rorty), rola metafory; kulturowe typy poznania.
- Geniusze a dynamika kultury, badanie tego, co się nie stało i mechanizmy stabilizujące kulturę.
- Problematyka oralności i piśmienności.
- Poststrukturalizm.
- Dyskusje wokół postmodernizmu.
- Model nowoczesności Anthony'ego Giddensa.
- Fenomenologia społeczna.
- Starsze i nowsze teorie ideologii.
- Problem półperyferyjności i świadomości postkolonialnej w kontekście teorii kapitalistycznego systemu-świata Immanuela Wallersteina.
- Po co kulturze filozofia? Kulturowe funkcje filozofowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test pisemny z treści wykładów oraz zaliczenie lektur - jednej wybranej z listy.
Zaliczenie lektur składa się z:
a. Krótkiego sprawozdania z lektury w formie tekstu ciągłego lub konspektu w punktach (maksymalnie 3 strony). Sprawozdanie należy oddać najpóźniej w dniu testu przed jego rozpoczęciem.
b. Rozmowy na temat wybranych lektury, która odbędzie po teście.
Sposób oceniania:
Ostateczna ocena obejmie zaliczenie lektury oraz wynik testu.
K_K05 – efekt weryfikowany w toku dyskusji w czasie wykładu nad omawianymi problemami i przykładami
Literatura
Literatura uzupełniająca:
• „Antropologia ciała”, opracowały Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Iwona Kurz, Małgorzata Szpakowska, wstęp o redakcja Małgorzata Szpakowska, Warszawa, 2008, Wydawnictwo UW.
• „Antropologia kultury”, opracowali Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Mirosław Pęczak, wstęp i redakcja Andrzej Mencwel, Warszawa, 2001, Wydawnictwo UW.
• „Antropologia słowa”, opracowali Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, wstęp i redakcja Grzegorz Godlewski, Warszawa, 2004, Wydawnictwo UW.
• Baldwin Elaine, Longhurst Brian, McCracken Scott, Ogborn Miles, Smith Greg, “Wstęp do kulturoznawstwa”, tłum. Maciej Kaczyński, Jerzy Łoziński, Tomasz Rosiński, Poznań 2007, Zysk I S-ka Wydawnictwo.
• Barker Chris, „Studia kulturowe. Teoria i praktyka”, tłum. Agata Sadza, Kraków, 2005, Wydawnictwo UJ.
• Kuper Adam, „Kultura. Model antropologiczny”, tłum. Izabela Kołbon, Kraków 2005, Wydawnictwo UJ.
W cyklu 2024/25Z:
Aleksijewicz Swietłana, Czarnobylska modlitwa: kronika przyszłości; przeł. Jerzy Czech, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: