Antropologia wizualna 2525-s1ETN1Z-AW
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z antropologii obrazu i kultury wizualnej. Na zajęciach poruszane będą następujące obszary tematyczne: - rozumienie pojęć: antropologia kulturowa, obraz, kultura wizualna - rola obrazu w czasach przednowoczesnych - rola obrazu w nowoczesności i ponowoczesności - krytyczna metodologia badań wizualnych - obraz, ciało, wizerunek - rola spojrzenia / patrzenia - tworzenie kolekcji, archiwów obrazów - obrazy między etnografią a sztuką - obraz a praktyka artystyczna - status obrazu w globalnej kulturze wizualnej - obrazy i media - obrazy jako świadectwa historyczne
|
W cyklu 2025/26Z:
Wybór zagadnień z następującej listy: I JASKINIA jaskinia jako „początek”: tworzenia obrazów i myślenia o tworzeniu obrazów – malarstwo jaskiniowe: hipotezy wyjaśniające jego funkcję i znaczenie – techniki i treści malarstwa jaskiniowego – jaskinia jako przestrzeń doświadczenia zmysłowego i szczególnego zagęszczenia semiotycznego – wielozmysłowość doświadczenia „wizualnego” – legenda Lascaux – historia pisana ex post – pojawienie się „sztuki” – ustanowienie źródła w historii sztuki – mit źródła – kultura wizualna jako obszar badawczy i dyscyplina akademicka – mity na temat kultury wizualnej – „pokazywanie widzenia” – widzenie jako zagadnienie antropologii kultury II MUMIA uniwersalny wymiar reprezentacji? – związek obrazu i śmierci: obrazy śmierci i śmierć obrazów – brak jako źródło obrazu – przeciwstawianie się śmierci i rozkładowi za pomocą obrazów – ontologia obrazu: „mniej niż” rzeczywistość – ambiwalencja przedstawienia (obecność i nieobecność) – relacja między ciałem żywym a martwym – obrazy zmarłych jako obrazy śmierci – kult zmarłych i wspólnota żywych – zachowanie w obrazie III IKONA – OBRAZ ŚWIĘTY Platon: pojęcie i krytyka naśladownictwa – mimesis i diegesis – mit o jaskini – hierarchia zmysłów – hierarchia bytów: idea / rzecz / obraz – wobec wzorca – Gorgiasza rozumienie sztuki: polemika z Platońską ideą prawdy i krytyką przedstawienia – pojęcie apate – kopie a symulakry – cechy symulakru – ikona jako obraz święty – ikona: archetyp i hipostaza – obraz jako reprezentacja innej rzeczywistości – wizerunki Boga i bóstw – obraz / idol: bałwochwalstwo – ikonoklazm: historia i przyczyny – człowiek jako obraz Boga i przejście do obrazu człowieka jako Boga – vera-ikon – ikona w kościele – metoda anagogiczna: od oczu ciała ku oczom duszy – animizm – wizerunki w działaniu – zakaz tworzenia wizerunków i mit aikoniczności – Gadamerowska „nieodróżnialność” IV IDOL – FETYSZ mimesis w ujęciu Arystotelesa – prawda a prawdopodobieństwo – poetyka normatywna – dzieło jako twór autonomiczny – fetysz: kategoria etnografii i psychoanalizy – obraz jako fetysz – materialna wartość obrazu – mit Pigmaliona – psychologia spojrzenia i jej krytyka – władza obrazów: potężne obrazy czy niemoc obrazów? – współczesne praktyki animistyczne – ikonoklazm – nadawanie obrazom cech płci kulturowych i walorów seksualnych – kategorie ikony i idola – re-prezentacja i przed-stawienie – obraz jako znak – picture (obraz materialny) a image (obraz) V CAMERA OBSCURA obraz jako odbicie rzeczywistości – camera obscura jako instrument i jako model widzenia – współobecność rzeczywistości i obrazu rzeczywistości w camera obscura – konstrukcje podmiotu w modelu widzenia implikowanym przez camera obscura i fotografię – „okno” i „płaszczyzna”: dwie metafory obrazu i dwa modele widzenia – ontologia obrazu fotograficznego – realizm i dokumentalizm w malarstwie, w fotografii i w filmie – portret malarski i portret fotograficzny – obraz fotograficzny a śmierć – fotografia w funkcji protezy pamięci – czasowość fotografii – „to było” jako noemat fotografii – doświadczenie bycia fotografowanym – studium i punctum w koncepcji Rolanda Barthes'a – fotografia jako rytuał społeczny – poznawanie i zawłaszczanie rzeczywistości w akcie fotografowania – fotografia jako narzędzie władzy i kontroli – praktyki symboliczne i magiczne związane z fotografią – reprodukcja rzeczywistości w filmie dokumentalnym i VI PERSPEKTYWA kulturowe podstawy widzenia – perspektywa jako forma symboliczna – od narzędzia malarskiego do sposobu istnienia w świecie – fizjologiczne i antropologiczne argumenty przeciw perspektywie – krótka historia perspektywy: perspectiva naturalis i perspectiva artificialis – stożek/piramida widzenia – obraz jako konstrukt – widzenie fizjologiczne a widzenie symboliczne – perspektywa jako relacja między widzem a obrazem, miejsce widza – gra powierzchni i tego, co przedstawiane – perspektywa jako model podmiotu – patrzenie/posiadanie – relacja nowożytności i widzenia – światoobraz – człowiek jako podmiot – nowożytna nauka – społeczne znaczenie malarstwa: wymiar klasy i płci VII EKSPOZYCJA kolekcjonowanie jako praktyka kulturowa – porządkowanie świata, tworzenie reprezentacji – niemożliwe cele kolekcji – ekspozycja: kolekcjonowanie a wystawianie do oglądania –przestrzeń muzealna i jej widz – świat w miniaturze – eksponowanie: naoczność, dowód, fakt – strategie kuratorskie – eksponat jako obiekt wystawiony do oglądania – architektura i idea muzeum – archiwum a muzeum – wizualizacja (ekspozycja) wnętrza człowieka – ciało jako obraz – społeczne strategie wykorzystania fotografii – ciało więźnia pochwycone przez fotografię – oryginał a kopia – reprodukcja manualna i techniczna – status dzieła sztuki w dobie reprodukcji technicznej – aura i oryginalność dzieła – wartość kultowa i ekspozycyjna dzieła – ekspozycyjność kopii VIII PANOPTYKON panoptykon jako obiekt architektoniczny i model relacji społecznych – panoptykon i urządzenia panoptyczne jako instytucje kontroli i ujarzmienia – perspektywa historyczna: związki nadzoru z widzeniem – nowoczesne mechanizmy dyscyplinarne – funkcje nowoczesnej mapy i bazy danych – lokalne mapy i globalne widownie – współczesny panoptykon? – synopticon – społeczeństwo spektaklu – oddzielenie (społeczne, ekonomiczne, komunikacyjne) jako fundament spektaklu – relacje spektakl-kapitał-towar-obraz – tautologiczność spektaklu – obrazy jako zapośredniczenie relacji społecznych – współczesne techniki nadzoru, dyscypliny i autoprezentacji: cctv, reality tv, kamery internetowe – nadzór i jego narzędzia w sferze prywatnej – nacechowanie płciowe relacji nadzoru – taktyki oporu wobec władzy obrazów – ekshibicjonizm jako forma oporu wobec voyeuryzmu – Lacanowska koncepcja spojrzenia – anamorfoza – objet petit a w polu widzenia – miejsce podmiotu wobec spojrzenia – Lacana model relacji widzenia kontra model Foucaulta (Sartre’a) IX EKSTENSJE – MEDIA – PROTEZY społeczne i komunikacyjne funkcje mediów – media jako ekstensje ciała – „środek przekazu jest przekazem” – konsekwencje mediatyzacji dla podmiotu i środowiska, w którym żyje – ekologia mediów – przemiany środowiska medialnego w dobie cyfryzacji: konwergencja – tryby rejestracji: gramofon, film, maszyna do pisania – konwergencja mediów – medium/mediacja/mediatyzacja – chrześcijaństwo jako model i metafora mediacji – człowiek jako pośrednik – „podwójne ciało medium” – ciało człowieka i medium – ciało jako interfejs między „wnętrzem” a „zewnętrzem” – człowiek a technika, ciało a proteza – „protetyczna natura istnienia” u Freuda i Bergsona – techno-tożsamość – metafora cyborgizacji i jej krytyka – protetyczność ciał: ambiwalentne związki ciała i technologii – „ciało, które mamy, i ciało, którym jesteśmy” X MIASTO człowiek w mieście: od obcości do oswojenia – wielozmysłowość doświadczenia miejskiego – Paryż jako stolica XIX wieku – doświadczenie miejskości: wystawa, panorama, pasaż, wnętrze mieszkalne, ulica, barykada – flâneur: figura nowoczesności – fetyszyzm towarowy: nowe stosunki władzy oraz dystrybucji wartości – wartość użytkowa i wartość wymienna towaru – polityczne strategie reprezentacji w mieście – miasto jako przestrzeń i przedmiot konsumpcji – miasto jako środowisko wizualne – przestrzeń jednoczesnego rozproszenia i przyciągnięcia uwagi – przestrzeń nowych form wizualnych – nowych sposobów, narzędzi widzenia – przestrzeń miasta jako pole dyskursu: granice płci, rasy, klasy – „miejsce kobiet” w mieście: władza spojrzenia – wizualne praktyki dyscyplinarne – „miasto podwojone”: przedstawienia miasta – miejskie sieci komunikacji XI MONTAŻ – RUCH nowe koncepcje czasu i przestrzeni na przełomie XIX i XX wieku – kategorie „momentu” i „fragmentu” w refleksji o nowoczesności – Benjaminowskie pojęcie „szoku” – estetyka kolażu i estetyka płynności – fotogenia – przedkinematograficzne badania nad ruchem – analiza i synteza ruchu w obrazie – wynalezienie kinematografu – przemiana kinematografu w kino – kino atrakcji – narracja obrazowa – fotomontaż – miejsce kina w historii sztuki i historii obrazów – montaż i kolaż jako forma myślenia – geneza i rodzaje montażu filmowego – percepcja stroboskopowa – kinematograficzny mechanizm myślenia – złudzenie mechanistyczne – kino jako „królestwo ruchu” – materia i człowiek w obrazie filmowym – ideologiczne i estetyczne podstawy montażu – teoria montażu Siergieja Eisensteina – montaż obrazu i dźwięku – obraz-ruch i obraz-czas w teorii filmu Gilles’a Deleuze’a – obraz mentalny w kinie – archeologia kompozytowania i nowe typy montażu cyfrowego – montaż telewizyjny i montaż wideo – techniki symulacji analogowej, elektronicznej i cyfrowej – montaż czasowy i montaż przestrzenny – komputer osobisty w funkcji stołu montażowego XII EKRANY antropologia ekranu – ekrany naturalne – ekrany pamięci – nieruchome oko widza kinowego – formy ekranów kinowych – „stadium zwierciadła” w koncepcji Jacques'a Lacana –kinematograf i jego prehistoria – działanie aparatu kinematograficznego – przestrzeń kinowa jako integrująca i alienująca jednocześnie – modele odbioru kinowego – mechanizm projekcji-identyfikacji – cień, sen, wyobrażenie – magia kina i uczestnictwo uczuciowe – fizyczne doświadczenie bycia w kinie – władza spojrzenia / władza nad spojrzeniem –przyjemność wzrokowa a przemoc ideologiczna – skopofilia, narcyzm, fetyszyzm, voyeuryzm – ekran telewizyjny a ekran kinowy – paleotelewizja i neotelewizja – informacja i fikcja w neotelewizji – wydarzenie telewizyjne: rejestracja, interpretacja, kreacja – metafora okna – ekran a monitor: odmienność obrazów i praktyk – relacja człowiek/monitor – ontologia obrazu cyfrowego oraz związane z nim nowe formy dystrybucji i percepcji – interfejs komputera a interaktywność odbioru – model podmiotu w epoce cyfrowej XIII KLISZE – ODBICIA „orientalizm” jako konstrukcja – malarstwo orientalistyczne i jego ideologia – polityczny wymiar dzieła sztuki – przemiany kina powojennego – kryzys obrazu-działania – klisze w kinie – znaczenie i funkcja stereotypu wizualnego – cechy stereotypu – jego społeczne użycia – doświadczenie „ja” a tożsamość w oczach innego – tożsamość a stereotyp – rasa, płeć, klasa jako jawne i skryte wyróżniki tożsamości – wygląd jako tożsamość – interpelacja – „ja” we władzy spojrzenia: strategie oporu – drag i jego odczytania – przywłaszczenie i subwersja w społecznym polu widzenia – narcyzm jako patologia współczesności – „ja” wobec nadprodukcji obrazów XIV RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA Lemowska fantomatyka: ani jawa, ani fikcja – fantomatyka obwodowa i centralna – status snu i marzenia sennego – Baudrillarda historia i klasyfikacja reprezentacji – praktyki symulowania i dysymulowania – hiperrzeczywistość – obrazy: pozory i symulakry jako znaki – Baudrillard wobec tradycji ikonoklastycznej – zanikający przedmiot antropologii – pojęcie cyberprzestrzeni – kategoria wirtualności: różne definicje – wirtualność a realność – wirtualność a fikcjonalność – wirtualność a symulacja – wirtualność a aktualność – media wirtualności – przestrzeń „rzeczywistości wirtualnej” jako przestrzeń iluzoryczna – historia iluzji przestrzennej w sztukach wizualnych – podmiot wobec przestrzeni iluzorycznej – ciało i obecność w cyberprzestrzeni – ciało jako interfejs – tożsamość wirtualna – gry w sieci: realne i wirtualne – współczesna ekonomia na pograniczu realności i wirtualności – pamięć protetyczna – pamięć „nieautentyczna” – wirtualne przestrzenie pamięci XV PARERGON granice percepcji i granice obrazu jako problem teorii wizualności i historii sztuki – przestrzenny i czasowy aspekt przedstawienia – obraz jako przedmiot materialny – podmiot a przedmiot widzenia – „cytowanie” i autotematyzm w sztukach wizualnych – sądy refleksyjne, determinujące i estetyczne w filozofii Kanta – parergon w ujęciu Kanta i Derridy – ergon/parergon: dzieło i „obramowanie” – procedura dekadrowania w koncepcji Bonitzera – dekadrowanie a płaszczyzna obrazu (malarskiego, fotograficznego i filmowego) oraz punkt widzenia (twórcy, kamery i widza) – kadrowanie i dekadrowanie a struktury narracyjne i montażowe w filmie – strategie „postutopijne” w sztuce współczesnej – granice między sztuką i polityką – podziały przestrzeni społecznej oraz doświadczenia zmysłowego – ich estetyczne i polityczne uwarunkowania oraz konsekwencje – status dzieła sztuki – prawo do patrzenia – granice wizualności – kompleksy wizualności w ujęciu Mirzoeffa – projekt kontrwizualności |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia wykładu jest zaliczenie pisemne -
test pisemny z treści lektur.
Student musi wziąć udział w 50% zajęć (bez odrabiania na dyżurach)
Zaliczenie lektur składa się z odpowiedzi na pytania dotyczące treści lektur w formie wypowiedzi ustnej, tekstu ciągłego lub konspektu w punktach (maksymalnie 3 strony).
Sposób oceniania: Ostateczna ocena obejmuje wynik pracy pisemnej.
Literatura
Wybór tekstów z tomu: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba. Wstęp Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
w zakresie:
Czym jest widzenie?
WJT Mitchell, Pokazać widzenie
Pokazać widzenie, https://youtu.be/-RCoC1CSwDI?si=Zae-lgVnwpBZmQdQ
Jaskinia
Richard Leakey, Malarstwo jaskiniowe
Zbiniew Herbert, Lascaux
What Can Cave Paintings Tell Us About Our Ancestors? | Ancient Earth | BBC Earth Science https://youtu.be/zmKODf10y5c?si=rZsp1G1vt1VWiO1Q
Francja, malowidła z Jaskinii Lascaux, https://youtu.be/fUyovfMtM1o?si=ozXPvX6CVt6-aoiR
Cave Art 101, https://youtu.be/ZjejoT1gFOc?si=bHjWCVPXDxKUWTC1
Mumia
Hans Belting, Obraz i śmierć
Ernst H. Kantorowicz, Król nie umiera nigdy
Warsaw Mummy Project - https://www.warsawmummyproject.com/
Pelvis of the Mysterious Lady's mummy with a visible fetus. Current state and reconstruction. https://youtu.be/zHjG-YBei-U?si=CdGJ-qiQa9r9kFgE
Animation showing a 2D and 3D CT image of a mummy's pelvis with a preserved fetus. https://youtu.be/PH0f9LlG4Qk?si=M76BZonXOHgTMQZ1
Badacze otworzyli sarkofag z mumią zamożnego Egipcjanina! | Egipt: miejsce pełne tajemnic https://youtu.be/WLuGpEjX9GY?si=7hfP-6mvuKUXpnYZ
Ikona - obraz święty
Henryk Paprocki, Problem ikony
David Freedberg, Wizerunki w działaniu
Historia ikony i jak ją pisać, https://youtu.be/ZOLqW0MNepM?si=plODgj06vpDsSZR2
The body of Padre Pio do not decompose: https://youtu.be/68ADKtvc-NA?si=osVTs3lBIB0exnEW
Idol - fetysz
Ernst Gombrich, Moc Pigmaliona
Zygmunt Freud, Fetyszyzm
Mit o Pigmalionie, https://youtu.be/s_ULvtBdu7s?si=92gsl_G54bErjPf3
Helena Gomez, Fetish https://youtu.be/STO4-8vkG0U?si=BMds8mEcSNbIf6fJ
Camera Obscura
Jonathan Crary, Camera obscura i jej podmiot
Svetlana Alpers, Interpretacja bez reprezentacji, albo oglądanie “Panien dworskich”
Camera obscura Great Union: https://www.visitisleofman.com/experience/great-union-camera-obscura-p1292471
Las Meninas, Diego Velasquez, https://pl.wikipedia.org/wiki/Panny_dworskie#/media/Plik:Las_Meninas,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg
Perspektywa
Leone Battista Alberti, Otwarte okno
Erwin Panofsky, Perspektywa jako “forma symboliczna”
Jak działa perspektywa linearna: https://pl.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/beginners-renaissance-florence/v/how-one-point-linear-perspective-works
Perspektywa linearna Brunelleschi: https://pl.khanacademy.org/v/linear-perspective-brunelleschi-s-experiement
Pompeje: https://pompeiisites.org/en/pompeii-map/
Ekspozycja
James Clifford, O kolekcjonowaniu
Muzea,
Wystawy światowe:
The Incredible Story Of The 1893 World's Fair
https://youtu.be/ORFkbmHymdE?si=UBMmdL9VQyPflq-V
History Brief: 1939 World's Fair https://youtu.be/jIlhPFasI38?si=AnvwwolR7wpRNpxO
Panoptykon
Michel Foucault, Panoptyzm
Wycieczka do Aresztu Śledczego w Toruniu ul. Fosa Staromiejska
Ekstensje, media, protezy
Marshal McLuhan, Przekazem jest środek przekazu
Media zimne i gorące
Orlan: https://youtu.be/SXFHBlrcLmg?si=Nv0B5fpFCQMsdGhg
Plactic surgery as Art? Orlan Explains: https://youtu.be/Mp0MAHjK-6Q?si=kbodyr0rN8iooavU
Miasto
Walter Benjamin, Paryż, stolic XIX wieku
Karol Marx, Fetyszyzm towarowy
Nike Air: https://youtu.be/RVh0HC9-pls?si=9wVFe1GfR2fzFxBp
Michalel Jordan: https://youtu.be/LS12uuI_0NU?si=kLz1chy74TT1NXKC
So win, Nike: https://youtu.be/b0Ezn5pZE7o?si=UB9_kVU_CJbQnJND
Nike w centrum Warszawy: https://youtu.be/hPYnfVZ2ROU?si=BpVsEPNmP_ZC-mdG
Montaż-Ruch
Gille Deleuze, Obraz-ruch i obraz-czas
Lev Manovich, Kompozytowanie
Ekrany
Umberto Eco, Przejrzystość utracona
Anne Friedberg, Wirtualne okna
Kolokwium
|
W cyklu 2025/26Z:
Wybór literatury z następującej listy: I JASKINIA - Mieczysław Porębski, Pochodzenie obrazów - Richard Leakey, Malarstwo jaskiniowe - Zbigniew Herbert, Lascaux - Donald Preziosi, Konstruując źródła sztuki - W.J.T. Mitchell, Pokazać widzenie II MUMIA - Hans Belting, Obraz i śmierć - Maurice Blanchot, Trupie podobieństwo - Ernst H. Kantorowicz, Król nie umiera nigdy - Giorgio Agamben, Ciało suwerenne i ciało święte - Bogusław Kwiatkowski, Józef Piłsudski - Philippe Ariès, Współczesne postawy wobec śmierci III IKONA – OBRAZ ŚWIĘTY - Platon, O naśladownictwie - Zbigniew Nerczuk, Apate. Sztuka według Gorgiasza z Leontoi - Gilles Deleuze, Symulakr u Platona - Henryk Paprocki, Problem ikony - Otto von Simson, Katedra gotycka jako mowa form - David Freedberg, Wizerunki w działaniu IV IDOL – FETYSZ - Arystoteles, Sztuki naśladowcze - Ernst Gombrich, Moc Pigmaliona - Zygmunt Freud, Fetyszyzm - W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy - Gridley McKim-Smith, Retoryka gwałtu, język wandalizmu - Michał Paweł Markowski, Ikony i idole V CAMERA OBSCURA - Jonathan Crary, Camera obscura i jej podmiot - Svetlana Alpers, Interpretacja bez reprezentacji, albo oglądanie „Panien dworskich” - André Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego - Roland Barthes, Camera lucida - Susan Sontag, Świat obrazów - Siegfried Kracauer, Przedstawianie materialnej rzeczywistości VI PERSPEKTYWA - Leone Battista Alberti, Otwarte okno - Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna” - Martin Heidegger, Czas światoobrazu - John Berger, Sposoby widzenia VII EKSPOZYCJA - James Clifford, O kolekcjonowaniu- Douglas Crimp, Narodziny muzeum - Timothy Mitchell, Na wystawie świata - Allan Sekula, Ciało i archiwum - Walter Benjamin, Reprodukcja techniczna VIII PANOPTYKON - Michel Foucault, Panoptyzm - Zygmunt Bauman, Wojny o przestrzeń -· Guy Debord, Kulminacja oddzielenia - Hille Koskela, Uwłasnowalniający ekshibicjonizm - Jacques Lacan, Anamorfoza i spojrzenie - Todd McGowan, Spojrzenie u Lacana IX EKSTENSJE – MEDIA – PROTEZY - Marshall McLuhan, Przekazem jest środek przekazu - Friedrich Kittler, Gramofon, film, maszyna do pisania - Regis Debray, Od medium do mediacji - Elisabeth Grosz, Protetyczne przedmioty - Vivian Sobchack, Pieprzyć ciało / przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia X MIASTO - Tadeusz Peiper, Dostrzec miasto - Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku - Karol Marks, Fetyszyzm towarowy - John Tagg, Miasto spektaklu - Tom Gunning, Ciało schwytane na gorącym uczynku: miasto, media i zbrodnia - William J. Mitchell, Cyfrowe podwojenie XI MONTAŻ – RUCH - Leo Charney, Przez moment: film a filozofia nowoczesności - Philippe-Alain Michaud, „Mnemosyne” – pomiędzy historią sztuki a kinem - Henri Bergson, Kinematograficzny mechanizm myślenia i złudzenie mechanistyczne - Karol Irzykowski, Królestwo ruchu - Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru - Gilles Deleuze, Obraz-ruch i obraz-czas - Lev Manovich, Kompozytowanie XII EKRANY - Stefan Themerson, O potrzebie tworzenia widzeń - Jacques Lacan, Stadium lustra jako czynnik kształtujący funkcję Ja - Edgar Morin, Dusza kina - Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne - Umberto Eco, Przejrzystość utracona - Anne Friedberg, Wirtualne okna XIII KLISZE – ODBICIA - Linda Nochlin, Orient wyobrażony - Gilles Delueze, Klisze - Richard Dyer, Funkcja stereotypu - Frantz Fanon, Doświadczenie bycia Czarnym - Judith Butler, Gender is Burning. Dylematy przywłaszczenia i subwersji - Christopher Lasch, Narcystyczna osobowość naszych czasów XIV RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA - Stanisław Lem, Fantomatyka - Jean Baudrillard, Precesja symulakrów - Oliver Grau, W głąb obrazu - Samuel Weber, Wirtualny wskaźnik- Alison Landsberg, Pamięć protetyczna XV PARERGON - Mieke Bal, Zabójcze zwierciadła - Jacques Derrida, Parergon - Pascal Bonitzer, Dekadrowanie - Jacques Rancière, Estetyka jako polityka - Nicholas Mirzeoff, Prawo do patrzenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: