Antropologia lingwistyczna 2525-s1ETN1Z-AL
Zajęcia dotyczyć będą wprowadzenia do antropologii lingwistycznej. Studenci zaznajomią się z klasycznymi koncepcjami badań nad językiem, ich współczesną krytyką oraz nowszymi ujęciami. Poza tym, w trakcie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wybranych przykładów funkcjonowania języka w dyskursie ludowym, jak:
1. Język i jego znaczenie – wstęp do problematyki
2. Wprowadzenie do teorii badań nad językiem w antropologii
3. Znaczenie badań nad językiem dla warsztatu pracy antropologa
4. Językowy obraz świata
5. Językowy obraz Europy – historia i teraźniejszość
6. Kultury oralne i piśmienne
7. Grzeczność językowa
8. Językowe „obrazy” przestrzeni miejskiej i wiejskiej
9. Język i obraz w komunikacji społecznej – memy
10. Nazywanie „Innego” i stereotypy językowe
11. Społeczne działanie językiem
12. Magia i język
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Laura M. Ahearn, Antropologia lingwistyczna, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013 (Część 1, s. 19-104 )
Grzegorz Godlewski, Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 7-80).
Malinowski Bronisław, Problem znaczenia w języka pierwotnych, w: Krystyna Pisarkowa (red.), Językoznawstwo Bronisława Malinowskiego, T. 2, Kraków 2000.
Paweł Majewski, Teksty praktyki. Początki tekstualizacja doświadczenia w antycznych praktykach piśmiennych, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 81-102).
Burke Peter, Język i społeczności w Europie wczesnonowożytnej, Kraków 2009
Walter Ong, Oralność i piśmienność, Lublin 1992.
Lord Albert B., Pieśniarz i jego opowieść, Warszawa 2010.
Przemysław Czaplinski, Słowo i głos, [w:] Przemysław Czaplinski (red.), Literatura ustna, Gdańsk 2010.
Romuald Huszcza, O gramatyce grzeczności, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, 1980/71(1). Tekst dostępny na stronie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186.pdf
Romuald Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Kraków 1996.
Kazimierz Sikora, Grzeczność językowa wsi. Część 1: System adresatwyny, Kraków 2010 (Wstęp i rozdział 1).
Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII-XX wieku, Wrocław 1991
Marta Wójcicka, Mem internetowy jako multimedialny gatunek pamięci zbiorowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019 (rozdział 2).
Jerzy Bartmiński, Stereotypy językowe we współczesnym języku polskim, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 85-105).
Jerzy Bartmiński, Czy możemy wyzwolić się ze stereotypów? Stereotypy a wzory kultury, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 106-111).
John Austin, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa, 1993 (s. 550-612).
Kowalski Piotr, Gratulanci i winszownicy. Zarys komunikacyjnej historii winszowania, Wrocław 2010.
Burszta Wojciech, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: