Antropologia historii i pamięci 2525-s1ETN1L-AHP
W ramach przedmiotu Antropologia historii i pamięci zostanie przybliżona oraz omówiona problematyka rozwoju i obszaru badawczego antropologii historii i pamięci. Studentki/Studenci zostaną zapoznani z antropologicznymi studiami nad przeszłością oraz funkcjonowaniem jej obrazów i odniesień we współczesności i pamięci. Antropologia historii i pamięci zostaje tutaj potraktowana jako szczególne pole konwergencji zainteresowań antropologii i historii oraz jako subdyscyplina i obszar przedmiotowy antropologii kulturowej. Pierwsza część zajęć skupia się na ukazaniu rozwoju szeroko rozumianej antropologii historii i pamięci (od historii klasycznej do antropologii historycznej po historię posthumanistyczną, studia nad pamięcią). Druga część zajęć dotyczy w głównej mierze współczesnych przykładów i konkretnych studiów empirycznych (przeszłość i popkultura, kultura wernakularna).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- panelowa
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia konwersatorium jest praca pisemna i dyskusja nad nią z prowadzącym. Tematyka pracy dotyczy jakiegoś zagadnienia historycznego, przeszłości, pamięci, dziedzictwa etc. opisanego z antropologiczną wrażliwością. Ma to być wybrane studium przypadku. Może to być też opis zjawisk współczesnych, problemów współczesnych, które nawiązują do historii, pamięci, dziedzictwa. Mogą to być przykłady badające "realny" świat (grupy społeczne, pomniki, dyskursy historyczne, spory, muzea itp.), ale analizy mogą też dotyczyć światów "fikcyjnych" (powieści, gry, filmy, komiksy itp.). Objętość min. 7-10 stron znormalizowanego maszynopisu.
Literatura
Literatura pomocnicza, nieobligatoryjna
Ariès Philippe, Czas historii, Gdańsk, Warszawa 1996.
Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008.
Braudel Fernand, Historia i trwanie, Warszawa 1999.
Domańska Ewa, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.
Halbwachs Maurice, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008.
Le Goff Jacques, Historia i pamięć, Warszawa 2007.
Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2007.
Szacka Barbara, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: