Humor literatury czeskiej: ku źródłom ludycznym 2517-s1LS3Z-HLCKZL
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tymi zagadnieniami związanymi z literaturą czeską od początków do dnia dzisiejszego, które nie zostały pomieszczone w Kanonie literatury czeskiej, lub zostały tam omówione marginalnie – tu zatem znajdą rozwinięcie. Tematem przewodnim tego bloku zajęć jest – często kojarzony z kulturą czeską, będący źródłem wielu stereotypów na temat literatury czeskiej – Humor literatury czeskiej: ku źródłom ludycznym.
Na zajęciach zakreślone zostaną główne kierunki w rozwoju literatury czeskiej, szkoły, nurty, a także przedstawieni zostaną poszczególni pisarze, dla której to prezentacji kluczowa będzie kategoria „humoru”, przy czym za każdym razem kwestia ta zostanie usytuowana kontekstowo: (1) w odniesieniu do historii literatury europejskiej; (2) do historii literatur z szeroko rozumianego kręgu środkowoeuropejskiego (w tym przede wszystkim do literatur ościennych – literatury polskiej, i in.); (3) w związku z kulturami i historią środkowoeuropejską jako całością.
Osią zajęć będzie praca z tekstem oraz fragmentami ekranizacji wybranych dzieł literatury czeskiej w kontekście teorii karnawalizacji (Bachtin) oraz zabawy (Huizinga).
W cyklu 2022/23Z:
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
W cyklu 2023/24Z:
1. Zajęcia wprowadzające |
W cyklu 2024/25Z:
1. Zajęcia wprowadzające |
W cyklu 2025/26Z:
1. Zajęcia wprowadzające |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia będą: uczestnictwo i aktywność na zajęciach oraz – niezbędne do tego – przeczytane lektury. Efekty z zakresu wiedzy będą sprawdzane przez weryfikację przeczytanej ze zrozumieniem zadanej lektury na poszczególne zajęcia. Pod uwagę będą brane tutaj i oceniane umiejętności studentów z zakresu wskazanego w efektach kształcenia, w tym przede wszystkim dotyczące umiejętności i kompetencji społecznych. Te będą poddawane ciągłej ocenie w trakcie trwania zajęć stosownie do używanych metod dydaktycznych (np. praca z tekstem, w grupie, dyskusja, umiejętność korzystania z elementów wykładu w trakcie zajęć, itd.).
Nieobecności powyżej dwóch zajęć w semestrze wymagają zaliczenia stosownego materiału przed przystąpieniem do końcowej rozmowy zaliczeniowej, po uzgodnieniu z prowadzącym przedmiot w trakcie konsultacji. Nieobecność na poziomie 50% zajęć uniemożliwia ich zaliczenie. Wyjątkiem są następujące sytuacje: w przypadku uzasadnionej niemożności uczestniczenia w zajęciach studenci posiadający indywidualną organizację lub tok studiów, a także przebywających w ramach wymiany międzynarodowej zagranicą, zobowiązani są do ustalenia formy zaliczenia zajęć przed ich rozpoczęciem lub w pierwszym okresie ich trwania.
Na zakończenie przewidziano ustne zaliczenie na ocenę z zakresu objętego programem zajęć, sprawdzające przede wszystkim zdobytą wiedzę, lecz również posiadane umiejętności i kompetencje społeczne.
Praktyki zawodowe
Nd.
Literatura
Literatura przedmiotu:
Szuman S., O dowcipie i humorze (szkic psychologiczny), Lwów 1938.
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970 (teoria karnawalizacji).
Żygulski K., Wspólnota śmiechu, Warszawa 1976.
Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997.
Stoff A., Skubaczewska-Pniewska A., Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, Toruń 2000.
Szczygieł M., Zrób sobie raj, Wołowiec 2010.
Huizinga J, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 2007.
Mizerkiewicz T., Nić śmiesznego. Studia o komizmie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Poznań 2007.
Główczewski A., Komizm w literaturze. Studia w perspektywie komunikacyjnej, Toruń 2013.
Kaczorowski A., Hrabal. Słodka apokalipsa, Wołowiec 2016.
Borysławski R., Jajszczok J., Wolff J., Bemben A., Historisus. Historie śmiechu/śmiech [w] historii, Katowice 2016.
Kaczorowski A., Ota Pavel. Pod powierzchnią, Wołowiec 2018.
Engelking L., Szwejkowie i Don Kichoci, Łódź 2019.
Bondy E., twórczość (materiały internetowe).
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podmiotu : Jaroslav Hašek, Przygody dobrego wojaka Szwejka czasu wojny światowej (tom I) Literatura przedmiotu: Balík Štěpán, Czeska tradycja humoru i „mistyfikacji”, Teksty Drugie 2010, nr 4 (124), s. 247-266. Szuman S., O dowcipie i humorze (szkic psychologiczny), Lwów 1938. Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970 (teoria karnawalizacji). Żygulski K., Wspólnota śmiechu, Warszawa 1976. Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997. Stoff A., Skubaczewska-Pniewska A., Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, Toruń 2000. Szczygieł M., Zrób sobie raj, Wołowiec 2010. Huizinga J, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 2007. Mizerkiewicz T., Nić śmiesznego. Studia o komizmie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Poznań 2007. Główczewski A., Komizm w literaturze. Studia w perspektywie komunikacyjnej, Toruń 2013. Kaczorowski A., Hrabal. Słodka apokalipsa, Wołowiec 2016. Borysławski R., Jajszczok J., Wolff J., Bemben A., Historisus. Historie śmiechu/śmiech [w] historii, Katowice 2016. Kaczorowski A., Ota Pavel. Pod powierzchnią, Wołowiec 2018. Engelking L., Szwejkowie i Don Kichoci, Łódź 2019. Bondy E., twórczość (materiały internetowe). Literatura pomocnicza: artykuły naukowe, opracowania popularnonaukowe, źródła internetowe. Wsparciem będą również służyły wybrane fragmenty ekranizacji literatury podmiotu. |
W cyklu 2023/24Z:
Zob. opis podstawowy (niezależnie od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
Zob. opis podstawowy (niezależnie od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
Zob. opis podstawowy (niezależnie od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: