Gramatyka funkcjonalna j. hiszpańskiego w tłumaczeniach 2517-s1LS3Z-GFJHT
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim.
Każdy aspekt gramatyki ćwiczony jest poprzez zadania o rosnącym stopniu trudności - od przekładu poszczególnych zdań aż do przekładu całych tekstów - oraz przy zastosowaniu różnych technik przekładu - ustne, pisemne, konsekutywne, symultaniczne
W cyklu 2021/22Z:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23Z:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24Z:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. Zakres tematów: |
W cyklu 2024/25Z:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. Zakres tematów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
W trybie stacjonarnym:
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Kontrola końcowa w postaci pracy pisemnej lub wypowiedzi ustnej. W2, W13, U1, U3, K1
2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz poczynionych postępów (pisemne prace kontrolne / kontrolne wypowiedzi ustne). W2, W13, U1, U3, K1.
Kryteria oceniania
1. Wynik z pracy pisemnej / z wypowiedzi ustnej.
2. Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym, konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, którego formę (ustną lub pisemną) ustala każdy z prowadzących.
Skala procentowa, według której wystawiona zostanie ocena końcowa:
60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
W przypadku uzyskania oceny ndst. w pierwszym terminie, przysługuje drugi termin w sesji poprawkowej. Brak zaliczenia przy drugim podejściu w sesji poprawkowej oznacza ocenę ndst. na koniec semestru.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Filak , M. (2014), Hiszpański w tłumaczeniach 1 - 5, Warszawa, Preston Publishing.
Bąk Piotr (2016) Gramatyka języka polskiego, Warszawa, Wiedza powszechna.
Literatura uzupełniająca:
Brzozowski Jerzy (2011) Stanąć po stronie tłumacza, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
El diccionario panhispánico de dudas (2005) Madrid, Taurus.
Hernández Mercedes Maria Pilar (2003) Tiempo para practicar las preposiciones, Madrid, Edelsa.
Hernández Mercedes Maria Pilar (2006) Tiempo para practicar el indicativo y el subjuntivo, Madrid, Edelsa.
Hurtado Albir, A. (1999) Enseñar a traducir. Metodologia en la formación de traductores e interpretes. Madrid, Edelsa.
Sándor László (2004) Tiempo para practicar los pasados, Madrid, Edelsa.
W cyklu 2021/22Z:
Bąk Piotr (2016) Gramatyka języka polskiego, Warszawa, Wiedza powszechna. |
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: