Gramatyka funkcjonalna j. hiszpańskiego w tłumaczeniach 2517-s1LS3L-GFJHT
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim.
Każdy aspekt gramatyki ćwiczony jest poprzez zadania o rosnącym stopniu trudności - od przekładu pojedynczych zdań aż do przekładu tekstów - oraz przy zastosowaniu różnych technik przekładu - ze słuchu pisemne, ze słuchu konsekutywne, pisemne o różnym stopniu trudności.
W cyklu 2021/22L:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. |
W cyklu 2022/23L:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. |
W cyklu 2023/24L:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. |
W cyklu 2024/25L:
Podczas ćwiczeń nad poszczególnymi aspektami gramatyki języka hiszpańskiego, m. in.: czasy przeszłe; zastosowanie trybu subjuntivo: wyrażanie pragnień, potrzeb, rad, zdania celowe, wyrażanie wątpliwości, niepewności, czasowniki wyrażające uczucia, wyrażanie opinii, inne użycia subjuntivo; czasowniki z przyimkiem, zdania rozkazujące, zdania warunkowe, mowa zależna, studenci poznają ich funkcję w praktyce i poszukują sposobów ich realizacji w języku polskim. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Ewaluacja ciągła: ocena końcowa to średnia ocen z ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć, zadawanych do domu oraz kolokwiów. (K_W02, K_W13, K_U21, K_U22, K_05, K_08)
Skala ocen:
60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
MATERIAŁY WŁASNE
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Bąk, Piotr (2016) Gramatyka języka polskiego, Warszawa, Wiedza powszechna.
Brzozowski, Jerzy (2011) Stanąć po stronie tłumacza, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
El diccionario panhispánico de dudas (2005) Madrid, Taurus.
Filak , Magdalena (2014), Hiszpański w tłumaczeniach 1 - 5, Warszawa, Preston Publishing.
Hernández, Mercedes Maria Pilar (2003) Tiempo para practicar las preposiciones, Madrid, Edelsa.
Hernández, Mercedes Maria Pilar (2006) Tiempo para practicar el indicativo y el subjuntivo, Madrid, Edelsa.
Sándor, László (2004) Tiempo para practicar los pasados, Madrid, Edelsa.
W cyklu 2021/22L:
Bąk Piotr (2016) Gramatyka języka polskiego, Warszawa, Wiedza powszechna. |
W cyklu 2022/23L:
MATERIAŁY WŁASNE |
W cyklu 2023/24L:
MATERIAŁY WŁASNE |
W cyklu 2024/25L:
MATERIAŁY WŁASNE |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: