Historia i kultura hiszpańskiego obszaru językowego 2517-s1LS2Z-HKHOJ
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu i demokracji po 1978 roku.
- Prezentacja filmów: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia.
- Analiza języka reklamy okresu przejściowego i początków demokracji w Hiszpanii w latach osiemdziesiątych XX w.
- Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie.
- Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile.
- Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych.
Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
W trybie stacjonarnym:
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Egzamin końcowy w formie pracy pisemnej (test) lub wypowiedzi ustnej.
2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz poczynionych postępów (pisemne prace kontrolne / kontrolne wypowiedzi ustne).
Kryteria oceniania
1. Wynik z egzaminu końcowego.
2. Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym, konwersatorium kończy się egzaminem, którego formę (ustną lub pisemną) ustala każdy z prowadzących.
Skala procentowa, według której wystawiona zostanie ocena końcowa:
60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel.
Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel.
Literatura uzupełniająca
Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages.
Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal.
Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal.
Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa.
Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: