Gramatyka historyczna języka czeskiego 2517-s1LS2Z-GHJC
1. Wprowadzenie do gramatyki historycznej języka czeskiego [przedmiot i zadania gramatyki historycznej; metodologia badań historycznojęzykowych; genetyczna i typologiczna klasyfikacja języka czeskiego; język czeski wśród języków słowiańskich – cechy wspólne północnosłowiańskie; cechy wspólne zachodniosłowiańskie; cechy łączące język czeski z językami południowosłowiańskimi; specyficzne cechy czeskie; czescy gramatycy – wybór].
2. Piśmiennictwo czeskie – przegląd ogólny [społeczno-polityczne i religijne początki piśmiennictwa; najstarsze i późniejsze zabytki języka czeskiego; czeskie „wtręty” w zabytkach łacińskich; pierwsze czeskie teksty ciągłe; teksty cerkiewnosłowiańskie redakcji czeskiej; nowsze piśmiennictwo czeskie – wybrane przykłady].
3. Ewolucja systemu fonetycznego i fonologicznego – wokalizm i konsonantyzm [zmiany historyczne w zakresie: jerów, samogłosek nosowych, jat’, sonantów, grup przestawkowych; przegłosy samogłosek; zmiany akcentowo-iloczasowe; jakościowe przekształcenia samogłosek długich; zmiany w zakresie spółgłosek: g ≥ h, ŕ ≥ ř, rozwój l i ĺ, dyspalatalizacja spółgłosek wargowych i przedniojęzykowych; rozwój połączeń šč, žǯ, št’, žd’; wybrane dialektyczne cechy fonetyczne].
4. Ewolucja systemu fleksyjno-składniowego [przegląd głównych zmian w zakresie fleksji imiennej (rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika); przegląd głównych zmian w zakresie fleksji werbalnej (czasu teraźniejszego; trybu oznajmującego, rozkazującego, warunkowego; czasów przeszłych i przyszłych; bezosobowych form czasownika); przykłady przekształceń w zakresie składni; wybrane dialektyczne cechy morfologiczne i składniowe].
5. Rozwój czeskiej ortografii [graficzno-ortograficzna specyfika zabytków piśmiennictwa czeskiego na przestrzeni wieków].
6. Rozwój czeskiego słownictwa [warstwa rodzima i obca; zapożyczenia różnych okresów (z uwzględnieniem kontaktów leksykalnych, w tym czesko-polskich/polsko-czeskich)].
W cyklu 2023/24Z:
1. Wprowadzenie do gramatyki historycznej języka czeskiego [przedmiot i zadania gramatyki historycznej; metodologia badań historycznojęzykowych; genetyczna i typologiczna klasyfikacja języka czeskiego; język czeski wśród języków słowiańskich – cechy wspólne północnosłowiańskie; cechy wspólne zachodniosłowiańskie; cechy łączące język czeski z językami południowosłowiańskimi; specyficzne cechy czeskie; czescy gramatycy – wybór]. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Wprowadzenie do gramatyki historycznej języka czeskiego [przedmiot i zadania gramatyki historycznej; metodologia badań historycznojęzykowych; genetyczna i typologiczna klasyfikacja języka czeskiego; język czeski wśród języków słowiańskich – cechy wspólne północnosłowiańskie; cechy wspólne zachodniosłowiańskie; cechy łączące język czeski z językami południowosłowiańskimi; specyficzne cechy czeskie; czescy gramatycy – wybór]. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Na końcową ocenę składa się ocenianie ciągłe – przygotowanie się do zajęć i aktywność na zajęciach [K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W11, K_W13; K_U01, K_U02, K_U06, K_U07, K_U20; K_K01], w tym przygotowanie i przedstawienie referatu na zadany temat [K_U06, K_U07], oraz ocena z jednego bądź dwóch kolokwiów [K_W01, K_W07, K_W11; K_U01; K_K01] Kolokwium/kolokwia – wymagany próg na ocenę: dostateczną – 60%, dostateczną plus – 70 %, dobrą – 80 %, dobrą plus – 90 %, bardzo dobrą – 96%-100%.
Uwaga! Zmiana efektów uczenia się (zob. Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24Z - Zajęcia: Konwersatorium - Informacje wspólne dla wszystkich grup: Efekty uczenia się. Metody i kryteria oceniania).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
a. podstawowa:
1. Fidlerová A. A., Dittmann R., Martínek F., Voleková K., Dějiny češtiny.pdf, 2013.
2. Komárek M., Dějiny českého jazyka, Brno 2012.
3. Kosek P., Historická mluvnice češtiny, I, Brno 2014.
4. Kosek P., Historická mluvnice češtiny – překlenovací seminář, Brno 2014.
5. Marešová H., Základy historické mluvnice češtiny s texty k rozboru, Olomouc 2008.
b. uzupełniająca:
1. Lamprecht A., Šlosar D., Bauer J., Historická mluvnice češtiny, Praha 1986.
2. Lehr-Spławiński T., Zarys gramatyki historycznej języka czeskiego, Łódź–Kraków 1957.
3. Lehr-Spławiński T., Kuraszkiewicz W., Sławski F., Przegląd i charakterystyka języków słowiańskich, Warszawa 1954.
4. Lehr-Spławiński T., Stieber T., Gramatyka historyczna języka czeskiego, I, Warszawa 1954.
5. Matla M., Czechy. Seria: Początki Państw, Poznań 2014.
6. Orłoś T. Z., Czeskie odrodzenie narodowe i językowe, Kraków 2000.
7. Siatkowska E., Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1996.
8. Siatkowscy E. i J., Wybór tekstów staroczeskich, Warszawa 1988.
9. Skowronek J., Tanty M., Wasilewski T., Słowianie południowi i zachodni. VI – XX wiek, Warszawa 2005.
10. Szczepańska E., Cechy czeszczyzny okresu baroku a obecná čeština, Kraków 2004.
11. http://vokabular.ujc.cas.cz/default.aspx
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: