Historia literatury hiszpańskojęzycznej
2517-s1LS2L-HLH
Tematem konwersatorium jest literatura hiszpańskie okresu Siglo de Oro omawiana w kontekście historycznym i społecznym.
1. Siglo de oro - introducción
2. Renacimiento
3. Poesía: Soneto - la obra de Garcilaso de la Vega, Poesía mística - Fray Luis de León, Santa Teresa de Jesús, San Juan de la Cruz
4. Prosa renacentista - novelas idealizadas, novela picaresca (realismo), Lazarillo de Tormes, El coloquio de los perros de Miguel Cervantes
5. Barroco - característica, tendencias, arte
6. Nueva comedia española: corral de comedias, Lope de Vega, Tirso de Molina, Pedro Calderón de la Barca.
7. cultismo vs. conceptismo
W cyklu 2022/23L:
Tematem konwersatorium jest literatura hiszpańska powstała w epoce Siglo de Oro (XVI, XVII wiek).
1.SIGLO DE ORO - introducción, panorama histórica 2. RENACIMIENTO - característica de la época POESÍA: 3. Soneto - la obra de Garcilaso de la Vega, 4. Literatura mística - Fray Luis de León, Santa Teresa de Jesús, San Juan de la Cruz PROSA RENACENTISTA: 5. novelas idealistas, novela picaresca 6. Lazarillo de Tormes 7. Miguel Cervantes "Novelas ejemplares" ("Coloquio de los perros" - fragmentos) 8. BARROCO - característica de la época, tendencias, arte TEATRO DEL BARROCO 9. Nueva comedia española y corral de comedias como un fenómeno social 10. "El arte nuevo de escribir comedias" Lope de Vega 11. Lope de Vega "Fuenteovejuna", 12. Tirso de Molina "El burlador de Sevilla", 13. Pedro Calderón de la Barca "La vida es sueño" (fragmentos) 14. Cultismo vs. Conceptismo 15. Repaso
|
W cyklu 2023/24L:
Tematem konwersatorium jest literatura hiszpańska powstała w epoce Siglo de Oro (XVI, XVII wiek).
1.SIGLO DE ORO - introducción, panorama histórica 2. RENACIMIENTO - característica de la época POESÍA: 3. Soneto - la obra de Garcilaso de la Vega, 4. Literatura mística - Fray Luis de León, Santa Teresa de Jesús, San Juan de la Cruz PROSA RENACENTISTA: 5. novelas idealistas, novela picaresca 6. Lazarillo de Tormes 7. Miguel Cervantes "Novelas ejemplares" ("Coloquio de los perros" - fragmentos) 8. BARROCO - característica de la época, tendencias, arte TEATRO DEL BARROCO 9. Nueva comedia española y corral de comedias como un fenómeno social 10. "El arte nuevo de escribir comedias" Lope de Vega 11. Lope de Vega "Fuenteovejuna", 12. Tirso de Molina "El burlador de piedra", 13. Pedro Calderón de la Barca "La vida es sueño" (fragmentos) 14. Cultismo vs. Conceptismo 15. Repaso
|
W cyklu 2024/25L:
Tematem konwersatorium jest literatura hiszpańska powstała w epoce Siglo de Oro (XVI, XVII wiek).
1.SIGLO DE ORO - introducción, panorama histórica 2. RENACIMIENTO - característica de la época POESÍA: 3. Soneto - la obra de Garcilaso de la Vega, 4. Literatura mística - Fray Luis de León, Santa Teresa de Jesús, San Juan de la Cruz PROSA RENACENTISTA: 5. novelas idealistas, novela picaresca 6. Lazarillo de Tormes 7. Miguel Cervantes "Novelas ejemplares" ("Coloquio de los perros" - fragmentos) 8. BARROCO - característica de la época, tendencias, arte TEATRO DEL BARROCO 9. Nueva comedia española y corral de comedias como un fenómeno social 10. "El arte nuevo de escribir comedias" Lope de Vega 11. Lope de Vega "Fuenteovejuna", 12. Tirso de Molina "El burlador de piedra", 13. Pedro Calderón de la Barca "La vida es sueño" (fragmentos) 14. Cultismo vs. Conceptismo 15. Repaso
|
Całkowity nakład pracy studenta
Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS (90 godzin) w następującym układzie:
1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (15 godzin) (1,5 ECTS);
2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego
- przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma podstawową wiedzę o literaturze języka hiszpańskiego w epoce renesansu na temat twórczości wybranych autorów reprezentatywnych dla tego okresu, K_W04,
W2: ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi, K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję utworów hiszpańskich z XVI i XVII wieku , K_U12,
U2: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii, K_U06
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: uczestniczy w działaniach, które popularyzują dziedzictwo hiszpańskie dziedzictwo kulturowe, K_K04
K2: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w wybranym obszarze kulturowym, K_K06
Metody dydaktyczne
Metoda podająca – wykład konwersatoryjny, problemowy i informacyjny
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
Wymagania wstępne
znajomość języka hiszpańskiego B1
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, egzamin końcowy w formie pisemnej: K_W04, K_W06, K_O12, K_U06, K_K04, K_K06.
Literatura
Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, 2010.
Barros Lorenzo, Rocío, Gonzales Pino, Ana María, Freire Hermida, Mar, Curso de literatura, español lengua extranjera, Madrid, 2006.
Literatura uzupełniająca:
Blanco Aguinaga, Carlos, Rodríguez Puertolas, Julio, Zavala, Iris M. Historia social de la literatura española, Madrid, 2000.
W cyklu 2022/23L:
Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, 2010. Barros Lorenzo, Rocío, Gonzales Pino, Ana María, Freire Hermida, Mar, Curso de literatura, español lengua extranjera, Madrid, 2006.
Literatura uzupełniająca: Blanco Aguinaga, Carlos, Rodríguez Puertolas, Julio, Zavala, Iris M. Historia social de la literatura española, Madrid, 2000.
|
W cyklu 2023/24L:
Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, 2010. Barros Lorenzo, Rocío, Gonzales Pino, Ana María, Freire Hermida, Mar, Curso de literatura, español lengua extranjera, Madrid, 2006.
Literatura uzupełniająca: Blanco Aguinaga, Carlos, Rodríguez Puertolas, Julio, Zavala, Iris M. Historia social de la literatura española, Madrid, 2000.
|
W cyklu 2024/25L:
Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, 2010. Barros Lorenzo, Rocío, Gonzales Pino, Ana María, Freire Hermida, Mar, Curso de literatura, español lengua extranjera, Madrid, 2006.
Literatura uzupełniająca: Blanco Aguinaga, Carlos, Rodríguez Puertolas, Julio, Zavala, Iris M. Historia social de la literatura española, Madrid, 2000.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: