Historia i kultura obszaru języka hiszpańskiego 2517-s1LS1Z-HIK-JH
Przedmiot jest realizowany w kilku blokach tematycznych, z których pierwszy dotyczy uwarunkowań geopolitycznych, historycznych, społecznych i kulturowych obszaru Półwyspu Iberyjskiego - Hiszpanii. Natomiast kolejne podejmują problematykę przedstawienia aktualnej sytuacji społecznopolitycznej Królestwa Hiszpanii, codziennego życia, sztuki i kultury na terenach zróżnicowanych, autonomicznych regionów Królestwa Hiszpanii Północnej, Środkowej i Południowej. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa (Velázquez, Goya i Picasso), architektury, muzyki, kina czy literatury hiszpańskojęzycznej.
Poprzez zastosowanie różnorodnych środków audiowizualnych, jak m.in: mapy, atlasy, DVD, filmy, student uzyska odpowiednią wiedzę o kulturze, historii, geografii i współczesnych problemach życia społeczno-politycznego w Hiszpanii i w zarysie w krajach hiszpańskojęzycznych. Dzięki temu student podczas prezentacji wybranego regionu interpretuje i podkreśla różnice dzielące Królestwo Hiszpanię pod względem językowym i kulturowym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Kontrola końcowa w postaci pracy pisemnej lub wypowiedzi ustnej. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz poczynionych postępów (pisemne prace kontrolne / kontrolne wypowiedzi ustne).
Kryteria oceniania
1. Wynik z pracy pisemnej (test), z wypowiedzi ustnej lub z prezentacji.
2. Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności).
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, którego formę (ustną lub pisemną) ustala każdy z prowadzących.
Skala procentowa, według której wystawiona zostanie ocena końcowa:
60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
W przypadku uzyskania oceny ndst. w pierwszym terminie, przysługuje drugi termin w sesji poprawkowej. Brak zaliczenia przy drugim podejściu w sesji poprawkowej oznacza ocenę ndst. na koniec semestru.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel.
Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel.
Literatura uzupełniająca
Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages.
Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal.
Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal.
Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa.
Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: