Praktyczna nauka języka czeskiego 2517-s1LS1L-PNJC
Zajęcia realizowane w ramach przedmiotu Praktyczna nauka języka czeskiego mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Nauczanie gramatyki podporządkowane jest funkcji komunikacyjnej. W ramach zajęć wprowadzane są także aspekty kulturowe w postaci wybranych informacji dotyczących Czech. Ważnym aspektem jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (kształcenie umiejętności samooceny, przejęcie odpowiedzialności za własną naukę).
Kształtowanie kompetencji językowej realizowane jest według następującego rozkładu:
I i II semestr:
Fonetyka - czeskie głoski, wymowa, akcent.
Zasady pisowni czeskiej.
Podstawy czeskiej gramatyki: czasowniki, czas teraźniejszy, przeszły, przyszły; rodzaj gramatyczny rzeczowników i przymiotników; przymiotniki twardo- i miękkotematowe; przysłówki; zaimki osobowe, dzierżawcze, nieokreślone, przeczące; liczebniki główne i porządkowe; deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków.
Słownictwo z podstawowych kręgów tematycznych: przedstawianie, odwiedziny, mój dzień, jedzenie, zakupy, restauracja, nazwy narodowości, zdrowie, orientacja w mieście, list/e-mail/sms, określanie daty, określanie czasu, w hotelu, na poczcie, w banku, w szkole, na wydziale, na policji, kultura, Republika Czeska, Praga, czeskie święta, sławni Czesi.
Rozumienie prostych tekstów mówionych i pisanych. Umiejętność posługiwania się językiem czeskim w różnych dziedzinach życia.
W cyklu 2022/23L:
Identyczny jak w części A. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia realizowane w ramach przedmiotu Praktyczna nauka języka czeskiego mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Nauczanie gramatyki podporządkowane jest funkcji komunikacyjnej. W ramach zajęć wprowadzane są także aspekty kulturowe w postaci wybranych informacji dotyczących Czech. Ważnym aspektem jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (kształcenie umiejętności samooceny, przejęcie odpowiedzialności za własną naukę). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia.
Zaliczenie wystawiane jest na podstawie:
- bieżącego przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w zajęciach,
- zaliczenia kartkówek, pisemnych prac kontrolnych, zadań domowych, odpowiedzi ustnych.
Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin pisemny obejmuje test gramatyczny oraz umiejętność pisania krótkiego tekstu ciągłego, a także umiejętność czytania ze zrozumieniem i rozumienia ze słuchu (ocena pozytywna od 60%).
Egzamin ustny obejmuje odpowiedź na wylosowany temat (lista tematów znajduje się u wykładowcy i udostępniana jest studentom w trakcie II semestru) oraz rozmowę z egzaminatorem. Na ocenę egzaminu ustnego składają się umiejętności językowe studenta, umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi, poprawność merytoryczna oraz umiejętność porozumiewania się na określone tematy, zgodne z programem nauczania.
Egzamin weryfikuje stopień realizacji następujących efektów kształcenia: (K_W02), (K_U02), (K_U03), K_U04, (K_U05), (K_U14), (K_U15), (K_K08).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Holá Lída, New Czech Step by Step, Praha 2015.
Literatura uzupełniająca:
Cvejnová J., Čeština pro cizince, Praha 1994 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Holá Lída (adaptovala), Pohádky, Praha 2013 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Holá Lída (adaptovala), Pražské legendy, Praha 2015 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Kaska L., 225 x česky : zábavná čítanka pro zahraniční studenty, Praha 1994 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Lutterová J.: Česká slovní zásoba a konverzační cvičení, Praha
1994 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Rešková I., Pintarová M., Communicative Czech (Elementary Czech), Praha 1995 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Rešková I., Communicative Czech (Elementary Czech), Workbook, Praha 2007 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Roubalová E., Učíme se česky, Praha 1997 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Trnková A., Cvičení z české mluvnice pro cizince, Praha 1998 (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę).
Słowniki:
- Oliva K., Polsko-český slovník, t.I-II, Praha 1995.
- Siatkowski J., Basaj M., Słownik czesko-polski, Warszawa 1991.
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2014.
- Pravidla českého pravopisu, Praha 2013.
Kasety audio: Chcete mluvit česky? (wykorzystywane przez wykładowcę na zajęciach).
Wybrane pozycje z czeskiej muzyki (wykorzystywane przez wykładowcę na zajęciach).
Wydawnictwa dotyczące Republiki Czeskiej (udostępniane studentom przez wykładowcę).
Materiały z Internetu, czeskiej TV, prasy.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Wybrane pozycje z czeskiej muzyki (wykorzystywane przez wykładowcę na zajęciach). Materiały, których Biblioteka UMK nie posiada w swoich zbiorach, są udostępniane studentom przez wykładowcę. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Brak. |
W cyklu 2023/24L:
Brak. |
W cyklu 2024/25L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: