Fonetyka – język rosyjski (laboratorium)
2517-s1LS1L-F-JR-L
Doskonalenie sprawności językowych w zakresie wymowy odbywa się poprzez: ćwiczenia artykulacyjne, odsłuchiwanie nagrań wymowy native speaker’ów, ćwiczenie prawidłowej wymowy, nagrywanie oraz odsłuchiwanie własnej wymowy, dokonywanie samooceny i korygowanie przez prowadzącego.
W cyklu 2021/22L:
Przedmiot zakłada opanowanie przez studenta: - systemu wokalicznego (wymowa wszystkich akcentowanych samogłosek); - systemu konsonantycznego (wymowa spółgłosek, artykulacyjnie istotnie różniących się od polskich); - żywych procesów fonetycznych (redukcja samogłosek nieakcentowanych, asymilacje spółgłoskowe); - innych zjawisk fonetycznych (wymowa geminat, wymowa nietypowych dla języka polskiego grup spółgłoskowych, realizacja miękkości synchronicznej, wymowa przyimków przed wyrazami ortotonicznymi);
|
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot zakłada opanowanie przez studenta: - systemu wokalicznego (wymowa wszystkich akcentowanych samogłosek); - systemu konsonantycznego (wymowa spółgłosek, artykulacyjnie istotnie różniących się od polskich); - żywych procesów fonetycznych (redukcja samogłosek nieakcentowanych, asymilacje spółgłoskowe); - innych zjawisk fonetycznych (wymowa geminat, wymowa nietypowych dla języka polskiego grup spółgłoskowych, realizacja miękkości synchronicznej, wymowa przyimków przed wyrazami ortotonicznymi);
|
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot zakłada opanowanie przez studenta: - systemu wokalicznego (wymowa wszystkich akcentowanych samogłosek); - systemu konsonantycznego (wymowa spółgłosek, artykulacyjnie istotnie różniących się od polskich); - żywych procesów fonetycznych (redukcja samogłosek nieakcentowanych, asymilacje spółgłoskowe); - innych zjawisk fonetycznych (wymowa geminat, wymowa nietypowych dla języka polskiego grup spółgłoskowych, realizacja miękkości synchronicznej, wymowa przyimków przed wyrazami ortotonicznymi);
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godz.):
- udział w ćwiczeniach - 15
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (8 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 5
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 3
Łącznie: 25 godz. (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Po ukończeniu przedmiotu (docelowo) student zna gramatykę, słownictwo i sposób zapisu właściwy dla języka rosyjskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02).
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu przedmiotu (docelowo) student ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach języka rosyjskiego (K_U18).
Rozumie dłuższe wypowiedzi oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku rosyjskim (K_U19).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po ukończeniu przedmiotu (docelowo) student jest przygotowany do sprawnego poruszania się w rosyjskojęzycznym obszarze kulturowym (K_K08, K_K06). Student ma świadomość poziomu zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K01), potrafi samodzielnie je rozwijać oraz pracować w grupie (K_K02).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
- pokaz,
- metoda ćwiczeniowa.
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną wystawiane jest na podstawie obecności na zajęciach, wyników prac kontrolnych i innych zadań (ustnych oraz pisemnych).
Próg zaliczeniowy - 60%
W sytuacji konieczności przeprowadzenia zaliczenia zdalnie w roku akademickim 2019/20 zaliczenie zostanie przeprowadzone z wykorzystaniem komunikatora
(np. Skype).
Praktyki zawodowe
Literatura
Materiały są udostępniane studentom przez prowadzącego.
W cyklu 2021/22L:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Białystok 2003. 2. Grzybowski S., Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983. 3. Горбачевич К.С., Словарь трудностей произношения и ударения в современном русском языке, Санкт-Петербург 2002. 4. Караванова Н.Б., Корректировочный курс фонетики русского языка, Москва 2006.
|
W cyklu 2022/23L:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Białystok 2003. 2. Grzybowski S., Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983. 3. Горбачевич К.С., Словарь трудностей произношения и ударения в современном русском языке, Санкт-Петербург 2002. 4. Караванова Н.Б., Корректировочный курс фонетики русского языка, Москва 2006.
|
W cyklu 2023/24L:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Białystok 2003. 2. Grzybowski S., Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983. 3. Горбачевич К.С., Словарь трудностей произношения и ударения в современном русском языке, Санкт-Петербург 2002. 4. Караванова Н.Б., Корректировочный курс фонетики русского языка, Москва 2006.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: