Elementy językoznawstwa stosowanego – (język włoski) 2517-s1LS1L-EJS-W
1. Wprowadzenie do językoznawstwa stosowanego: podstawowe gałęzie językoznawstwa i najważniejsze dziedziny lingwistyki stosowanej;
2. Istota języka: definicja i cechy języka naturalnego;
3. Typologia języków: języki słowiańskie i romańskie – wprowadzenie;
4. Krótka historia języka włoskiego i jego współczesny charakter: pojęcie standardu, neostandardu, substandardu, warianty języka, dialekty, bilingwizm we Włoszech, wielojęzyczność;
5. Działalność Accademii della Crusca i problem normy językowej we Włoszech;
6. Podstawowe pojęcia komunikacji językowej: funkcje języka, rodzaje aktów mowy, kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna, pojęcie wypowiedzi, tekstu i dyskursu;
7. Elementy dyskursu: włoski dyskurs w mediach (Italiano trasmesso);
8. Leksykografia i leksykologia włoska: włoskie słownictwo, pożyczki językowe, słowotwórstwo;
9. Semantyka: pole semantyczne wyrazów, semantyka leksykalna, zależności znaczeniowe między wyrazami (synonimy, antonimy, hiperonimy, ecc.);
10. Dialekty włoskie
W cyklu 2021/22L:
1. Wprowadzenie do językoznawstwa stosowanego: podstawowe gałęzie językoznawstwa i najważniejsze dziedziny lingwistyki stosowanej; |
W cyklu 2022/23L:
1. Wprowadzenie do językoznawstwa stosowanego: podstawowe gałęzie językoznawstwa i najważniejsze dziedziny lingwistyki stosowanej; |
W cyklu 2023/24L:
1. Wprowadzenie do językoznawstwa stosowanego: podstawowe gałęzie językoznawstwa i najważniejsze dziedziny lingwistyki stosowanej; |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- WebQuest
- biograficzna
- obserwacji
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- prezentacje i analizy przykładów,
- ocena aktywności.
Kryteria oceniania:
- ocena bieżąca z zajęć (prezentacja) – 50%
- zaliczenie końcowe na ocenę – 50%
W przypadku prac pisemnych i testu końcowego przyjmuje się następujące kryteria punktacji w zależności od poprawności pracy, liczby błędów:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bibliografia obowiązkowa:
- D’Achille P., L’italiano contemporaneo, Il Mulino, Bologna 2003.
- Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa 2007.
Bibliografia dodatkowa:
- Dardano M., Trifone P., Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Zanichelli,
Bologna 1989.
- Milewski T., Językoznawstwo, PWN, Warszawa 2009.
- Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne, Warszawa 2008.
- Scarpa F., La traduzione specializzata, Hoepli, Milano 2008.
- Sobrero A.A., Introduzione all’italiano contemporaneo, Laterza, Roma-Bari 1993.
Wierzbicka A., Semantyka, UMSC, Lublin 2006
- Zawadzka D., Gramatyka języka włoskiego, PWN, Warszawa, 1993.
W cyklu 2021/22L:
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków 1998. |
W cyklu 2022/23L:
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków 1998. |
W cyklu 2023/24L:
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: