Elementy językoznawstwa stosowanego - język czeski 2517-s1LS1L-EJS-JC
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia:
1. Etnolingwistyka i etnostereotyp.
2. Pragmatyczna analiza tekstu (akty mowy).
3. Formy komunikacji: tekst bikodowy.
4. Formy komunikacji: kontaminacja i jej zastosowanie.
5. Perswazja i manipulacja w języku.
5. Agresja językowa.
6. Elementy języka reklamy.
7. Elementy językoznawstwa korpusowego. Wykorzystanie Czeskiego Korpusu Narodowego w badaniach lingwistycznych.
8. Czeski język potoczny nieliteracki.
W cyklu 2024/25L:
Jak w części A. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie absencje),
- udział w dyskusjach odbywanych w trakcie zajęć,
- cząstkowe prace (prezentacje) zaliczeniowe na wskazane przez prowadzącego tematy.
Kryteria oceniania:
- udział w dyskusjach oceniany jest bezpośrednio w trakcie zajęć, natomiast prezentacje sprawdzane są w systemie komentarzy i odsyłane studentom drogą mailową wraz z oceną.
Ocenę ogólną (zaliczenie) z przedmiotu stanowi średnia ocen cząstkowych.
Dyskusje oraz wykonane przez studentów prace weryfikują stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_U01, K_U06, K_K06
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bakuła K., Mówione ~pisane: komunikacja, język, tekst, Wrocław 2008.
Balowska G., Problematyka czeszczyzny potocznej nieliterackiej (tzw. obecná čeština) na łamach czasopisma „Naše řeč” w latach dziewięćdziesiątych, „Bohemistyka” 1/2006, s. 25-46.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
Paveau M.-A., Sarfati G., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
Szczepańska E., Obecná čeština w literaturze czeskiej, „Bohemistyka” 4/2003, s. 289-298.
W cyklu 2024/25L:
Jak w części A. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: