Elementy językoznawstwa stosowanego – (język hiszpański)
2517-s1LS1L-EJS-H
Tematy w języku hiszpańskim:
La definición de la lingüística.
Las definiciones y diferencias entre lenguaje y lengua.
El signo lingüístico y su estructura interna.
Los elementos de la comunicación lingüística.
El lenguaje denotativo y connotativo.
Las funciones del lenguaje.
Las definiciones de la gramática en el sentido más estricto y en el sentido más amplio.
La enumeración de las clases de gramática.
Las definiciones de la morfología, de la sintaxis, de la semántica, de la fonética, de la fonología, de la pragmática.
La relación entre la gramática y la semántica.
La relación entre la gramática y la pragmática.
Las definiciones de la lexicología y de la lexicografía.
Las unidades básicas de la lengua.
Las clases de palabras.
Las funciones oracionales.
W cyklu 2021/22L:
Konwersatorium prowadzone jest w dwóch grupach. Grupa nr 1 Tematy w języku hiszpańskim: La definición de la lingüística. Las definiciones y diferencias entre lenguaje y lengua. El signo lingüístico y su estructura interna. Los elementos de la comunicación lingüística. El lenguaje denotativo y connotativo. Las funciones del lenguaje. Las definiciones de la gramática en el sentido más estricto y en el sentido más amplio. La enumeración de las clases de gramática. Las definiciones de la morfología, de la sintaxis, de la semántica, de la fonética, de la fonología, de la pragmática. La relación entre la gramática y la semántica. La relación entre la gramática y la pragmática. Las definiciones de la lexicología y de la lexicografía.
Grupa nr 2 Główne tematy konwersatorium: Uczenie się i dydaktyka języków obcych - rola Instituto Cervantes. Języki oficjalne w Hiszpanii - kataloński, galicyjski, baskijski. Język hiszpański i jego warianty. Spanglish i safardi. Hiszpański w Meksyku i Argentynie. Zjawisko dwu- i wielojęzyczności. Wpływ innych języków na uformowanie się języka hiszpańskiego. Historia języka hiszpańskiego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS (60 godzin) w następującym układzie:
1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (5 godzin) (1,17 ECTS);
2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego
- przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 15 godzin (0,5 ECTS);
- przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin (0,33 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego K_W03.
W2: ma wiedzę o terminologii i metodologii badań z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym K_W07.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu językoznawstwa w języku polskim i w języku hiszpańskim K_U05.
U2: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla językoznawstwa K_U06.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K01.
K2: w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych K_K08.
Metody dydaktyczne
Tryb stacjonarny: metody dydaktyczne podające: głównie wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.
Tryb zdalny: materiały dydaktyczne w formie pdf, konsultacje mailowe, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Język hiszpański na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Uzyskanie zaliczenia z PNJH w semestrze zimowym.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Ocena z zaliczenia zostanie wystawiona na podstawie jednej pracy pisemnej w formie testu wyboru zawierającego 30 pytań, przeprowadzonego na ostatnich zajęciach dydaktycznych w semestrze letnim.
Skala procentowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
W przypadku nieobecności bądź chęci poprawy oceny kolejny termin zostanie wyznaczony w sesji poprawkowej we wrześniu.
Dopuszczone są dwie nieobecności usprawiedliwione i nieusprawiedliwione. Kolejne będą wymagały zgłoszenia się na konsultacje w celu wykazania nadrobienia opuszczonych zajęć.
Literatura
Literatura obowiązkowa
García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García, (1993), Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives.
Pawlik, J. (2001), Selección de los problemas de la gramática española, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Literatura uzupełniająca
Collado, J. A. (1986), Fundamentos de Lingüística General. Madrid: Gredos.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009), Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Libros.
Trask, R.L., Mayblin Bill, (2010), Lingüística. Una guía gráfica. Madrid: Espasa Libros.
VV.AA. (2010), El Quitadudas de la gramática española, Barcelona: VOX.
W cyklu 2021/22L:
1. Alirio Bastidas, A., La Linguistica Aplicada, en la Revista Hechos y Proyecciones del Lenguaje VI. 2. Collado, J.A., Fundamentos de Lingüística General. Madrid: Gredos. 3. García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García, Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives. 4. Mounin, G., Historia de la Lingüística. Desde los origenes al siglo XX. Madrid: Gredos. 5. Pawlik, J. (2001), Selección de los problemas de la gramática española, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 6. Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009), Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Libros. 7. Trask, R.L., Mayblin Bill, Lingüística. Una guía gráfica. Madrid: Espasa Libros. 8. VV.AA. (2010), El Quitadudas de la gramática española, Barcelona: VOX.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: