Historia literatury japońskiej 2516-s1JAP3Z-HLJ
Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak:
1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze.
2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji
3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy.
4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi.
Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury.
5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu
Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego).
6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w.
7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska
8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi.
9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo
11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu.
12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm)
13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm)
14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki
14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato
15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów.
16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa.
Narodziny shingeki
17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni
18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō.
19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.).
20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych.
21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra.
22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha
Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich.
23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego.
24. Dazai Osamu – konflikty moralne.
25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō.
Trzecie pokolenie młodych.
26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne.
Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych
27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej.
28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce)
29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia)
30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność)
31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku
32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
W cyklu 2024/25Z:
Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
W cyklu 2025/26Z:
Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- giełda pomysłów
- biograficzna
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na koniec semestru pisemny test zaliczeniowy z materiału przedstawionego na zajęciach plus literatury do przedmiotu; wymagane jest uzyskanie min. 70% punktów na ocene pozytywną
DODATKOWO do zaliczenia 5 lektur z listy przekazanej studentom.
Lektury zaliczenie -opcjonalnie ustna pogadanka o lekturach LUB pisemne opisanie lektury i jej problematyki.
Na zaliczenie student przynosi wydrukowaną listę bibliograficzną - spis lektur, które przeczytał na zaliczenie.
Pytanie do lektur dotyczyć będą: problematyki, bohaterów, próby osadzenia treści w kontekście historycznym, kulturowym lub społecznym.
Literatura
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego
Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996.
Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008.
Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010
Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984
Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc.
W cyklu 2022/23Z:
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
W cyklu 2023/24Z:
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
W cyklu 2024/25Z:
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
W cyklu 2025/26Z:
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zaliczenie na półrocze (koniec semestru zimowego) odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 16 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych) LUB zaliczeniu w formie ustnej na platformie Microsoft Teams. UWAGA! Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny i przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej: |
W cyklu 2023/24Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa - warunkiem otrzymania zaliczenia jest m.in. obecność na zajęciach. Zaliczenie na półrocze (koniec semestru zimowego) odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 16 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych) LUB zaliczeniu w formie ustnej na platformie Microsoft Teams. UWAGA! Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny i przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: