Historia Japonii 2516-s1JAP2L-HJ
Okres historii Japonii, którego dotyczy wykład, obfitował w wydarzenia radykalnie zmieniające sytuację samej Japonii oraz jej bliższych i dalszych sąsiadów. Część wykładu będzie poświęcona opisowi i analizie przyczyn, przebiegu i skutków tych wydarzeń. a część ogólnej charakterystyce podokresów:
Podokres I - era Taishō (1912-1926) i początkowe lata ery Shōwa 1926-1930
Podokres II - wczesne lata ery Shōwa (1931-1945)
Podokres III - środkowe i późne lata ery Shōwa (1945-1989)
Podokres IV - Era Heisei oraz początek ery Reiwa (1989- ... )
Plan wykładów:
III 1 – Okres Meiji – podsumowanie
III 2 – Polityka okresu Taishō – przyhamowanie ekspansjonizmu i demokratyzacja (ale bez przesady)
III 3 – Początek okresu Shōwa – kontynuacja polityki okresu Taishō
III 4 – Wielki kryzys i polityka dyskryminacji wobec Japonii ze strony „tłustych kotów”
III 5 – W klubie „spóźnialskich”; japońska specyfika
III 6 – „Ogon merdający psem” – rola sił zbrojnych w kształtowaniu polityki
III 7 – Od Mandżurii do Indochin
III 8 – Pearl Harbor i japoński Blitzkrieg na Pacyfiku
III 9 – Pierwsze porażki i początek „rekonkwisty” Sprzymierzonych – od rajdu na Tokio po zdobycie Guadalcanalu
III 10 – „Amerykański walec” w akcji: od Wysp Gilberta przez Filipiny i Iwo Jimę po Okinawę oraz Hiroshimę i Nagasaki; Japonia na kolanach, ale kto ją na nie rzucił?
III 11 – Bilans japońskich strat i zbrodni; ocena japońskich dowódców oraz japońskiej „sztuki wojennej” lat 30. i 40
III 12 – Okupacja, rozliczenia na pokaz, pożytki z Japonii i kurs zwrotny
III 13 – Wojna koreańska, traktat pokojowy i sojusz japońsko-amerykański
III 14 – Petryfikacja japońskiej sceny politycznej i japoński „cud” gospodarczy
III 15 – Cudów nie ma: pęknięcie bański spekulacyjnej i stagnacja – okresy Heisei i Reiwa(?)
III 16 – To tylko słowa – potęga militarna bez armii(?) – problem 9. artykułu Konstytucji i Japońskie Siły Samoobrony.
III 17 – Japońska „aksamitna potęga”: nowy japonizm – uznanie dla japońskiej kultury wysokiej oraz ogólnoświatowy bzik na punkcie japońskiej kultury popularnej: manga, anime, wirtualne gwiazdy, gry etc.
III 18 – Problemy, problemy: „katastrofa”(?) demograficzna – dopiero majaczy na horyzoncie a może już jest; coraz dalej od czoła; konflikty z sąsiadami – spory terytorialne i historyczne
W cyklu 2022/23L:
Okres historii Japonii, którego dotyczy wykład, obfitował w wydarzenia radykalnie zmieniające sytuację samej Japonii oraz jej bliższych i dalszych sąsiadów. Część wykładu będzie poświęcona opisowi i analizie przyczyn, przebiegu i skutków tych wydarzeń. a część ogólnej charakterystyce podokresów: Podokres I - era Taishō (1912-1926) i początkowe lata ery Shōwa 1926-1930 Plan wykładów j.w. |
W cyklu 2023/24L:
Okres historii Japonii, którego dotyczy wykład, obfitował w wydarzenia radykalnie zmieniające sytuację samej Japonii oraz jej bliższych i dalszych sąsiadów. Część wykładu będzie poświęcona opisowi i analizie przyczyn, przebiegu i skutków tych wydarzeń. a część ogólnej charakterystyce podokresów: Podokres I - era Taishō (1912-1926) i początkowe lata ery Shōwa 1926-1930 Plan wykładów j.w. |
W cyklu 2024/25L:
Okres historii Japonii, którego dotyczy wykład, obfitował w wydarzenia radykalnie zmieniające sytuację samej Japonii oraz jej bliższych i dalszych sąsiadów. Część wykładu będzie poświęcona opisowi i analizie przyczyn, przebiegu i skutków tych wydarzeń. a część ogólnej charakterystyce podokresów: Podokres I - era Taishō (1912-1926) i początkowe lata ery Shōwa 1926-1930 Plan wykładów j.w. |
W cyklu 2025/26L:
Okres historii Japonii, którego dotyczy wykład, obfitował w wydarzenia radykalnie zmieniające sytuację samej Japonii oraz jej bliższych i dalszych sąsiadów. Część wykładu będzie poświęcona opisowi i analizie przyczyn, przebiegu i skutków tych wydarzeń. a część ogólnej charakterystyce podokresów: Podokres I - era Taishō (1912-1926) i początkowe lata ery Shōwa 1926-1930 Plan wykładów j.w. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
egzamin pisemny w formie testu otwartego (W08, W12, U01, U08, K05),
zasady oceniania: na ocenę przekłada się procent uzyskanych punktów
[0,50) - ndst
50,60) - dst
[60,70) - dst+
[70,80) - db
[80,90) - db+
[90,100] - bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Pałasz-Rutkowska, K. Starecka (2004), Japonia, seria „Historia państw świata w XX wieku”, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
A. Gordon (2010), "Nowożytna historia Japonii. Od czasów Tokugawów do współczesności", PIW, Warszawa
C. Totman (2009), "Historia Japonii", WUJ, Kraków
Literatura uzupełniająca:
Kołodziejski Michał, "Takahashi Korekiyo (1854-1936) a gospodarka międzywojennej Japonii", Wyd. TRIO, Warszawa 2004
Królak Halina, "Tsuda Ume 1864-1929. Prekursorka żeńskiego szkolnictwa wyższego w Japonii", Wyd. TRIO, Warszawa 2003
Kubiak Ho-Chi (red.), Japonia okresu Meiji. Od tradycji ku nowoczesności, “Nozomi”, Warszawa 2006
Łuczko Mirosław, "Itō Hirobumi i Yamagata Aritomo. Czołowi politycy okresu Meiji (1868-1912)", Wyd. TRIO, Warszawa 2006
Pałasz-Rutkowska Ewa, Andrzej T. Romer, "Historia stosunków polsko-japońskich 1904-1945", Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2009
Pałasz-Rutkowska Ewa, "Polityka Japonii wobec Polski 1918-1941", „Nozomi”, Warszawa 1998
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: j.w.oraz Literatura pomocnicza: j.w. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: j.w.oraz Literatura pomocnicza: j.w. |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: j.w.oraz Literatura pomocnicza: j.w. |
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: j.w.oraz Literatura pomocnicza: j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
W cyklu 2025/26L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: