Historia literatury włoskiej XVII i XVIII w. 2515-s1WLO2Z-HLWSOW
Historia literatury włoskiej XVII i XVIII w. odwołuje się do najbardziej znaczących zjawisk i kategorii literackich; do poetyckiej szkoły arkadyjskiej, malarstwa europejskiego (francuskiego A. Watteau), "odrodzonego" dramatu włoskiego na tle ówczesnej Europy; zostaje szeroko omówiona także sytuacja teatralna we Włoszech od 1500-1760 roku ze szczegółowym naciskiem na fenomen "commedii dell'arte", postaci-maski i na wybranych inscenizacjach teatralnych zrealizowanych tak na Półwyspie Apenińskim jak i w innych krajach Europy Środkowej w tym także i w Polsce. Jednakże głównym przedmiotem analizy stanie się twórczość dramatyczna Carla Goldoniego, jego komedie, satyry, dramaty mieszczańskie oraz sama reforma teatralna we Włoszech i w Europie.
1. L'introduzione all'epoca. La visione del mondo nell'ottica della poetica dell'Arcadia e delle "feste gallanti" in Europa, ben compresa la Francia e l'Italia.
2. Il policentrismo in Italia nel periodo fra 1500-1760.
3. La gigantesca macchina scenografica in Italia nel periodo fra 1500-1700 e le nuove compagnie teatrali di carattere ambulante (Gelosi, Accerbi, Andreini).
4-6. L'attore, la recita, il costume - l'evoluzione nell'ambito della recitazione, della messa in scena e dello spazio teatrale attraverso i frammenti del film di S. Maira "L'amore nello specchio", basato sullo spettacolo di G. B. Andreini.
7. Le commedie italiane nel 1500 e nel 1600 (Venezia, Toscana e Lazio), presentate nell'ampio contesto sociale e politico di quel periodo
8-9 Il film di J. Renoir "La carrozza d'oro" - l'analisi filmica basata sulla nozione tra "mondo" e "teatro".
10-11 La nuova commedia di Carlo Goldoni nell'ambito della sua riforma teatrale.
12-13 Dalla commedia "a soggetto" alla commedia "riformata" - Carlo Goldoni e l'originale messa in scena dello spettacolo: "Arlecchino servitore di due padroni".
14-15. Le novita' tematiche nelle scelte opere di C. Goldoni (la prima e la seconda tappa artistica). La percezione del "piccolo mondo italiano" attraverso la critica e la satira goldoniana in Polonia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca obejmuje obecność i aktywność na zajęciach w trybie stacjonarnym, dwie nieobecności usprawiedliwione, zaś w trybie zdalnym zajęcia odbywają się na platformie TEAMS (K_K01, K_K05).
Ocena semestralna wystawiona jest na podstawie wypowiedzi ustnej studenta, konwersacji w grupach na platformie Teams i w formie pisemnej - test (K_W04, K_W08, K_U01, K_U07, K_U08); metody podające, wykład informacyjny; metody integracyjne i oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści i dyskusji, metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu filmów przez studentów.
Skala procentowa:
60% - 69,9% - ocena dostateczna
70% - 74,9% - ocena dostateczna plus
75% - 84,9% - ocena dobra
85% - 89,9% - ocena dobra plus
90% - 100% - ocena bardzo dobra
Praktyki zawodowe
po drugim roku
Literatura
1. Appolonio M., Storia del teatro italiano, voll. I e II, Ed. Sansoni, Firenze 1992
2. Brahmer M., La commedia dell'arte in Polonia, Warszawa 1956
Brahmer M., La vita teatrale di Venezia in Polonia, Warszawa 1956
3. Goldoni C., Le memorie, Garzanti, Torino 1993.
4. Tomkiewicz W., Widowiska dworskie w okresie Renesansu, [w:] Pamiętnik teatralny, z. 3, Warszawa 1953
1. A. Hauser, Storia sociale dell'arte, Einaudi, Torino, 1956 (fragmenty).
2. H. Kamen, Il secolo di ferro, 1550-1660, trad. di V. Gallotta e P. Negri, Laterza, Bari, 1977.
3. F. Valjavec, Storia dell'Illuminismo, trad. di B. Bianco, Il Mulino, Bologna, 1973.
4. F. Venturi, Le origini dell'Enciclopedia, Einaudi, Torino, 1963.
5. F. Brunetti, Opere di Galileo Galilei, Utet, Torino, 1964.
6. G. Marino, Opere a cura di A.Astor Rosa, Rizzoli, Milano, 1967.
7. Opere di Giordano Bruno e di Tommaso Campanella a cura di A. Guzzo e R. Amerio, Ricciardi, Milano-Napoli, 1956.
8. F. della Valle, La reina di Scozia, Judit in Teatro del Seicento, a cura di L. Fass?, Ricciardi, Milano-Napoli, 1956.
9. P. Metastasio, La Didone abbandonata in Opere di P. Metastasio a cura di E. Sala di Felice, Rizzoli, Milano, 1965.
10. G. Parini, Il Giorno, ediz. Critica a cura di D. Isella, Ricciardi, Milano-Napoli, 1969.
11. C. Gozzi, Opere a cura di G. Petronio, Rizzoli, Milano, 1962.
12. V. Alfieri, Opere a cura di A. di Benedetto, Milano-Napoli, Ricciardi, 1977.
13. Jean-Jacques Rousseau : Confessioni in Letteratura universale a cura di L. Santucci, Fabbri, Milano, s.d. traduzione S. Zoppi.
14. Pietro Gibellini, Gianni Oliva, Giovanni Tesio, Antologia della letteratura italiana dal Rinascimento all'Illuminismo, La Scuola, Brescia, 1991.
15. Mario Pazzaglia, Dal rinascimento all'illuminismo, Zanichelli, Bologna, 1993.
16. Patrice Pavis, Dizionario del teatro, ediz. ital. a cura di Paolo Bosisio, Zanichelli, 1998.
17. Piotr Salwa, Krzysztof Żaboklicki, Historia Literatury Włoskiej, Tom I, Semper, Varsavia, 2006.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
W cyklu 2025/26Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: