Fonetyka praktyczna - język włoski 2515-s1WLO1Z-FP-JW
Student posiada podstawową wiedzę o języku danego obszaru kulturowego oraz ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ukształtowaną pod kątem znajomości podstawowych określeń z zakresu fonetyki i fonologii. Zna właściwy sposób dla danego języka w stopniu pozwalającym na kontynuowanie pracy w zakresie fonetyki, transkrypcji, ortografii i akcentowania dwóch języków. Zna narządy mowy oraz zjawiska związane z wytwarzaniem dźwięków, potrafi sklasyfikować dźwięki języka włoskiego, zna zasady transkrypcji fonetycznej tekstu włoskiego. Student potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany regionalne/dialektalne języka w obrębie Półwyspu Apenińskiego, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju.
- Wprowadzenie językoznawcze: miejsce fonetyki i fonologii w języku
- Alfabet włoski, pojęcie głoski, fonemu i grafemu.
- Aparat, mowy, narządy biorące udział w tworzeniu dźwięków ludzkiej mowy
- Fonemy i grafemy w języku włoskim.
- Sylaba: monosylaba, wyrazy dwu, trzy i wielosylabowe, podział wyrazu na sylaby
w języku włoskim.
- Samogłoski i ich klasyfikacja, „trójkąt samogłoskowy”; E i O otwarte i zamknięte.
- Spółgłoski, dyftong i tryftong, dwuznaki i trójznaki, rozziew.
- Akcent, typy i użycie akcentu w języku włoskim.
- Intonacja, rytm, pauza.
- Dodatkowe zjawiska fonetyczne: elizja, troncamento, raddoppiamento sintattico.
- Upodobnienia w języku włoskim i opozycje fonologiczne.
- Dialekty włoskie - charakterystyka, typologia wybranych dialektów; pochodzenie i rozwój dialektów na Półwyspie Apenińskim; początki języka włoskiego i zasad wymowy.
W cyklu 2021/22Z:
Student posiada podstawową wiedzę o języku danego obszaru kulturowego oraz ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ukształtowaną pod kątem znajomości podstawowych określeń z zakresu fonetyki i fonologii. Zna właściwy sposób dla danego języka w stopniu pozwalającym na kontynuowanie pracy w zakresie fonetyki, transkrypcji, ortografii i akcentowania dwóch języków. Zna narządy mowy oraz zjawiska związane z wytwarzaniem dźwięków, potrafi sklasyfikować dźwięki języka włoskiego, zna zasady transkrypcji fonetycznej tekstu włoskiego. Student potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany regionalne/dialektalne języka w obrębie Półwyspu Apenińskiego, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
W cyklu 2022/23Z:
Student posiada podstawową wiedzę o języku danego obszaru kulturowego oraz ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ukształtowaną pod kątem znajomości podstawowych określeń z zakresu fonetyki i fonologii. Zna właściwy sposób dla danego języka w stopniu pozwalającym na kontynuowanie pracy w zakresie fonetyki, transkrypcji, ortografii i akcentowania dwóch języków. Zna narządy mowy oraz zjawiska związane z wytwarzaniem dźwięków, potrafi sklasyfikować dźwięki języka włoskiego, zna zasady transkrypcji fonetycznej tekstu włoskiego. Student potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany regionalne/dialektalne języka w obrębie Półwyspu Apenińskiego, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
W cyklu 2023/24Z:
Student posiada podstawową wiedzę o języku danego obszaru kulturowego oraz ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ukształtowaną pod kątem znajomości podstawowych określeń z zakresu fonetyki i fonologii. Zna właściwy sposób dla danego języka w stopniu pozwalającym na kontynuowanie pracy w zakresie fonetyki, transkrypcji, ortografii i akcentowania dwóch języków. Zna narządy mowy oraz zjawiska związane z wytwarzaniem dźwięków, potrafi sklasyfikować dźwięki języka włoskiego, zna zasady transkrypcji fonetycznej tekstu włoskiego. Student potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany regionalne/dialektalne języka w obrębie Półwyspu Apenińskiego, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Dopuszczalne 2 nieobecności na zajęciach - K_K01.
Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia omówione podczas zajęć -
K_K06, K_W01, K_W02, K_W03, K_U01, K_U07, K_U21.
Obowiązująca skala ocen to: 0-60% maksymalnej liczby punktów – ndst., 61-68% - dst, 69-76% - dst+, 77-84% - db, 85-92% - db+, 93-100% - bdb.
Zaliczenie przedmiotu stacjonarnie: egzamin pisemny.
Dodatkowo: ocena z aktywności podczas zajęć.
Literatura
Calamai S., L’italiano: suoni e forme. Roma: Carocci.
Canepari L., Manuale di pronuncia italiana. Bologna: Zanichelli.
Costamagna L,, Pronunciare l’italiano. Perugia: Guerra Edizioni.
De Mauro, T., Linguistica elementare. Roma-Bari: Laterza. (parti relative alla trascrizione fonetica)
Luraghi S., e Thornton A. M., Linguistica generale: esercitazioni e autoverifica. (parti relative alla fonologia)
Maturi P., I suoni delle lingue, i suoni dell’italiano. Bologna: Il Mulino.
Sensini M., La dimensione linguistica, Milano 2003 (rozdział Fonetica e Fonologia).
Widłak S., Kornecka J., Język włoski. Poradnik ortograficzny dla Polaków. Warszawa 1996
Wieczorkiewicz B., Doroszewski W., Gramatyka opisowa języka polskiego z ćwiczeniami, Warszawa 1964 (rozdział I Fonetyka, oprac. B. Bartnicka-Dąbkowska
Zawadzka D., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 1998
W cyklu 2021/22Z:
Calamai S., L’italiano: suoni e forme. Roma: Carocci. |
W cyklu 2022/23Z:
Calamai S., L’italiano: suoni e forme. Roma: Carocci. |
W cyklu 2023/24Z:
Calamai S., L’italiano: suoni e forme. Roma: Carocci. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zaliczenie przedmiotu na ocenę w sposób zdalny, za pomocą platform Moodle oraz Teams. |
W cyklu 2022/23Z:
Zaliczenie przedmiotu na ocenę w sposób zdalny, za pomocą platform Moodle oraz Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
Zaliczenie przedmiotu na ocenę w sposób zdalny, za pomocą platform Moodle oraz Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: