Historia i kultura Włoch 2515-s1WLO1L-HIKW
Cel zajęć
Celem zajęć jest przedstawienie studentom italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską.Konwersatorium podzielone jest na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, są przedstawiane w niej na tle powszechnym najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, gospodarczej i społecznej. Druga część ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie oceny aktywności, dyskusji oraz referatu problemowego.
1. „Babie lato” w polityce, gospodarce i kulturze
2. Czas stagnacji – Włochy w XVII wieku
3. Barok włoski i jego wpływ na kulturę europejską
4. Ludzie i instytucje Settecenta
5. Włochy w dobie europejskich wojen o sukcesję
6. Włosi i Włochy w oczach Sarmatów
7. Republiki i królestwa w dobie napoleońskiej
8. Koncepcje zjednoczenia (Gioberti, Balbo,Mazzini)
9. Zjednoczenie Włoch – wojna i dyplomacja
10. Na drodze do wojny – Włochy w systemie politycznym Europy II połowy XIX wieku
11. Narodziny i rozwój ideologii faszystowskiej
12. Włochy w II wojnie światowej
13. Przemiany polityczne i kulturowe po 1945 r.
14. Współczesne Włochy – kuchnia i obyczaje
15. Kolokwium i dyskusja podsumowujaca
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach oraz umiejętność charakterystyki i oceny najważniejszych wydarzeń, zjawisk i procesów oraz postaci, sprawdzian wiedzy i umiejętności
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podręczniki:
J. A. Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1999,
G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983,
M. Żywczyński, Wlochy nowożytne 1796-1945, Warszawa 1971,
• M. Peccianti, Storie della Storia d’Italia, Torino 1994 (inne wydania) – wybrane trzy rozdziały
• T. Wituch, Garibaldi, Wrocław 1983 (różne wydania)
• Wybrana przez studenta monografia , artykuł lub biografia nt. historii Włoch XVI – XX wieku
np.
S. Roszak, Settecento czy Illuminismo - dylematy oświeceniowe w świetle najnowszych badań włoskich, [w:] Wiek Oświecenia 17/2001,
C. Donati, L'idea di nobilta' in Italia, Roma-Bari 1995 - fragmenty do wyboru
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: