Język czeski 2514-s1ROS3Z-JS-C
Zajęcia realizowane w ramach przedmiotu Język czeski mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Nauczanie gramatyki podporządkowane jest funkcji komunikacyjnej. W ramach zajęć wprowadzane są także aspekty kulturowe w postaci wybranych informacji dotyczących Czech. Ważnym aspektem jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (kształcenie umiejętności samooceny, przejęcie odpowiedzialności za własną naukę).
Kształtowanie kompetencji językowej realizowane jest według następującego rozkładu:
I i II semestr:
Fonetyka - czeskie głoski, wymowa, akcent.
Podstawowe zasady pisowni czeskiej.
Podstawy czeskiej gramatyki: czasowniki, czas teraźniejszy, przeszły, przyszły; rodzaj gramatyczny rzeczowników i przymiotników; przymiotniki twardo- i miękkotematowe, stopniowanie przymiotników; przysłówki; zaimki osobowe, dzierżawcze, nieokreślone, przeczące; liczebniki główne i porządkowe; deklinacja - wybrane przypadki gramatyczne; slovosled.
Słownictwo z podstawowych kręgów tematycznych: przedstawianie, opis dnia, restauracja, opis osoby, rodzina, codzienna komunikacja, orientacja w mieście, mieszkanie, ogłoszenia, plany na przyszłość, pory dnia/dni tygodnia/miesiące/pory roku, określanie daty, określanie czasu.
Rozumienie prostych tekstów mówionych i pisanych. Umiejętność posługiwania się językiem czeskim w różnych dziedzinach życia.
W cyklu 2023/24Z:
Identyczny jak w części A. |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia.
Zaliczenie wystawiane jest na podstawie:
- obecności na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności, każda kolejna nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach w czasie dwóch tygodni, 30% nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje skreśleniem z listy studentów realizujących przedmiot),
- bieżącego przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w zajęciach,
- zaliczenia kartkówek i pisemnych prac kontrolnych (niezaliczone prace należy poprawić na konsultacjach w ciągu dwóch tygodni), zadań domowych (przekroczenie terminu oddania zadania skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej, co nie zwalnia jednak od oddania pracy), odpowiedzi ustnych.
Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin pisemny obejmuje test gramatyczny oraz umiejętność pisania krótkiego tekstu ciągłego, a także umiejętność czytania ze zrozumieniem i rozumienia ze słuchu (wymagana ocena pozytywna każdej z części osobno - od 60%).
Egzamin ustny obejmuje odpowiedź na wylosowany temat (lista tematów znajduje się u wykładowcy i udostępniana jest studentom w trakcie II semestru) oraz rozmowę z egzaminatorem. Na ocenę egzaminu ustnego składają się umiejętności językowe studenta oraz umiejętność porozumiewania się na określone tematy, zgodne z programem nauczania.
Egzamin weryfikuje stopień realizacji następujących efektów uczenia się: K_W03, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K06.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Švarcová T., Wenzel J., Czech it UP!. Čeština pro cizince. Učebnice, úroveň A1, Olomouc 2020.
Švarcová T., Wenzel J., Czech it UP!. Čeština pro cizince. Cvičebnice, úroveň A1, Olomouc 2020.
Literatura uzupełniająca (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę):
Holá Lída, Česky krok za krokem, Praha 2016.
Rešková I., Pintarová M., Communicative Czech (Elementary Czech), Praha 1995.
Roubalová E., Učíme se česky, Praha 1997.
W cyklu 2023/24Z:
Identyczna jak w części A. |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: