Interpretacje literatury
2514-s1ROS1Z-IL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024/25Z:
Problematyka konwersatorium dotyczy różnych odmian i rejestrów rosyjskiej literatury pięknej XX i XXI wieku, z uwzględnieniem zarówno jej form kanonicznych/elitarnych, jak i pogranicznych oraz quasi literackich (egodokumenty, literatura masowa, literacki mushup, fan fiction i in.). W trakcie zajęć analizowane są utwory klasyczne, beletrystyczne, a także te sytuujące się na obrzeżach literatury pięknej i wykraczające poza jej granice.
|
W cyklu 2025/26Z:
Problematyka konwersatorium dotyczy różnych odmian i rejestrów rosyjskiej literatury pięknej XX i XXI wieku, z uwzględnieniem zarówno jej form kanonicznych/elitarnych, jak i pogranicznych oraz quasi literackich (egodokumenty, literatura masowa, literacki mushup, fan fiction i in.). W trakcie zajęć analizowane są utwory klasyczne, beletrystyczne, a także te sytuujące się na obrzeżach literatury pięknej i wykraczające poza jej granice.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny z udziałem nauczyciela (32 godziny):
- udział w konwersatorium: 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem: 2 godziny
Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do testu): 43 godziny.
Łącznie: 75 godzin (3 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05),
- ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07),
- umie dokonać interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- wykazuje aktywność w samodzielnej interpretacji utworu literackiego (K_K04).
- w pracy z tekstem literackim potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K07).
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Zamiłowanie do czytania literatury pięknej i dyskutowania o niej.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
W cyklu 2024/25Z:
UTWORY DO ANALIZY Iwan Turgieniew – „Rudin” A. Czechow - "Trzy siostry" L. Czukowska - "Zejście pod wodę" Boris Akunin – „Azazel” Daria Doncowa – „Kłamstwo na kłamstwie” Marina Cwietajewa, Nikołaj Gronski – korespondencja (fragmenty) G. Efron - dzienniki (fragmenty) oraz materiały udostępnione przez prowadzącego zajęcia.
LITERATURA PRZEDMIOTU Eagleton T., Jak czytać literaturę, Warszawa 2014 (fragmenty wskazane przez prowadzącego zajęcia). Depta A., Literacki mashup w Polsce. „Przedwiośnie żywych trupów” Stefana Żeromskiego i Kamila Śmiałkowskiego i „Faraon wampirów” Bolesława Prusa i Konrada T. Lewandowskiego jako polskie realizacje gatunku, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18538/Depta_Literacki_mashup_w_Polsce.pdf Tkaczyk J. Z., Rosyjska literatura popularna a światopogląd – zarys (na materiale wybranych powieści miłosnych przełomu XX i XXI wieku), https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10089/1/J_Z_Tkaczyk_Rosyjska_literatura_popularna_a_swiatopoglad.pdf Zimand R., Diarysta Stefan Ż., Wrocław 1990 (fragmenty wskazane przez prowadzącego zajęcia).
|
W cyklu 2025/26Z:
UTWORY DO ANALIZY Iwan Turgieniew – „Rudin” A. Czechow - "Trzy siostry" L. Czukowska - "Zejście pod wodę" Boris Akunin – „Azazel” Daria Doncowa – „Kłamstwo na kłamstwie” Marina Cwietajewa, Nikołaj Gronski – korespondencja (fragmenty) G. Efron - dzienniki (fragmenty) oraz materiały udostępnione przez prowadzącego zajęcia.
LITERATURA PRZEDMIOTU Eagleton T., Jak czytać literaturę, Warszawa 2014 (fragmenty wskazane przez prowadzącego zajęcia). Depta A., Literacki mashup w Polsce. „Przedwiośnie żywych trupów” Stefana Żeromskiego i Kamila Śmiałkowskiego i „Faraon wampirów” Bolesława Prusa i Konrada T. Lewandowskiego jako polskie realizacje gatunku, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18538/Depta_Literacki_mashup_w_Polsce.pdf Tkaczyk J. Z., Rosyjska literatura popularna a światopogląd – zarys (na materiale wybranych powieści miłosnych przełomu XX i XXI wieku), https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10089/1/J_Z_Tkaczyk_Rosyjska_literatura_popularna_a_swiatopoglad.pdf Zimand R., Diarysta Stefan Ż., Wrocław 1990 (fragmenty wskazane przez prowadzącego zajęcia).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: