Analiza utworu literackiego
2514-s1ROS1Z-AUL
Celem konwersatorium jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z formalną stroną utworów literackich: kompozycją, warstwą językową i brzmieniową, środkami wyrazu artystycznego, podstawowymi kategoriami świata przedstawionego (podmiot liryczny, narrator, bohater, czas, przestrzeń) i in. W toku zajęć studenci poznają terminologię z dziedziny poetyki.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny z udziałem nauczyciela (32 godziny):
- udział w konwersatorium: 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem: 2 godziny
Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do testu): 43 godziny.
Łącznie: 75 godzin (3 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05),
- ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07),
- umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu analizy utworu literackiego (K_K04),
- w pracy z tekstem literackim potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K07).
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Zamiłowanie do czytania literatury pięknej i dyskutowania o niej.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
W cyklu 2024/25Z:
Literatura UTWORY LITERACKIE DO ANALIZY A. Czechow - "Trzy siostry" A. Achmatowa – „Requiem” I. Bunin – „Porażenie słoneczne” L. Czukowska – „Zejście pod wodę” (fragm.) G. Sadułajew – „Jestem Czeczenem” (fragm.) D. Głuchowski - "Opowieści o ojczyźnie" (wybrane) oraz materiały udostępniane przez wykładowcę.
LITERATURA PRZEDMIOTU Chojnacki A., Poetyka. Skrypt dla studentów filologii rosyjskiej, Warszawa 1978. Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997. Miodońska-Brookes A., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1974. Stoff A., Formy wypowiedzi lirycznej (Przewodnik do ćwiczeń z poetyki), Toruń 1980. Stoff A., Formy wypowiedzi dramatycznej, Toruń 1985.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura UTWORY LITERACKIE DO ANALIZY A. Czechow - "Trzy siostry" A. Achmatowa – „Requiem” I. Bunin – „Porażenie słoneczne” L. Czukowska – „Zejście pod wodę” (fragm.) G. Sadułajew – „Jestem Czeczenem” (fragm.) D. Głuchowski - "Opowieści o ojczyźnie" (wybrane) oraz materiały udostępniane przez wykładowcę.
LITERATURA PRZEDMIOTU Chojnacki A., Poetyka. Skrypt dla studentów filologii rosyjskiej, Warszawa 1978. Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997. Miodońska-Brookes A., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1974. Stoff A., Formy wypowiedzi lirycznej (Przewodnik do ćwiczeń z poetyki), Toruń 1980. Stoff A., Formy wypowiedzi dramatycznej, Toruń 1985.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: