Frankofonia 2513-s2ROM1Z-F
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5624#section-0 (w cyklu 2023/24Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7228 (w cyklu 2024/25Z)
Problemy poruszane na zajęciach dotyczą specyfiki historycznej, literackiej, językowej i kulturowej krajów frankofońskich.
Praca na zajęciach ma na celu rozwój kompetencji etno i socjokulturowej, socjolingwistycznej oraz interkulturowej studentów. Jako podstawowy materiał dydaktyczny dobrano teksty charakterystyczne dla wybranych przestrzeni kulturowych frankofonii.
Zajęcia odbywają się w języku francuskim w oparciu o autentyczne teksty i dokumenty (np. teksty literackie, piosenki, filmy, artykuły, etc.).
W cyklu 2024/25Z:
Patrz opis nadrzędny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania
1. Praca studenta w trakcie semestru:
-udział w zajęciach tradycyjnych (dozwolona jest jedna nieobecność);
-regularne i terminowe wykonywanie zadań na platformie Moodle;
-jakość wykonywanych zadań na platformie Moodle (wiedza, samodzielność refleksji, logika i forma wypowiedzi);
-przygotowanie do zajęć;
-aktywność;
-współpraca z kolegami z grupy podczas wykonywania wskazanych zadań;
-współpraca z prowadzącym.
2. Ustne bądź pisemne zaliczenie odbędzie się na koniec semestru;
3. Recenzja wybranego dzieła kultury frankofońskiej (tekst literacki, film, piosenka, obraz itd.).
Skala ocen:
Bardzo dobry (5) = 90-100%
Dobry (4) = 75-89%
Dostateczny (3) = 60-74%
Niedostateczny (2) = 0-59%
40% oceny końcowej stanowi zaliczenie kończące semestr;
40% oceny końcowej stanowi aktywność i regularna praca podczas zajęć tradycyjnych oraz na platformie Moodle w ciągu całego semestru oraz przygotowanie do zajęć;
20% oceny końcowej stanowi ocena za recenzję
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Maciej Abramowicz, "Le Québec au coeur de la francophonie", Wyd. UMCS, Lublin 1999.
2. Agnieszka Rzepa, Alicja Żuchelkowska (red.), "Kanada z bliska. Historia – Literatura – Przekład", Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
3. Renata Jarzębowska-Sadkowska (red.), "Le Québec littéraire: lectures plurielles", Wyd. UMK, Toruń 2008.
4. Ewa Wełnic, Anna Branach-Kallas, Jakub Wójcik, "Exploring Canadian Identities/Vers l’exploration des identities canadiens", Wyd. UMK, Toruń 2002.
5. Józef Kwaterko, "Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach", Wyd. UNIVERSITAS, Kraków 2003.
6. Michel Biron, François Dumont, Élisabeth Nardout-Lafarge, "Histoire de la littérature québécoise". Boréal, Montréal 2010.
7. Anna Branach-Kallas, Piotr Sadkowski (red.), "Dialogues with Traditions In Canadian Literatures/Dialogues des traditions dans les littératures du Canada", Wyd. UMK, Toruń 2005.
8. Krzysztof Jarosz, Joanna Warmuzińska-Rogóż, "Antologia współczesnej noweli quebeckiej", Oficyna Wydawnicza WW, Katowice 2011.
9. Éva Oszetzky, Sorin Stan (red.), "Itinéraires francophones", Wyd. Université de Pécs, Pécs 2008.
10. Anna Reczyńska, "Braterstwo a bagaż narodowy. Relacje etniczne w Kościele katolickim na ziemiach kanadyjskich do I wojny światowej", Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.
11. Pierre Morel (red.), "Parcours québécois. Introduction à la littérature du Québec", Wyd. Cartier, Bukareszt 2007.
12. Wszystkie numery czasopisma "TransCanadiana. Polisch Journal of Canadian Studies/Revue Polonaise d’Études Canadiennes".
13. De Villers, M.-E., "Multidictionnaire de la langue française", Québec Amérique 2003.
14. Verdy-Goyette, F., "Le Dictionnaire joual-argot", INTOUCHABLES, 2017.
15. S. Detey, J. Durand, B. Laks & C. Lyche éds , "Les variétés du français parlé dans l’espace francophone : ressources pour l’enseignement", 2010.
16. "Civilisation progressive de la francophonie", CLE International 2003.
17. Monique LaRue, « L’œil de Marquise », Les Éditions du Boréal, Montréal, 2009.
Materiały, które nie są dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej, dostarczy prowadzący.
W cyklu 2024/25Z:
Patrz opis nadrzędny. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia zostaną zrealizowane w 50% w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu (7 spotkań) i w 50% w sposób asynchroniczny za pomocą kursu na platformie Moodle z rozpisanymi na poszczególne spotkania materiałami (7 modułów zajęć). Ostatnie zajęcia zostaną przeznaczone na zaliczenie. Poszczególne moduły będą udostępniane studentom raz w tygodniu (zgodnie z planem zajęć i harmonogramem zajęć zdalnych), o czym będą regularnie informowani przez prowadzącego. Student otrzyma instrukcje dotyczące realizacji modułu oraz będzie miał określony czas na wykonanie zadań. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia zostaną zrealizowane w 50% w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu (7 spotkań) i w 50% w sposób asynchroniczny za pomocą kursu na platformie Moodle z rozpisanymi na poszczególne spotkania materiałami (7 modułów zajęć). Ostatnie zajęcia zostaną przeznaczone na zaliczenie. Poszczególne moduły będą udostępniane studentom raz w tygodniu (zgodnie z planem zajęć i harmonogramem zajęć zdalnych), o czym będą regularnie informowani przez prowadzącego. Student otrzyma instrukcje dotyczące realizacji modułu oraz będzie miał określony czas na wykonanie zadań. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia zostaną zrealizowane w 50% w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu (7 spotkań) i w 50% w sposób asynchroniczny za pomocą kursu na platformie Moodle z rozpisanymi na poszczególne spotkania materiałami (7 modułów zajęć). Ostatnie zajęcia zostaną przeznaczone na zaliczenie. Poszczególne moduły będą udostępniane studentom raz w tygodniu (zgodnie z planem zajęć i harmonogramem zajęć zdalnych), o czym będą regularnie informowani przez prowadzącego. Student otrzyma instrukcje dotyczące realizacji modułu oraz będzie miał określony czas na wykonanie zadań. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia zostaną zrealizowane w 50% w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu (7 spotkań) i w 50% w sposób asynchroniczny za pomocą kursu na platformie Moodle z rozpisanymi na poszczególne spotkania materiałami (7 modułów zajęć). Ostatnie zajęcia zostaną przeznaczone na zaliczenie. Poszczególne moduły będą udostępniane studentom raz w tygodniu (zgodnie z planem zajęć i harmonogramem zajęć zdalnych), o czym będą regularnie informowani przez prowadzącego. Student otrzyma instrukcje dotyczące realizacji modułu oraz będzie miał określony czas na wykonanie zadań. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: