Drugi język romański (włoski) 2513-s1ROM3Z-DJRW
Zagadnienia gramatyczne:
- tempi passati (passato prossimo, imperfetto e trapassato prossimo)
- futuro semplice (czas przyszły)
- imperativo (tryb rozkazujący)
- i verbi riflessivi (czasowniki zwrotne) w czasach prostych i złożonych
- condizionale semplice - wybrane zagadnienia
- i pronomi diretti e indiretti (zaimki dopełnienia bliższego i dalszego) w czasach prostych i złożonych
Pisanie:
- ogłoszenie, wiadomość, list prywatny, opowiadanie, opis
Leksyka:
Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji:
- zakupy w sklepie, posiłki w barze/restauracji
- podróżowanie (środki transportu, rezerwacja w hotelu itp.)
- formy spędzania czasu wolnego: kino, koncert, tv, sport
- mieszkanie w mieście i dom na wsi
Kultura Włoch - wybrane zagadnienia:
- A tavola! - kuchnia włoska
- Il made in Italy - włoscy kreatorzy mody
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady i kryteria oceniania:
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 4 absencje). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu składającego się z części pisemnej i ustnej. Jeśli sesja odbywać się będzie w trybie zdalnym, obydwie części egzaminu zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem Microsoft Teams i poczty UMK. Aby zdać egzamin końcowy należy uzyskać pozytywne oceny z obydwu części. Przy wystawianiu oceny końcowej brany jest pod uwagę wynik części pisemnej i ustnej, przy czym część pisemna ma decydujące znaczenie, ponieważ sprawdza większą ilość kompetencji niż ustna.
Egzamin składa się z części pisemnej, która obejmuje ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozumienie tekstu słuchanego i pisanego oraz tłumaczenie z języka polskiego na język włoski i napisanie krótkiego tekstu w języku włoskim. Natomiast część ustna obejmuje: dłuższą wypowiedź na wylosowany temat zaczerpnięty z życia codziennego lub kultury Włoch oraz odegranie roli w improwizowanym dialogu (K_W02, K_U04; K_U08; K_U16).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych wyników ze wszystkich prac pisemnych i sprawdzianów ustnych w przeciągu semestru.
Prace pisemne mają na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie podstawowych kompetencji językowych: rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu pisanego, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, napisanie krótkiego (notatka, ogłoszenie) lub dłuższego tekstu (opowiadanie, opis, list) w języku włoskim oraz tłumaczenie (K_W02,).
W przypadku tekstów pisanych przez studenta brane są pod uwagę forma, poprawność językowa oraz bogactwo słownictwa. Sprawdziany ustne obejmują wypowiedź dłuższą (opis, relacja) i krótszą (odpowiedź na pytania, sformułowanie pytania, prośby, rozkazu). Przy ocenie brana jest pod uwagę poprawność wymowy, płynność wypowiedzi, językowa poprawność oraz bogactwo słownictwa (K_W02, K_U04; K_U08).
Student przygotowuje również wystąpienie ustne (referat lub prezentacja multimedialna) na wybrany temat dotyczący szeroko pojętej kultury włoskiej (K_W02, K_U02, K_U08, K_U16, K_K01, K_K06).
Na sprawdzianach i egzaminie pisemnym brana jest pod uwagę skala procentowa: 60% - ocena dst, 70% - ocena dst plus, 80% - ocena db, 85% - ocena db plus i 90% ocena bdb. Natomiast na sprawdzianach ustnych i ustnej części egzaminu końcowego brane są pod uwagę: płynność i poprawność wypowiedzi oraz znajomość słownictwa i struktur gramatycznych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręcznik:
Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019
Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019
Gramatyki:
Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020
Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014
Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005;
Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002
Inne opracowania:
Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014
Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015
Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999
Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004
Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004
Słowniki:
Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005
Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993
Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993
Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010
Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Jeśli student, z jakichś powodów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach odbywających się stacjonarnie lub zdalnie, zobowiązany jest niezwłocznie skontaktować się z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: