Historia języka francuskiego 2513-s1ROM2Z-HJF
Szczegółowy zakres tematów jest podawany przez nauczyciela akademickiego wyznaczonego do prowadzenia przedmiotu w danym cyklu zajęć.
Konwersatorium z historii języka ma na celu:
- przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych praw rządzących rozwojem języka francuskiego w okresie od łaciny ludowej do czasów współczesnych,
- zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami warunkującymi zmiany językowe, jak: przyczyny mechaniczne wynikające z charakteru artykulacji w języku naturalnym, przyczyny psychologiczne, społeczno-kulturowe oraz historyczno-geograficzne,
- nakierowanie uwagi na fakt, iż zmiany językowe występują na wszystkich poziomach języka, tj. na poziomie fonetycznym, gramatycznym oraz semantycznym i ortograficznym,
- uświadomienie studentom, iż zjawiska są ze sobą powiązane: zmiany fonetyczne powodują zmiany na poziomie morfoskładniowym,
- wprowadzenie studentów do samodzielnej analizy tekstów starofrancuskich i średniofrancuskich ,
- wykazanie, że zmiany językowe mają charakter ogólny: zachodzą diachronicznie i synchronicznie oraz dotyczą każdego systemu językowego.
W cyklu 2022/23Z:
Konwersatorium z historii języka ma na celu: |
W cyklu 2023/24Z:
Konwersatorium z historii języka ma na celu: |
W cyklu 2024/25Z:
Konwersatorium z historii języka ma na celu: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- projektu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat,
- zaliczenie testu końcowego.
0becność na zajęciach (dwie nieobecności dozwolone) jest także obligatoryjna.
Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania oraz skali ocen podaje nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia w cyklu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Perret M., Introduction à l'histoire de la langue française, Armand Colin, Paris, 2016.
Reutner U., Du latin aux langues romanes [w:] Manuals of Romance Linguistics, vol. 1, 2014, p. 199-240. https://www.researchgate.net/publication/341313111_Du_latin_aux_langues_romanes
Literatura uzupełniająca oraz fragmenty tekstów do analizy są podawane przez nauczyciela akademickiego wyznaczonego do prowadzenia przedmiotu w danym cyklu zajęć.
W cyklu 2022/23Z:
Podana w informacjach wspólnych dla wszystkich grup. |
W cyklu 2023/24Z:
Podana w informacjach wspólnych dla wszystkich grup. |
W cyklu 2024/25Z:
Podana w informacjach wspólnych dla wszystkich grup. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: