Drugi język romański (hiszpański) 2513-s1ROM2L-DJRH
Zagadnienia tematyczne:
Alfabet. Literowanie. Pozdrowienia, zwroty grzecznościowe, podstawowe zwroty nawiązujące rozmowę i służące przedstawieniu się.
Opis osób. Opis rodziny. Cechy fizyczne i cechy charakteru.
Zaimki osobowe. Koniugacja czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego. Opis czynności dnia codziennego.
Opis stanów emocjonalnych. Tworzeni liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego rzeczownika i przymiotnika.
Słownictwo związane z organizowaniem spotkania. Czasowniki ser, estar i hay. Czasowniki zwrotne i konstrukcje bezosobowe.
Opis domu i miasta. Narodowości. Struktura definicji. Zaimki wskazujące.
Wskazywanie kierunku. Poruszanie się po mieście. Zasady tworzenia pytań i negacji.
Liczebniki od 0 do 1.000 000, dni tygodnia, miesiące i pory roku. Pytania o daty, godzinę i odległości.
Zakupy. Dialogi w różnych sklepach.
Zaimki dzierżawcze i względne. Budowa zdania prostego i złożonego. Podstawowe spójniki.
Planowanie weekendu. Hobby. Peryfraza czasownikowa ir a hacer algo.
Opis i planowanie wakacji. Peryfraza czasownikowa estar haciendo algo.
Rodzajniki określone, nieokreślone, brak rodzajnika.
Opis dnia. Okoliczniki czasu. Liczebniki porządkowe.
Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego. Czasowniki typu gustar. Rozmowa o gustach i preferencjach.
Przysłówki proste i złożone. Rozmowa o zwyczajach i tradycjach. Czasownik soler.
Podróże. Rezerwacja hotelu. Środki transportu. Stopniowanie przymiotnika.
Opis zawodów. Zaimki bezosobowe i przysłówki typu muy, bastante, demasiado, poco, nada.
Kolory. Produkty spożywcze.
W cyklu 2021/22L:
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: |
W cyklu 2022/23L:
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: |
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: |
W cyklu 2024/25L:
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
- metody integracyjne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
-pozytywne zaliczenie cząstkowych testów gramatyczno-leksykalnych
-pozytywna ocena z testu końcowego
-obecność na zajęciach
-aktywność na zajęciach
-prace pisemne oraz ustne
Literatura
Literatura podstawowa:
Diz, T. Infante, J., Vázquez, S. Arriba 1. Warszawa: Editnos.
Literatura dodatkowa:
Nieto-Kuczyńska D., Nieto-Rasiński D., Arcoiris 1, Wrocław: Przystanek Edu, 2012.
Gonzales Hermoso A., Romero Dueñas C. Competencia gramatical en uso A1 i A2, Madrid: Edelsa, 2008.
María de los Ángeles Palomino, Gramática en diálogo A1-A2, 2007, ELE en Clave.
María de los Ángeles Palomino, Dual pretextos para hablar, Madrid 1998, EDELSA.
Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario1. Madrid: SGEL.
M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, gramatyka 1, 2", Kraków: Preston Publishing, 2014.
M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, słownictwo", Kraków: Preston Publishing, 2019.
Ernesto Martín Peris, Neus Sans Baulenas, Gente 1 A1-A2, Barcelona: Difusión, 2004.
W cyklu 2021/22L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: