Fonetyka języka francuskiego 2513-s1ROM1Z-FON
Zajęcia laboratoryjne z fonetyki wspierają nabywanie przez studentów sprawności rozpoznawania, interpretowania, artykułowania a także rozumienia segmentów oraz grup rytmicznych łańcucha mowy w języku francuskim. Różnorodne ćwiczenia (słuchu fonematycznego, dykcji, literowania, wymowy wyrazów, zdań, czytania i odtwarzania tekstów) umożliwiają studentom poznanie cech dystynktywnych francuskich głosek w różnych kontekstach.
Kładzie się szczególny nacisk na ćwiczenia w rozpoznawaniu i poprawnej artykulacji samogłosek wielobrzmieniowych i nosowych oraz poprawnej intonacji. Student uczy się podstawowych zasad segmentacji wypowiedzeń na grupy rytmiczne. Ćwiczenia obejmują zjawiska elizji, rozziewu, elementy fakultatywne i zmienne w wymowie (np. e niestałe) oraz podstawowe typy łączenia międzywyrazowego i związane z nimi reguły. Student uczy się dzielić zapisane wyrazy oraz jednostki łańcucha mowy na sylaby.
Ponadto student opanowuje, w dużej mierze samodzielnie, zasady zapisu poszczególnych wyrazów i jednostek łańcucha mowy w API.
Po pierwszym semestrze nauki przedmiotu student:
• zna opis i działanie aparatu mowy (po polsku i po francusku),
• zna zapis głosek francuskich w API,
• zna opis artykulacyjny samogłosek jedno i wielobrzmieniowych (po polsku i po francusku),
• zna i definiuje reguły łączenia międzywyrazowego (po polsku i po francusku),
• zna zasady podziału łańcucha mowy na sylaby i grupy rytmiczne,
• zna schematy intonacyjne podstawowych typów zdań,
• zna wybraną terminologię z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii języka francuskiego.
• świadomie używa aparatu mowy
• potrafi rozpoznać głoski i matryce sylab oraz wyrazów francuskich
• potrafi poprawnie wymawiać głoski francuskie (zwłaszcza samogłoski)
• potrafi interpretować znaczenie wyrazów pozostających w opozycji fonologicznej
• potrafi literować i dzielić wyrazy oraz ciągi słów na sylaby
• potrafi zapisywać krótkie sekwencje w API
• potrafi zapisać usłyszany tekst zgodnie z podstawowymi regułami ortografii francuskiej
• potrafi poprawnie czytać i powtarzać wyrazy i sekwencje zdań oraz teksty (z podziałem na role)
• ma świadomość konieczności doskonalenia wymowy w języku francuskim
• potrafi porozumiewać się z nauczycielem oraz innymi studentami za pomocą technik poznanych w laboratorium językowym zgodnie z odgrywaną rolą
• korzysta z technologii (oprogramowania i aplikacji dostępnych w laboratoriach fonetycznych)
W cyklu 2022/23Z:
Treści programowe zawierają się w następujących modułach (ćwiczenia z poszczególnych modułów mogą się powtarzać w zależności od potrzeb i progresji studentów): |
W cyklu 2023/24Z:
Treści programowe zawierają się w następujących modułach (ćwiczenia z poszczególnych modułów mogą się powtarzać w zależności od potrzeb i progresji studentów): |
W cyklu 2024/25Z:
Treści programowe zawierają się w następujących modułach (zagadnienia i ćwiczenia z poszczególnych modułów mogą się powtarzać w zależności od potrzeb oraz progresji studentów): |
W cyklu 2025/26Z:
Treści programowe zawierają się w następujących modułach (zagadnienia i ćwiczenia z poszczególnych modułów mogą się powtarzać w zależności od potrzeb oraz progresji studentów): |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- punktowana
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć w laboratorium fonetycznym odbywa się na podstawie aktywnego udziału w zajęciach, pozytywnych wyników ze wszystkich testów/zadań w semestrze oraz sprawdzianu końcowego.
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy są weryfikowane w trakcie zajęć (ocena formująca) i na zakończenie semestru (ocena podsumowująca) i obejmują:
testy sprawdzające znajomość zapisu API, literowania i podziału na sylaby, testy sprawdzające znajomość podziału łańcucha mowy na grupy rytmiczne, reguł łączenia międzywyrazowego i schematów intonacyjnych, dyktanda, głośne czytanie rejestrowane przez nauczyciela, rozpoznawanie głosek i ciągów wyrazów, końcowy sprawdzian weryfikujący znajomość terminologii i reguł.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności są weryfikowane w trakcie zajęć (ocena formująca) i na zakończenie semestru (ocena podsumowująca) i obejmują:
dyktanda z lukami sprawdzające słuch fonematyczny (rozpoznawanie głosek w różnych kontekstach);ćwiczenia laboratoryjne (powtarzanie według modelu, przekształcanie, interpretacja i dopasowywanie sekwencji do modelu, czytanie zapisanego tekstu i jego nagrywanie, czytanie dialogów z podziałem na role, etc.); semestralną diagnozę fonetyczną na podstawie nagrania lektury tekstu (zasób leksykalny znany z zajęć oraz materiałów do pracy własnej)
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych są weryfikowane w trakcie zajęć (ocena formująca) i na zakończenie semestru (ocena podsumowująca) i obejmują:
aktywny udział w proponowanych przez nauczyciela ćwiczeniach; weryfikację postępów w nauce na podstawie przeprowadzonych testów, nagrań, oceny pracy własnej studenta.
Uwaga:
Przewidziane dla każdej aktywności oceny lub pula punktów (np. za obecność, aktywny udział w ćwiczeniach, terminowe oddawanie zadań/projektów etc.) pozwalają odpowiednio zweryfikować wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne oraz sprawiedliwie ocenić zaangażowanie studentów. Zasady ewaluacji są przekazywane studentom przez nauczyciela prowadzącego zajęcia w cyklu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
w informacjach o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 2024/2025
W cyklu 2022/23Z:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2023/24Z:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2024/25Z:
Podstawowa literatura do zajęć i pracy własnej: ABRY, D., CHALARON, M-L., Les 500 exercices de phonétique A1/A2, Hachette, Paris. (CD audio MP3). Inne pozycje bibliograficzne (w tym źródła internetowe) są sukcesywnie podawane i wykorzystywane w trakcie zajęć. |
W cyklu 2025/26Z:
Podstawowa literatura do zajęć i pracy własnej: ABRY, D., CHALARON, M-L., Les 500 exercices de phonétique A1/A2, Hachette, Paris. (CD audio MP3). Inne pozycje bibliograficzne (w tym źródła internetowe) są sukcesywnie podawane i wykorzystywane w trakcie zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W bieżącym cyklu kształcenie stacjonarne w laboratorium językowym jest wspomagane lub, po decyzji władz uczelni o zmianie trybu pracy, realizowane w całości zdalnie z wykorzystaniem narzędzi : Prowadzący przedmiot ma prawo do realizacji 20% zajęć w semestrze (6 godzin) w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem wyżej wymienionych narzędzi informatycznych. |
W cyklu 2023/24Z:
W bieżącym cyklu kształcenie odbywa się w trybie stacjonarnym w laboratorium językowym. |
W cyklu 2024/25Z:
W bieżącym cyklu kształcenie odbywa się w trybie stacjonarnym w laboratorium językowym. |
W cyklu 2025/26Z:
W bieżącym cyklu kształcenie odbywa się w trybie stacjonarnym w laboratorium językowym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: