Gramatyka funkcjonalna języka francuskiego
2513-s1ROM1L-GFJF
W ramach konwersatorium studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami wybranymi przez nauczycieli prowadzących przedmiot z zakresu morfonologii oraz morfoskładni języka francuskiego (terminologia ze wspomnianych dziedzin i jej praktyczne zastosowanie w analizie słowoform współczesnego języka mówionego i pisanego).
W cyklu 2022/23L:
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne Jednostki językowe Działy gramatyki
2. Słowotwórstwo Elementy słowotwórstwa Przyczyny powstawania nowych wyrazów Sposoby wzbogacania słownictwa francuskiego - Zapożyczenia - Derywacja - Złożenia - Skrótowce Zmiany znaczenia Onomatopeje
3. Rodzina wyrazów Części mowy Rzeczownik Podział rzeczowników Rodzaj rzeczowników Liczba rzeczowników Funkcje rzeczownika
4. Określniki rzeczownika Rodzajnik
5. Zaimek przymiotny Zaimek przymiotny wskazujący Zaimek przymiotny dzierżawczy Zaimek przymiotny pytajny Zaimek przymiotny względny Zaimek pytajny nieokreślony
6. Liczebnik Wyrażenia określnikowe 7. Przymiotnik Podział przymiotników Rodzaj żeński przymiotników Liczba mnoga przymiotników Zgodność przymiotników Stopniowanie przymiotników Miejsce przymiotnika Funkcje przymiotnika
8. Zaimek Podział zaimków Zaimek osobowy Zaimek wskazujący Zaimek dzierżawczy Zaimek względny Zaimek pytajny Zaimek nieokreślony
9. Czasownik Podział czasowników Odmiana czasowników Kategorie morfologiczne czasownika Schematy koniugacji 10. Końcówki czasów prostych Czasy i tryby w języku francuskim Tworzenie form czasownika Odmiana czasownika avoir Odmiana czasownika être Czasowniki 1. grupy Czasowniki 2. grupy Czasowniki 3. grupy Czasowniki ułomne 12. Odmiana z czasownikiem avoir lub être Użycie trybów i czasów Tryb oznajmujący i jego czasy Czasy proste Czasy złożone 13. Tryb rozkazujący Tryb łączący Tryb warunkowy
14. Imiesłów Bezokolicznik Zgodność orzeczenia z podmiotem
15. Przysłówek Przyimek
|
Całkowity nakład pracy studenta
Łącznie 2 ECTS za realizację przedmiotu
1. Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela
zajęcia - średnio 30 godzin (1 ECTS);
pozostałe godziny kontaktowe z prowadzącym w ramach konsultacji - konsultacje osobiste, internetowe oraz omawianie wyników realizowanych projektów, wykonanych zadań etc. - 0,1 ECTS.
2. Praca własna studenta - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań oraz przygotowanie do zaliczenia - 0,9 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o języku (francuskim)/ językach (łacińskim oraz hiszpańskim lub włoskim) romańskiego obszaru kulturowego;
K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka (francuskiego)/ języków (łacińskiego, hiszpańskiego lub włoskiego) romańskiego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia;
K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego / romańskiego;
K_W07 ma zaawansowaną wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka (francuskiego)/ języków (łacińskiego, hiszpańskiego lub włoskiego) romańskiego obszaru kulturowego;
K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka (francuskiego)/ języków (hiszpańskiego lub włoskiego) romańskiego obszaru kulturowego;
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii;
K_U10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty uczenia się - kompetencje
Student:
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Wskazana znajomość języka francuskiego na poziomie A1 według ESOKJ.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Sprecyzowane przez nauczyciela prowadzącego grupę.
Praktyki zawodowe
Literatura
Polecona przez nauczyciela prowadzącego grupę.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa : U. Dąmbska-Prokop, Nowa gramatyka języka francuskiego, Warszawa, Viridis A. Kacprzak, J. Sypnicki, Elements de grammaire francaise, Poznan, UAM L. Przestaszewski, Gramatyka języka francuskiego, Warszawa, Wiedza Powszechna A. Wieczorkowska, Gramatyka języka francuskiego, Toruń, Literat
Literatura uzupełniająca : M. Riegel, J.-C Pellat, R. Rioul, Grammaire méthodique du français, Paris, PUF. J.-C. Chevalier, C. Blanche-Benveniste, M. Arrivé, J. Peytard, Grammaire du français contemporain, Paris, Larousse. Ch. Baylon, P. Fabre, Grammaire systématique de la langue française, Paris, Nathan.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W cyklu 2021/2022, semestr letni, zajęcia prowadzone są w trybie rzeczywistym. W przypadku zagrożenia pandemicznego, na potrzeby izolacji społeczności akademickiej. wykładowca prowadzić będzie zajęcia poprzez system TEAMS.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: