Fonetyka języka francuskiego 2513-s1ROM1L-FON
Zajęcia laboratoryjne z fonetyki prowadzone są w języku francuskim z elementami języka polskiego i obejmują sekwencje ćwiczeń w rozpoznawaniu, interpretowaniu, artykułowaniu oraz rozumieniu grup rytmicznych, fraz i tekstów w języku francuskim (standardowym i potocznym).
Ćwiczenia fonetyczne oraz fonologiczne w laboratorium językowym w drugim semestrze mają na celu doskonalenie wymowy studentów w języku francuskim z wykorzystaniem różnorodnych nagrań i lektur z uwzględnieniem fragmentów tekstów literackich. Ponadto student pogłębia znajomość zasad zapisu łańcucha mowy w API. Kładzie się zwłaszcza nacisk na ćwiczenia poprawnej artykulacji i intonacji szerszych sekwencji z zastosowaniem reguł pozycyjnych wpływających na wymowę segmentów.
Wdrażane są ćwiczenia korekcyjne w odniesieniu do najczęściej popełnianych błędów. Student opanowuje poprawną artykulację łańcucha mowy z uwzględnieniem rozpoznawania i odtwarzania uproszczeń, asymilacji spółgłoskowych i samogłoskowych, odpowiedniego tempa wymowy i akcentowania. W ćwiczeniach uwzględniane są także elementy fonostylistyki. Student rozwija umiejętność samooceny i autokorekty wymowy w języku francuskim. Różnorodne ćwiczenia (słuchu fonematycznego, dykcji, wymowy wyrazów, zdań, czytania, rejestrowania i odtwarzania tekstów, etc.) umożliwiają studentom pogłębianie znajomości zasad prawidłowej wymowy (starannej i potocznej).
W cyklu 2021/22L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2022/23L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2023/24L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2024/25L:
w opisie nadrzędnym |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Ewaluacja końcowa przedmiotu obejmuje następujące elementy:
- aktywny udział w proponowanych zadaniach;
- pozytywne wyniki ze wszystkich typów aktywności/zadań w semestrze (np.: transkrypcja API, ćwiczenia na: rozpoznawanie głosek i ciągów wyrazów, transformacje różnego rodzaju, podział tekstu na sylaby, dyktando, głośne czytanie rejestrowane i wysyłane do oceny przez nauczyciela, etc.).
Zaliczenie otrzymują studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę przewidzianą dla każdego zadania oraz pozytywną ocenę za pracę własną i egzamin końcowy.
Zadania oraz egzamin końcowy a także globalna ocena za aktywność weryfikują wszystkie efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
W trakcie semestru (ewaluacja formująca) i na egzaminie (ewaluacja podsumowująca) oceniane są:
- umiejętność poprawnej lektury odzwierciedlająca znajomość korelacji między ortografią i wymową oraz odpowiednie stosowanie poznanych reguł artykulacji i prozodii;
- umiejętność poprawnego zapisu ortograficznego usłyszanego dyktanda;
- znajomość zapisu łańcucha mowy w API z uwzględnieniem reguł łączenia międzywyrazowego (obowiązkowych i fakultatywnych), podziału na sylaby, grupy rytmiczne etc.;
- znajomość terminologii i reguł fonetycznych oraz fonologicznych;
- umiejętność autokorekty wymowy.
W trakcie semestru oceniany jest również aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach i terminowe rozliczanie się z zadań/lektur.
Stosowane formy i typy ćwiczeń sprawdzających wiedzę i umiejętności:
- dyktando całkowite i/lub z lukami sprawdzające słuch fonematyczny (rozpoznawanie głosek i sekwencji łańcucha mowy w różnych kontekstach)
- ćwiczenia polegające na: rozpoznawaniu elementów segmentalnych (głosek) i suprasegmentalnych (prozodii); powtarzaniu według modelu; przekształcaniu struktur, interpretacji i dopasowywaniu sekwencji do modelu;
- lektura: poprawne odczytanie i interpretacja zapisanego tekstu i jego nagranie; zaznaczanie w tekście lektury wskazanych zjawisk np.: łączeń, e niestałego i niemego;
- podawanie przykładów do wskazanych zjawisk i reguł fonetycznych;
- transkrypcja API/ zapis ortograficzny tekstu podanego w API;
- rozpoznawanie i uzupełnianie schematów artykulacyjnych głosek,
- definiowanie/dopasowywanie terminu do definicji.
Literatura
Podstawowa literatura do zajęć i pracy własnej:
ABRY, D., CHALARON, M-L., Les 500 exercices de phonétique A1/A2, Hachette, Paris. (CD audio MP3).
ABRY, D., CHALARON, M-L., Les 500 exercices de phonétique B1/B2, Hachette, Paris. (CD audio MP3).
CHARLIAC, L., Phonétique progressive, Niveau Débutant, Clé International, Paris, 2003.
MARTINI, B., WACHS, S., Phonétique en dialogues, Niveau Débutant, Clé International, Paris, 2007.(+ CD)
CHARLIAC, L., Phonétique progressive, Niveau intermédiaire, Clé International, Paris, 2003.
CHARLIAC, L., Phonétique progressive, Niveau avancé, Clé International, Paris, 2007.
CHOLLET, I., ROBERT, J.-M., Orthographe progressive du français , Clé International, Paris, 2004.
MABILAT J. et C. MARTINS, «Sons et intonation», Didier, 2004 (+ 3 CD).
WARNANT, L., Dictionnaire de la prononciation française dans sa norme actuelle, Duculot, Paris-Gembloux, 1987.
Le Petit Robert, version numérique 2013.
TAULELLE, D., Le Robert Oral-Ecrit. L’orthographe par la phonétique, Paris, 1989.
Inne pozycje bibliograficzne (zwłaszcza źródła internetowe) są sukcesywnie podawane w trakcie semestru.
W cyklu 2021/22L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2022/23L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2023/24L:
w opisie nadrzędnym |
W cyklu 2024/25L:
w opisie nadrzędnym |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
W przypadku kształcenia w formie zdalnej, zajęcia z fonetyki będą odbywać się̨ z wykorzystaniem narzędzi określonych przez Uniwersytet do zdalnego prowadzenia zajęć oraz przeprowadzania zaliczeń i egzaminów: 1) platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams; 4) inne platformy i narzędzia, o ile korzystanie z nich odbywa się na zasadzie umów zawartych przez Uniwersytet lub poszczególne jego jednostki z dostawcami tych usług. 50% zajęcia zdalne w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi informatycznych. 50% praca własna studenta: przygotowanie ćwiczeń udostępnionych przez prowadzącą. Wymagane są: -Aktywny udział w zajęciach zdalnych, umożliwiający ocenę wypowiedzi ustnych studenta oraz sposób wykonywania ćwiczeń (połączenie audiowizualne). Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. -Terminowe oddawanie prac pisemnych, ćwiczeń, nagrań i/lub testów. -W razie problemów technicznych obecność na konsultacjach. |
W cyklu 2022/23L:
W przypadku kształcenia w formie zdalnej, zajęcia z fonetyki będą odbywać się̨ z wykorzystaniem narzędzi określonych przez Uniwersytet do zdalnego prowadzenia zajęć oraz przeprowadzania zaliczeń i egzaminów: 1) platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams; 4) inne platformy i narzędzia, o ile korzystanie z nich odbywa się na zasadzie umów zawartych przez Uniwersytet lub poszczególne jego jednostki z dostawcami tych usług. 50% zajęcia zdalne w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi informatycznych. 50% praca własna studenta: przygotowanie ćwiczeń udostępnionych przez prowadzącą. Wymagane są: -Aktywny udział w zajęciach zdalnych, umożliwiający ocenę wypowiedzi ustnych studenta oraz sposób wykonywania ćwiczeń (połączenie audiowizualne). Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. -Terminowe oddawanie prac pisemnych, ćwiczeń, nagrań i/lub testów. -W razie problemów technicznych obecność na konsultacjach. |
W cyklu 2023/24L:
W przypadku kształcenia w formie zdalnej, zajęcia z fonetyki będą odbywać się̨ z wykorzystaniem narzędzi określonych przez Uniwersytet do zdalnego prowadzenia zajęć oraz przeprowadzania zaliczeń i egzaminów: 1) platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams; 4) inne platformy i narzędzia, o ile korzystanie z nich odbywa się na zasadzie umów zawartych przez Uniwersytet lub poszczególne jego jednostki z dostawcami tych usług. 50% zajęcia zdalne w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi informatycznych. 50% praca własna studenta: przygotowanie ćwiczeń udostępnionych przez prowadzącą. Wymagane są: -Aktywny udział w zajęciach zdalnych, umożliwiający ocenę wypowiedzi ustnych studenta oraz sposób wykonywania ćwiczeń (połączenie audiowizualne). Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. -Terminowe oddawanie prac pisemnych, ćwiczeń, nagrań i/lub testów. -W razie problemów technicznych obecność na konsultacjach. |
W cyklu 2024/25L:
W przypadku kształcenia w formie zdalnej, zajęcia z fonetyki będą odbywać się̨ z wykorzystaniem narzędzi określonych przez Uniwersytet do zdalnego prowadzenia zajęć oraz przeprowadzania zaliczeń i egzaminów: 1) platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams; 4) inne platformy i narzędzia, o ile korzystanie z nich odbywa się na zasadzie umów zawartych przez Uniwersytet lub poszczególne jego jednostki z dostawcami tych usług. 50% zajęcia zdalne w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi informatycznych. 50% praca własna studenta: przygotowanie ćwiczeń udostępnionych przez prowadzącą. Wymagane są: -Aktywny udział w zajęciach zdalnych, umożliwiający ocenę wypowiedzi ustnych studenta oraz sposób wykonywania ćwiczeń (połączenie audiowizualne). Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. -Terminowe oddawanie prac pisemnych, ćwiczeń, nagrań i/lub testów. -W razie problemów technicznych obecność na konsultacjach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: