Dydaktyka języka niemieckiego 2512-s2GER2Z-DJN
Rozkład treści (semestr zimowy I. semestr):
1.Kompetencje nauczycieli D.1 / E.1.W4.
2.Kompetencje językowe i kompetencje kluczowe ucznia; CEFR. D.1 / E.1.W2
3.Analiza miejsca języka niemieckiego w szkolnych programach nauczania D.1 / E.1.W1.
4.Podejścia i metody nauczania języka, główny nurt i innowacyjne D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.W5.
5.Techniki nauczania języka w zależności od umiejętności i sytuacji dydaktycznej D.1 / E.1.W5 D.1 / E.1.U5, D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.W6
6.Język nauczyciela, skuteczne instrukcje, dialog w nauczaniu D.1 / E.1.U4. D.1 / E.1.W4
7.Analiza podręcznika. Pomoc naukowa. D.1 / E.1.W8
Rozkład treści (semestr letni II. semestr ):
I.Planowanie lekcji:
1.Podstawa programowa
a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1.
b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2.
c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2.
d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3
2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching
a. techniki nauczania języka D1.E1.U7
b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14
c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8
d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8
e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4
f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5
g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4
Rozkład treści (semestr zimowy III.semestr)
1.Ewaluacja
a. Ewaluacja nauczania a nauczanie D.1 / E.1.W14
b. Ocenianie: role i funkcje D.1 / E.1.W10
c. Testowanie, typy testów, analiza i projektowanie testu szkolnego, diagnoza biegłości ucznia D.1 / E.1.U9,D.1 / E.1.W11, D.1 / E.1.U11, D.1 / E.1.W12
d. Błędy uczniów i korekta błędów D.1 / E.1.U10, D.1 / E.1.W6
e. Nieformalne ocenianie; samoocena, ocenianie kształtujące, informacje zwrotne, ocena pracy domowej D.1 / E.1.U8
2. Indywidualizacja nauczania
a.Indywidualne różnice w uczniach i klasy wielopoziomowe D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.K1
b.Klasy umiejętności mieszanych, poziomy wieku i biegłości + indywidualne różnice ucznia D.1 / E.1.W6
3. Nauczanie sprawności językowych
a. praca z materiałem autentycznym: wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie D.1 / E.1.W8
b. Strategie uczenia się D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.K8
c. Aktywizacja uczniów, nauczanie problemowe, praca projektowa, nauczanie zadaniowe D.1 / E.1.W5, D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.W5
4.Integracja międzyprzedmiotowa D.1 / E.1.U3
5.Zajęcia pozalekcyjne
6.Przygotowanie do samokształcenia i pracy nad rozwojem zawodowym, pojęcie uczenia się przez całe życie, internetowe zasoby dydaktyczne D.1 / E.1.W4
D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.K9., D.1 / E.1.W4
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- tekst programowany
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- WebQuest
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- SWOT
- stolików eksperckich
- sytuacyjna
- obserwacji
- panelowa
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia przy pomocy testu (U1,W1), zadań praktycznych, obserwacji (K2,K3,U4,U2), samooceny oraz oceny koleżeńskiej dot. wykonanych i przedstawionych na forum grupy zadań.
Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego w ustalonym przez niego czasie oraz wygłaszane przez studentów referaty i pisemne kolokwia. W przypadku absencji należy jak najszybciej podjąć kontakt z prowadzącym zajęcia w celu usprawiedliwienia nieobecności oraz ustalenia sposobu nadrobienia zaległości.W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie istotnym kryterium oceny jest aktywne uczestnictwo studenta/studentki w zajęciach (przy czym identyfikacja studenta/studentki w czasie zajęć nie może budzić wątpliwości), terminowość wykonywania zadań poleconych przez prowadzącego na zajęciach zdalnych asynchronicznych i synchronicznych z wykorzystaniem platform zdalnego uczenia się.
Podstawa oceny
zadania i prace o charakterze praktycznym 50%
Praktyki zawodowe
Opis praktyk , efektów kształcenia oraz wymagań został umieszczony w odrębnym dokumencie.
Literatura
Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007
Bimmel P., Kast B., Neuner G., Deutschunterricht planen, Arbeit mit Lehrwerkslektionen, Langenscheidt 2003
Dahlhaus, B., Fertigkeit Hören, Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1994
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001
Jung, L., 99 Stichwörter zum Unterricht : Deutsch als Fremdsprache, Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001
Kast, B., Fertigkeit Schreiben, Fernstudieneinheit 12, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1999
Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002
Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991
Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN
Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005
Schatz H., Fertigkeit Sprechen. Fernstudieneinheit 20, Langenscheidt, Goethe Institut München, 2006
Westhoff, G., Fertigkeit Lesen, Fernstudieneinheit 17, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1997
Ergänzend:
Grell, J. u. M., Unterrichtsrezepte , Beltz Verlag, 1990
Henrici, G., Riemer, C., (Hrsg.), Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen, Bd.1-2, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler,1996
Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991
Hufeisen, B., Neuner, G., Angewandte Linguistik für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Eine Einführung, Fernstudieneinheit 16, Langenscheidt Universität Gesamthochschule Kassel, 2003
Knapp-Potthoff, A., Knapp, K., Fremdsprachenlernen und – lehren, Kohlhammer, Stuttgart Berlin Köln Mainz, 1982
Komorowska, H., (red.) Skuteczna nauka języka obcego Struktura i przebieg zajęć językowych, CODN, Warszawa, 2009
Meyer, H., Unterrichtsmethoden, Cornelsen/Scriptor 1994
Pfeiffer W., Nauka jezyków obcych. Od teorii do praktyki
Szczdrowski, M., Die Steuerung fremdsprachlicher Kommunikation
Szulc,A., Słownik dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 1994
Weigmann, J., Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Hueber, Ismaning, 1992
Do pracy własnej i samokształcenia :
DLL - Deutsch Lehren Lernen
Die neue Fort- und Weiterbildungsreihe des Goethe-Instituts 1-10
Das Programm zur Qualifizierung von Deutschlehrkräften weltweit mit den Schwerpunkten Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache.
Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, München
Języki Obce w Szkole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: