Dydaktyka języka niemieckiego 2512-s2GER1L-DJN
Rozkład treści (semestr zimowy I. semestr):
1.Kompetencje nauczycieli D.1 / E.1.W4.
2.Kompetencje językowe i kompetencje kluczowe ucznia; CEFR. D.1 / E.1.W2
3.Analiza miejsca języka niemieckiego w szkolnych programach nauczania D.1 / E.1.W1.
4.Podejścia i metody nauczania języka, główny nurt i innowacyjne D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.W5.
5.Techniki nauczania języka w zależności od umiejętności i sytuacji dydaktycznej D.1 / E.1.W5 D.1 / E.1.U5, D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.W6
6.Język nauczyciela, skuteczne instrukcje, dialog w nauczaniu D.1 / E.1.U4. D.1 / E.1.W4
7.Analiza podręcznika. Pomoc naukowa. D.1 / E.1.W8
Rozkład treści (semestr letni II. semestr ):
I.Planowanie lekcji:
1.Podstawa programowa
a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1.
b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2.
c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2.
d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3
2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching
a. techniki nauczania języka D1.E1.U7
b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14
c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8
d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8
e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4
f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5
g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4
Rozkład treści (semestr zimowy III.semestr)
1.Ewaluacja
a. Ewaluacja nauczania a nauczanie D.1 / E.1.W14
b. Ocenianie: role i funkcje D.1 / E.1.W10
c. Testowanie, typy testów, analiza i projektowanie testu szkolnego, diagnoza biegłości ucznia D.1 / E.1.U9,D.1 / E.1.W11, D.1 / E.1.U11, D.1 / E.1.W12
d. Błędy uczniów i korekta błędów D.1 / E.1.U10, D.1 / E.1.W6
e. Nieformalne ocenianie; samoocena, ocenianie kształtujące, informacje zwrotne, ocena pracy domowej D.1 / E.1.U8
2. Indywidualizacja nauczania
a.Indywidualne różnice w uczniach i klasy wielopoziomowe D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.K1
b.Klasy umiejętności mieszanych, poziomy wieku i biegłości + indywidualne różnice ucznia D.1 / E.1.W6
3. Nauczanie sprawności językowych
a. praca z materiałem autentycznym: wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie D.1 / E.1.W8
b. Strategie uczenia się D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.K8
c. Aktywizacja uczniów, nauczanie problemowe, praca projektowa, nauczanie zadaniowe D.1 / E.1.W5, D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.W5
4.Integracja międzyprzedmiotowa D.1 / E.1.U3
5.Zajęcia pozalekcyjne
6.Przygotowanie do samokształcenia i pracy nad rozwojem zawodowym, pojęcie uczenia się przez całe życie, internetowe zasoby dydaktyczne D.1 / E.1.W4
D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.K9., D.1 / E.1.W4
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia przy pomocy testu (U1,W1), zadań praktycznych, obserwacji (K2,K3,U4,U2), samooceny oraz oceny koleżeńskiej dot. wykonanych i przedstawionych na forum grupy zadań.
Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego w ustalonym przez niego czasie oraz wygłaszane przez studentów referaty i zadania pisemne. W przypadku absencji należy jak najszybciej podjąć kontakt z prowadzącym zajęcia w celu usprawiedliwienia nieobecności oraz ustalenia sposobu nadrobienia zaległości.
Podstawa oceny
zadania i prace o charakterze praktycznym 50%
test teoretyczny 50%
60%-71% = 3.
72%-76% = 3+
77%-84% = 4.
85%-90% = 4+
91%-100% = 5
Praktyki zawodowe
Opis praktyk , efektów kształcenia oraz wymagań został umieszczony w odrębnym dokumencie.
Literatura
Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002
Neuner,G., Hunfeld,H., Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Eine Einführung, Langenscheidt, Kassel 1993
Brinitzer, M., Hantschel, H-J, Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L., DaF Unterrichten Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd-und Zweitsprache, Klett, Stuttgart, 2017
Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 /wybór
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001 - wybrane fragmenty
Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN /praca własna
Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991- praca własna
Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 - wybrane fragmenty
Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991- wybrane fragmenty
Funk,H., Kuhn,Ch., Skiba,D., Spaniel-Weise, D., Wicke, R.E., Aufgaben, Übungen, Interaktion, DLL - Deutsch Lehren Lernen, Klett, Stuttgart, 2017
Dahlhaus, B., Fertigkeit Hören, Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1994
Języki Obce w Szkole - wybrane artykuły oraz bieżące wydania
Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, München - wybór artykułów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: