Dydaktyka języka niemieckiego 2512-s2GER1L-DJN
Rozkład treści (semestr zimowy I. semestr):
1.Kompetencje nauczycieli D.1 / E.1.W4.
2.Kompetencje językowe i kompetencje kluczowe ucznia; CEFR. D.1 / E.1.W2
3.Analiza miejsca języka niemieckiego w szkolnych programach nauczania D.1 / E.1.W1.
4.Podejścia i metody nauczania języka, główny nurt i innowacyjne D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.W5.
5.Techniki nauczania języka w zależności od umiejętności i sytuacji dydaktycznej D.1 / E.1.W5 D.1 / E.1.U5, D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.W6
6.Język nauczyciela, skuteczne instrukcje, dialog w nauczaniu D.1 / E.1.U4. D.1 / E.1.W4
7.Analiza podręcznika. Pomoc naukowa. D.1 / E.1.W8
Rozkład treści (semestr letni II. semestr ):
I.Planowanie lekcji:
1.Podstawa programowa
a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1.
b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2.
c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2.
d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3
2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching
a. techniki nauczania języka D1.E1.U7
b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14
c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8
d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8
e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4
f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5
g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4
Rozkład treści (semestr zimowy III.semestr)
1.Ewaluacja
a. Ewaluacja nauczania a nauczanie D.1 / E.1.W14
b. Ocenianie: role i funkcje D.1 / E.1.W10
c. Testowanie, typy testów, analiza i projektowanie testu szkolnego, diagnoza biegłości ucznia D.1 / E.1.U9,D.1 / E.1.W11, D.1 / E.1.U11, D.1 / E.1.W12
d. Błędy uczniów i korekta błędów D.1 / E.1.U10, D.1 / E.1.W6
e. Nieformalne ocenianie; samoocena, ocenianie kształtujące, informacje zwrotne, ocena pracy domowej D.1 / E.1.U8
2. Indywidualizacja nauczania
a.Indywidualne różnice w uczniach i klasy wielopoziomowe D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.K1
b.Klasy umiejętności mieszanych, poziomy wieku i biegłości + indywidualne różnice ucznia D.1 / E.1.W6
3. Nauczanie sprawności językowych
a. praca z materiałem autentycznym: wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie D.1 / E.1.W8
b. Strategie uczenia się D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.K8
c. Aktywizacja uczniów, nauczanie problemowe, praca projektowa, nauczanie zadaniowe D.1 / E.1.W5, D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.W5
4.Integracja międzyprzedmiotowa D.1 / E.1.U3
5.Zajęcia pozalekcyjne
6.Przygotowanie do samokształcenia i pracy nad rozwojem zawodowym, pojęcie uczenia się przez całe życie, internetowe zasoby dydaktyczne D.1 / E.1.W4
D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.K9., D.1 / E.1.W4
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia przy pomocy testu (U1,W1), zadań praktycznych, obserwacji (K2,K3,U4,U2), samooceny oraz oceny koleżeńskiej dot. wykonanych i przedstawionych na forum grupy zadań.
Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego w ustalonym przez niego czasie oraz wygłaszane przez studentów referaty i zadania pisemne. W przypadku absencji należy jak najszybciej podjąć kontakt z prowadzącym zajęcia w celu usprawiedliwienia nieobecności oraz ustalenia sposobu nadrobienia zaległości.
Podstawa oceny
zadania i prace o charakterze praktycznym 50%
test teoretyczny 50%
60%-71% = 3.
72%-76% = 3+
77%-84% = 4.
85%-90% = 4+
91%-100% = 5
Praktyki zawodowe
Opis praktyk , efektów kształcenia oraz wymagań został umieszczony w odrębnym dokumencie.
Literatura
Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002
Neuner,G., Hunfeld,H., Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Eine Einführung, Langenscheidt, Kassel 1993
Brinitzer, M., Hantschel, H-J, Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L., DaF Unterrichten Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd-und Zweitsprache, Klett, Stuttgart, 2017
Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 /wybór
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001 - wybrane fragmenty
Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN /praca własna
Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991- praca własna
Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 - wybrane fragmenty
Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991- wybrane fragmenty
Funk,H., Kuhn,Ch., Skiba,D., Spaniel-Weise, D., Wicke, R.E., Aufgaben, Übungen, Interaktion, DLL - Deutsch Lehren Lernen, Klett, Stuttgart, 2017
Dahlhaus, B., Fertigkeit Hören, Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1994
Języki Obce w Szkole - wybrane artykuły oraz bieżące wydania
Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, München - wybór artykułów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: