Historia języka z elementami gramatyki historycznej 2512-s1GER3L-HJZEG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle.
W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy:
I Podstawy teoretyczne
1. Ogólne aspekty opisu językowego
2. Historyczność języka i badań nad językiem
3. Zmiany językowe a elementy stałe
4. Zasady, reguły, regularności w języku
II Prahistoria języka niemieckiego
III Wczesna historia języka niemieckiego
IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch)
V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek)
VI Okres nowowysokoniemiecki
VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku
VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych
W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć.
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
W cyklu 2025/26L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1) aktywny udział w zajęciach oraz obecność (33%)
2) przygotowanie wybranego zagadnienia i wygłoszenie referatu (33%)
3) kolokwium zaliczeniowe (34%)
Wszystkie trzy elementy mają podobną wagę, przy czym by uzyskać zaliczenie minimalna wartość sumowana musi wynieść przynajmniej 60%.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen.
Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart
Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: