Historia języka bułgarskiego 2511-s1BAL3Z-HJB
Zajęcia konwersatoryjne obejmują następujące zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne i organizacyjne. Język bułgarski i jego historia [tematyka i literatura przedmiotu; przynależność języka bułgarskiego do rodziny językowej słowiańskiej (wschodniego podzespołu południowosłowiańskiego zespołu/makrodialektu językowego); migracje Słowian na Półwysep Bałkański (kontakty z ludnością miejscową – asymilacja w sferze duchowej i materialnej oraz jej skutki); językowe cechy wspólne południowo- i wschodniosłowiańskie; osobliwości językowe południowosłowiańskie; podział zespołu językowego południowosłowiańskiego – podzespół południowowschodni a południowozachodni; przynależność języka bułgarskiego do BLJ – cechy odróżniające współczesną bułgarszczyznę od pozostałych języków słowiańskich; zasięg terytorialny języka bułgarskiego – problem granicy językowej bułgarsko-serbskiej i bułgarsko-macedońskiej; język nowobułgarski jako jeden z najmłodszych literackich języków słowiańskich; problem periodyzacji historii języka bułgarskiego – różnice w kwestii wyodrębniania poszczególnych okresów/etapów].
2. Okres przedpiśmienny i początki piśmiennictwa bułgarskiego – wprowadzenie [źródła rekonstrukcji i cechy charakterystyczne okresu przedpiśmiennego; czy staro-cerkiewno-słowiański = starobułgarski? (język scs. i jego ponaddialektalny charakter; bułgarsko-macedońska geneza języka scs. a koncepcja W. Mańczaka); okres starobułgarski (sytuacja społeczno-polityczna i religijna w państwie bułgarsko-macedońskim do 1018 r.; piśmiennictwo starobułgarskie – przykłady zabytków głagolickich i cyrylickich i ich główne cechy)].
3. Przemiany językowe okresu starobułgarskiego [przegląd i charakterystyka ważniejszych tendencji zmian w zakresie fonetyki oraz morfologii i składni z uwzględnieniem językowych elementów bałkańskich – analiza fonetyczna i fleksyjno-składniowa form wyekscerpowanych z zabytków starobułgarskich].
4. Ośrodki piśmiennictwa starobułgarskiego [szkoła presławska i ochrydzka i ich przedstawiciele; preferencje w zakresie grafii; leksykalno-słowotwórcze i fleksyjno-składniowe osobliwości zabytków wschodnio- i zachodniobułgarskich – analiza przykładów; czy istniały jeszcze inne centra piśmiennicze w okresie starobułgarskim?].
5. Język i piśmiennictwo bułgarskie w XII-XIV w. (tzw. okres średniobułgarski) – charakterystyka ogólna [zmiany fonetyczne i morfologiczno-składniowe i ich odzwierciedlenie we wczesnych i w późnych zabytkach średniobułgarskich; tło społeczno-polityczne i religijne; główni przedstawiciele piśmiennictwa średniobułgarskiego; rola Atosu i szkoły tyrnowskiej; przykłady zabytków i ich główne cechy].
6. Średniobułgarskie teksty tyrnowskie [przykłady osobliwości w zakresie słownictwa oraz fleksji i składni; cechy (orto)graficzno-fonetyczne].
7. Piśmiennictwo bułgarskie w okresie panowania osmańskiego [język literatury bułgarskiej w XV i XVI w.; damaskiny i Historia słowianobułgarska; następcy Paisija Hilendarskiego; powstanie narodowej kultury i oświaty → Petyr Beron; przemiany okresu odrodzenia narodowego; początki normalizacji języka → główne szkoły: płowdiwska, tyrnowska, Karawełowa, Drinowa].
8. Nowobułgarski język literacki po wyzwoleniu z niewoli tureckiej [twórcy, przykłady tekstów, osobliwości].
9. Z wybranych zagadnień szczegółowych bułgarskiej fonetyki (ujęcie diachroniczne) [przykładowe zmiany w zakresie wokalizmu i konsonantyzmu: jery, jat’, nosówki, inne samogłoski; tzw. grupy przestawkowe; połączenia: r + ъ/ь, l + ъ/ь; zgłoskotwórcze r i l; redukcje samogłosek nieakcentowanych; palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych; grupy: *tl, *dl, *tj, *dj, *kv, *gv; l-epentetyczne; asymilacje, dysymilacje oraz uproszczenia w obrębie grup spółgłoskowych; dyspalatalizacje spółgłosek; opozycja: twarda – miękka; przykłady cech gwarowych w zakresie systemu wokalicznego i konsonantycznego – analiza form poświadczonych w zabytkach z różnych okresów w historii języka bułgarskiego].
10. Z wybranych zagadnień szczegółowych bułgarskiej fleksji i składni (ujęcie diachroniczne) [przykładowe zmiany w zakresie fleksji imiennej i werbalnej oraz składni: od syntetyzmu do analityzmu; kategorie: przypadka → tzw. casus generalis; liczby → zanik dualu, pozostałości du. w funkcji pl.; rodzaju → 3 rodzaje w sg., 1 rodzaj wspólny w pl.; określoności/nieokreśloności → pochodzenie i rozwój rodzajnika postpozycyjnego; zanik złożonych form przymiotnika; nowy przymiotnik złożony; analityczne stopniowanie → part. po− i nai− dodawane do stopnia równego; szczątkowe formy przypadkowe zaimków; rozpad trzystopniowego systemu zaimków wskazujących; specjalne formy zaimka 3. os. i zaimków dzierżawczych; charakterystyczna forma rzeczownika w konstrukcji z liczebnikiem dla oznaczenia ilości; konstrukcja podwójnego podmiotu i podwójnego dopełnienia; kształtowanie się końcówek osobowych czasu teraźniejszego; system czasów przeszłych i przyszłych → słowo posiłkowe „chcieć” jako cecha charakterystyczna czasu przyszłego; tryb rozkazujący → formy syntetyczne z przyrostkiem –e− ≤−ě−, formy analityczne z partykułą da; zanik supinum i infinitivu → konstrukcje z da; tryb [strona] świadka/nieświadka; przekształcenia w obrębie form imiesłowowych → wtórne imiesłowy przeszłe oparte na temacie imperf.; charakterystyczne konstrukcje: pytające, przeczące i in.; przykłady cech gwarowych w zakresie fleksji imiennej i werbalnej – analiza form poświadczonych w zabytkach z różnych okresów w historii języka bułgarskiego].
W cyklu 2024/25Z:
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Konwersatorium – zaliczenie na ocenę na podstawie: bieżącego przygotowania się do zajęć [aktywnego udziału w dyskusji na rozpatrywany na zajęciach temat (K_W01, 07, 08, 11, K_K01, 03) oraz umiejętności rozwiązywania poleceń praktycznych dotyczących identyfikacji procesów/zmian językowych odzwierciedlonych w formach wyekscerpowanych z zabytków pochodzących z różnych okresów historii języka bułgarskiego (K_U01, 04, K_K01)]; opracowania i prezentacji referatu/eseju na zadany temat (K_U07); kolokwium pisemnego składającego się z zadań : (1) teoretycznych (K_W01, 07, 08, 11, K_K01) i (2) praktycznych (K_U01, 04, K_K01); wymagany próg na ocenę z kolokwium: dostateczny - 60%, dostateczny plus - 70 % , dobry - 80%, dobry plus - 90 %, bardzo dobry -96%.
Literatura
Podstawowa:
1. Иванова-Мирчева Д., Харалампиев И., История на българския език, Велико Търново 1999.
2. Walczak M., Język piśmiennictwa bułgarskiego. Zarys dziejów, Poznań 1998.
Uzupełniająca:
1. Мирчев К., Историческа граматика на българския език, София 1978.
2. Sławski F., Zarys dialektologii południowosłowiańskiej (z wyborem tekstów gwarowych), Warszawa 1962.
3. Давидов А., Старобългарска лексикология, Велико Търново 1996.
W cyklu 2024/25Z:
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: